پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حذف خاکریزها در مسیر هامون صابوری

آب به بخشی از تالاب هامون می‌رسد

حذف خاکریزها در مسیر هامون صابوری





۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

محیط زیست سیستان‌وبلوچستان خبر داده که موانع ورودی آب به تالاب هامون را باز کرده است. این اقدام بعد از انتشار فیلمی درباره یک خاکریز بر سر راه هامون صابوری در مرز ایران و افغانستان انجام شده است. هامون تالابی بین‌المللی است که از سال‌های پایانی دهه 70 رو به خشکی رفته و این روند علاوه بر به خطر انداختن معیشت ساکنان این منطقه، وقوع گردوغبار را شدت داده است.
کلیپی این روزها در فضای مجازی سیستان‌وبلوچستان دست به دست می‌شود که بر اساس آن خاکریزها راه را بر آب ورودی به یکی از هامون‌های سه گانه سیستان بسته و باعث خشکی تالاب شده‌اند.
ایرنا با انتشار گزارشی درباره این موضوع به نقل از داود میرشکار، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان نوشته است نباید آب رود هیرمند را با منبع ورودی هامون صابوری که از فراه‌رود تغذیه می‌شود اشتباه بگیریم. هامون سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون، میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند و رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به این دریاچه می‌ریزند.
میرشکار در گفته‌هایش تاکید کرده که این فیلم پخش شده در فضای مجازی مربوط به هامون صابوری است و افزوده که هامون صابوری در شمال سیستان از فراه‌رود آبگیری می‌شود. همزمان با این ماجرا اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان با انتشار خبری اعلام کرده که پس از پیگیری محیط زیست مسیرهای منتهی به تالاب هامون باز شده است.
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان در این ارتباط گفته است: «با پیگیری‌های محیط زیست استان سیستان‌وبلوچستان و با همکاری وزارتخانه‌های دفاع و نیرو موانع ورود آب در مسیرهای منتهی به تالاب هامون حذف شد.
پس از بازدیدهای میدانی و بررسی‌های کارشناسی از مناطق و مسیرهای ورود آب به مجموعه تالاب‌های بین المللی هامون و با پیگیری‌های فراسازمانی پس از هماهنگی‌های انجام شده با استاندار سیستان‌وبلوچستان ورودی های آب به هامون صابوری اصلاح و موانع ورود آب در این مسیر حذف شد.»
این مسئول محیط زیست سیستان‌وبلوچستان اشاره کرده که هم‌اینک هامون صابوری افغانستان آب دارد و در موقعی که سیلاب‌های افغانستان از طریق فراه‌رود وارد هامون صابوری می‌شده ما هم مقداری آب را از این هامون صابوری افغانستان دریافت کردیم و اکنون بخشی از هامون سابوری ایران هم واجد آب است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان گفته که اکنون دایک‌های مرزی (خاکریزهای مرزی) از برجک یک تا برجک هشت باز است.
دایک‌ها موانعی مرزی هستند که به منظور حفظ مرزها در بعضی نقاط ساخته می‌شوند. از سال ۱۳۹۲ با رایزنی‌هایی که انجام شد هنگ مرزی این دایک را باز کرد.
محیط‌بانان و کارکنان هنگ مرزی هر هفته به صورت مرتب بازدیدهایی را دارند.
به گفته میرشکار ورودی اصلی آب هامون صابوری از سمت افغانستان به سمت ایران در آن منطقه‌ای که در کلیپ اشاره شده، نیست.
او ادامه داده که آب هامون سابوری از افغانستان به سمت ایران از محلی به نام «چاه خرما» که الان به صورت کامل باز است وارد ایران می‌شود و به علت اینکه سیلاب‌ها سوار هامون صابوری در افغانستان نمی‌شود اکنون به سمت ایران متاسفانه آبی نیامده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر