سایت خبری پیام ما آنلاین | وضعیت اضطراری آلودگی هوا و کرونا

وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط میان مرگ ناشی از کرونا و آلودگی هوا هشدار داد

وضعیت اضطراری آلودگی هوا و کرونا





وضعیت اضطراری آلودگی هوا و کرونا

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۹

ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون بازهم نفس شهروندان تهرانی را بند آورده است. تا لحظه نگارش این گزارش ۱۶ ایستگاه کنترل کیفیت هوا وضعیت هوا را در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها توصیف کرده‌اند. در روزهای اخیر و همزمان با موج جدید کرونا، بسیاری از شهروندان نسبت به بالارفتن میزان ابتلا به کووید بر اثر آلودگی هوا ابراز نگرانی کرده‌اند، موضوعی که رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره آن می‌گوید: هوای ۱۶ ایستگاه تهران در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد و با توجه به ارتباط موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید‌۱۹ و آلودگی هوا، تصمیم‌گیری جدی کارگروه شرایط اضطرار در خصوص کاهش میزان مواجهه مردم با آلودگی هوا در کلان‌شهرها و به‌خصوص شهر تهران ضروری است.
عباس شاهسونی به ایسنا گفت: ۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارند و این مناطق با شاخص بالای ۱۵۰ در وضعیت اضطرار هستند. در مناطق ۱۱، ۱۹ و ۲۰ کیفیت هوا در وضعیت خیلی ناسالم قرار دارد.
او تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند. همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.
به گفته او در این شرایط افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.
شاهسونی در خاتمه با اشاره به ارتباط موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ و آلودگی هوا، خواستار تصمیم‌گیری جدی کارگروه شرایط اضطرار در خصوص کاهش میزان مواجهه مردم با آلودگی هوا در کلان‌شهرها و بخصوص شهر تهران شد.
پیشتر «پیام‌ما» در گزارشی از نتایج پژوهش‌ها و مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست که سال گذشته منتشر شد، نوشته بود: که هر یک واحد افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا بین ۸ تا ۱۵ درصد مرگ‌و‌میر ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد. مطالعاتی که مسعود تجریشی، معاون محیط انسانی، سازمان حفاظت از محیط زیست، نیز به آن‌ها اتکا کرده و پیشتر به «پیام‌ما» گفته بود: «در آمریکا در ازای هر یک واحد افزایش ذرات معلق ده درصد به مرگ‌های ناشی از کووید‌19 اضافه می‌شود از طرف دیگر، شواهد نشان می‌دهد که در ایتالیا و اسپانیا افزایش 10 درصدی و در چین تا 15 درصد مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 به دلیل افزایش یک واحد ذرات معلق در هوا به ثبت رسیده است.» تجریشی البته آلودگی هوا را تنها بر بیماری‌های تنفسی و ریوی موثر نمی‌داند و معتقد است که بسیاری از اختلالات روانی نیز به ذرات معلق مربوطند: «براساس تحقیقی که در دانشگاه لندن انجام شده است، حدود 39 درصد از اختلالات روحی و روانی به ذرات معلق در هوا مربوط است.» نشریه اسپرینگر نیز پارسال پژوهشی درباره تاثیر آلودگی هوا و افزایش میزان ابتلا به کرونا منتشر کرده بود: «قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض غلظت آلاینده‌های هوای محیط باعث التهاب مزمن ریه می‌شود، بیماری که ممکن است، باعث افزایش شدت سندرم 19 COVID ناشی از ویروس کرونا شود» داده‌های این مطالعه همچنان نشان می‌داد که ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می‌تواند بر مرگ‌و‌میر ناشی از کووید 19 تاثیر بگذارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *