پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهرداری‌ها در ایستگاه شفافیت

شهرداری‌های کشور به شفافیت امور مالی و اداری اقبال بیشتری نشان داده‌اند

شهرداری‌ها در ایستگاه شفافیت





شهرداری‌ها در ایستگاه شفافیت

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما / «از شما چه پنهون» شعار سایت شفافیت شهرداری کرمان است. سامانه‌ای که پیش از این راه اندازی شده بود اما با انتشار حقوق کارکنان شهرداری خبرساز شد. هدف این سامانه ایجاد شفافیت در سازوکار، مخارج و هزینه‌های شهرداری کرمان اعلام شده است. در سامانه شفافیت شهر کرمان تعداد پرسنل، بودجه سالانه، گزارش‌های مالی، برنامه شهردار، اطلاعات آگهی‌های مزایده و مناقصه، حقوق و مزایای کارمندان، طرح‌های تفصیلی و جامع و ضوابط و بخشنامه‌ها منتشر شده است. پیش از کرمان، شهرداری‌های مشهد، تهران، اراک و یزد هم به سامانه شفافیت مجهز شده بودند. سامانه‌هایی که پژوهش‌های تکمیل شده سازمان مطالعات شهرداری و پرونده‌های حوزه شهرسازی نیز دسترسی داده‌اند. به نظر می‌رسد که بعد از اقدام شهرداری اصولگرای کرمان، نهضت شفافیت در شهرداری‌ها به رقابت میان آنها تبدیل شده است، نهضتی که مدتی پیش شهرداری سبزوار نیز به آن پیوست.

۱۷ بهمن بود که گام‌های جدی شفافیت در شهرداری کرمان به صورت داوطلبانه برداشته شد. اطلاعات مربوط به نام و نام‌خانوادگی، نوع قرارداد استخدامی، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تعداد اعضای خانواده، به‌همراه مبلغ فیش حقوقی، ساعات اضافه‌کاری ماهانه و در نهایت مبلغ خالص دریافتی هر کارمند پس از کسر کسورات قانونی در دی‌ماه ۱۴۰۰ در سامانه شفافیت شهرداری کرمان بارگذاری شد. براساس آمار و ارقام منتشر شده در این سامانه، میانگین پرداختی نیروهای شهرداری ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۲۴ درصد کارمندان زیر هشت میلیون تومان دریافتی دارند و این در حالی است که تنها حقوق ۲ درصد از کارکنان بالای ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند که عموما مربوط به مدیران این مجموعه است. حداکثر خالص دریافتی نیز ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دریافتی شهردار کرمان در ماه گذشته ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بوده است.
بارگذاری اطلاعات مربوط به حقوق در سامانه شفافیت شهرداری کرمان اما پس‌لرزه‌هایی هم داشت، ۱۸ بهمن، تعدادی ۵ از کارمندان مستقیم شهرداری در اعتراض به این اتفاق تجمع کردند. آنطور که ایرنا نوشته است، کارمندان معترض معتقد بودند که شفافیت باید برای همه باشد. یکی از معترضان گفته بود: اگر می‌خواهند حقوق و مزایای نیروهای شهرداری کرمان را اعلام کنند، ایرادی ندارد اما درآمدهای برخی شرکت‌های معدنی، پتروشیمی و نفت را نیز منتشر کنند. اگر شفافیت برای همگان یکسان باشد ما هم هیچ مشکلی نداریم، ضمن آنکه یکسری از تبعیض‌هایی جزیی بین واحدها وجود دارد که با مدیران شهرداری آنها را حل می‌کنیم.
غیر از کارمندان، سید محمد موسوی، عضو شورای شهر کرمان که از قضا رئیس کمیته شفافیت شورای شهر است، معتقد بود که انتشار فیش حقوقی کارکنان می‌تواند به مثابه مغایرت با حریم خصوصی افراد باشد. او در ماه گذشته یکی از افرادی است که بیشترین حقوق را (حق جلسه ۶ میلیون تومانی) دریافت کرده است. موسوی در گفت‌وگو با صداوسیما تاکید کرده است: افرادی که در دستگاه‌ها شاغل یا بازنشسته هستند ممنوعیتی برای عضویت در شورا ندارند و میزان پرداخت حق جلسات را نیز قانون مشخص کرده است. اگر قانون برای من کارمند شهرداری محدودیت دارد، مشخص کنند. غیر از موسوی، منصور ایرانمنش نیز که کارمند شهرداری کرمان و عضو شورای شهر است، هم حق جلسه دریافت می‌کرده است.
پس از این اتفاق، اعضای شورای شهر نیز به صورت داوطلبانه فیش حقوقی خود را منتشر کردند.
سعید شعرباف‌تبریزی، شهردار کرمان واکنشی به انتقادات نیز داشته است: بر اساس قانون انتشار اطلاعات حقوق از اموال عمومی هم برای دستگاه‌های نظارتی و هم عموم مردم باید قابل دیدن باشند. خصوصی انگاری درِآمدها تفکر غلطی است و این انتقادات که گفته شده است شروعی برای اصلاح ساختار است. اینکه دو نیرو با شرایط یکسان و میزان دریافت متفاوت درآمدشان منتشر شود اتفاق خوبی است، زیرا می‌توان با این اتفاق ساختار را اصلاح کرد.
شعرباف همچنین با تاکید بر قانونی بودن حقوق کارکنان شهرداری کرمان گفت: این تصور که محدوده حقوق‌ها غیرمتعارف است بعد از انتشار اطلاعات از بین رفته و مشخص شده که در شهرداری کرمان اکثر نیروها حقوق معقولی می‌گیرند.
واکنش‌ها به شفافیت در آخرین جلسه شورای شهر کرمان نیز ادامه داشت و البته در جلسه آخر شهردار اعلام کرد که هیچ یک از اعضای شورای شهر مخالفت شفافیت و انتشار فیش حقوقی کارکنان نبودند.
سامانه شفافیت شهرداری کرمان اما فارغ از اطلاعات فیش حقوقی، بخش‌های دیگری نیز دارد، گزارش عملکرد بودجه و تفاهم‌نامه‌های شهرداری، انتصاب مدیران و سوابق فعالیت آن‌ها، لوایح عوارضی سال ۱۴۰۱، شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و جزئیات آگهی‌های مزایده و مناقصه از دیگر بخش‌های سامانه شفافیت شهرداری کرمان است.
بعد از شهرداری کرمان، اینبار شهرداری سبزوار، پیشقدم شده است تا حقوق کارمندانش را منتشر کند. موسی رجب‌زاده شهردار سبزوار در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دیگر هیچ موضوعی در شهرداری پنهان نخواهد بود و مردم از همه امور باخبر می‌شوند. او می‌گوید: توانستیم در کمتر از دو هفته سایتی را رونمایی کنیم که بیشتر بحث شفافیت در سازمان‌های جامع املاک، مستغلات و زمینی که متعلق به شهرداری باشد در آن بارگذاری شود. در سامانه منابع جامع انسانی اطلاعات شخصی، چگونگی جذب اشخاص و اینکه فرد کجا مشغول به کار است، ثبت می‌شود و فیش حقوقی افراد نیز در سایت قرار خواهد گرفت. امین مظلوم، رئیس شورای شهر سبزوار نیز درباره این اقدام شهرداری سبزوار گفته است: امروزه خواسته اصلی مردم شفافیت است و شهروندان بحق درخواست دارند از همه امور شورا و شهرداری باخبر باشند. ️شورای ششم برای پاسخ به این مطالبه مردم و تحقق یکی از شعارهای خود، در اولین مصوبات طرح شفافیت را تصویب کرد که در حال اجراست. رئیس شورای شهر سبزوار با اشاره به انتشار حقوق مدیران شهرداری گفته است که در راستای متعادل سازی حقوق‌ گام‌هایی برداشته می‌شود: ️به زودی با مشخص شدن حقوق شهردار، فیش‌های حقوقی نیروهای شهرداری در سامانه شفافیت منتشر می‌شود تا شهروندان از وضعیت حقوق پرسنل شهرداری مطلع باشند. همچنین برای متعادل کردن حقوق‌ها نیز اقدام کرد‌ه‌ایم و در این رابطه مذاکراتی با مسئولان ذیربط استان انجام دادیم.
اما تهران در دوره مدیریت شهری پیشین گام‌های بلندی در راستای شفافیت شهرداری برداشت. گام‌هایی که البته اکنون معلق مانده است. موضوعی که اواخر آذر، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در تذکری به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری به آن اشاره کرد و اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به روزرسانی نمی‌شود. غیر از تهران و کرمان و سبزوار، مشهد نیز سامانه شفافیتی با عنوان فاش دارد که از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به پرونده‌های حوزه شهرسازی اشاره کرد. شهرداری اصفهان نیز سامانه شفافیتی دارد که البته بعضی بخش‌های آن تنها در سال ۹۹ به روز رسانی شدند. بعد از شفافیتی و نهضت داوطلبانه‌ای که مدتیست در شهرداری‌های ایران به راه افتاده است، باید دید کدام شهرها، شفافیت را ارتقا می‌دهند و موضوع مهم‌تر اینکه این نهضت تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر