پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزند سیل بر جان کشور

در پی بارش‌های اخیر در ۳۱ استان کشور، تاکنون 4 مصدوم و ۹ مفقودی گزارش شده است

گزند سیل بر جان کشور

اهالی سه روستای مازغ بالا، مازغ پایین و تنبک در میناب دیروز مجبور به ترک روستایشان شدند





گزند سیل بر جان کشور

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

دی‌ماه اهالی جنوب و جنوب شرق کشور پرحادثه بود و آنها تقریبا تمام ماه را در سیل گذراندند. هنوز از ویرانی‌های گسترده در این مناطق زمانی نگذشته بود که بارش‌های 72 ساعت گذشته باز سیل را راهی این مناطق و البته سایر استان‌های کشور کرد. رئیس اورژانس کشور از ۴ مصدوم و ۹ مفقودی در پی بارش‌های اخیر در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت «شدت بارش‌ها و درگیری در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و کرمانشاه و زنجان بیشتر بوده است.» با این حال کرمان، میناب، لرستان و چند استان دیگر هم از گزند حادثه در امان نبودند و خبرها تاکنون حاکی از مفقود شدن دو کودک در ریگان بوده‌اند.

ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اتکا به پیش‌بینی هواشناسی هشدار سطح قرمز و اعلام ناپایداری شامل بارش باران، برف و وزش باد به‌نسبت شدید تا اواخر هفته جاری را صادر کرده و در سیل چند روز پیش در جنوب استان افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت اعلام شده است. هرچند دو کودک هنوز مفقودند اما رییس جمعیت هلال‌احمر ریگان خبر از نجات 6 نفر گرفتار در سیل داده. به گفته بهزاد عارف، مدیر آموزش‌وپرورش عشایری ریگان به همراه چهار معلم و راننده جرثقیل برای ارسال کانکس به منظور آموزش دانش‌آموزان به مناطق کوهستانی رفته بودند که با بارش باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها از صبح امروز تا امشب در منطقه گرفتار شدند و در نهایت با تلاش نیروهای امدادی نجات یافتند. با این حال امین باقری، فرماندار ریگان با اشاره به اینکه اکنون ده‌ها روستا در محاصره سیل قرار دارند گفت «هم اکنون برق ۳۲ روستا بر اثر افتادن تیرهای برق قطع شده و تلاش برای رفع مشکل قبل از تاریکی ادامه دارد. همچنین بیش از ۵۰ روستا در محاصره سیل قرار دارند اما هنوز آب وارد روستاها نشده است و تلاش برای پیدا کردن دو کودک مفقودی نیز ادامه دارد.»
وضعیت در قلعه‌گنج هم در روزهای اخیر سخت بود و انسداد راه‌های روستایی به‌ویژه در مناطق کوهستانی و آبگرفتگی منازل در روستای چراغ‌آباد از جمله مهم‌ترین مشکلات اعلام شد. به گفته مسلم روستازاده، دهیار روستای چراغ‌آباد از توابع شهرستان قلعه‌گنج کرمان حجم بارش‌ها و تخریب بخشی از جداره خاکی رودخانه سورگاه که از محل این روستا عبور می‌کند، سبب ورود آب به منازل مسکونی برخی خانوارهای روستایی شده است و خانوار آبادی پیری نوابی که در نزدیکی و مجاورت رودخانه سورگاه قرار گرفتند، در وضعیت بدتری قرار دارند.
ایلام و لرستان هم در روزهای اخیر اسیر سیل شدند و استاندار ایلام گفت: برآوردها نشان می‌دهد خسارت ناشی از سیل به بخش کلات مورموری ۱۱۷ میلیارد تومان است که ۹۷ میلیارد آن خسارت به زیر‌ساخت‌ها است و حدودا ۲۰ میلیارد تومان آن خسارت به منازل مردم است.
بارش‌های گسترده همچنین راه‌های ارتباطی شهرستان‌های خراسان رضوی را هم مسدود کرد و محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اعلام آنکه در طول 48 ساعت گذشته 11 شهرستان استان بر اثر بارندگی و سیلاب دچار خسارت‌هایی شدند گفت «بر اثر وقوع سیل و همچنین توفان شدید، 40 روستا در 7 شهرستان استان دچار قطعی و اختلال در شبکه برق شدند همچنین توفان شدید و بارندگی شدید و سیلاب ، مطابق هشدار‌های قبلی هواشناسی در شهرستان صالح آباد منجر به قطع برق و خط انتقال آب شرب بیش از روستای شهرستان صالح‌آباد شد.»
تخلیه اضطراری سه روستای میناب
اهالی سه روستای مازغ‌بالا، مازغ پایین و تنبک در میناب روز گذشته مجبور به ترک روستایشان شدند. سیل بی‌امان به دل روستاهای میناب زد و بیش از هزار نفر را تاکنون بی‌خانمان کرده است. مجید سلحشور، فرماندار میناب با تاکید بر این حادثه گفت «مردم این روستاها با کمک نیروی‌های قرارگاه مدینه منوره سپاه پاسداران به شهرک صنعتی تیاب و مدارس روستاهای دُهو، حکمی و تیاب در حال انتقال‌اند.» به گفته او همه دریچه‌های سد استقلال میناب با ظرفیت ۷۱۰ مترمکعب بر ثانیه باز شده است و تا زمانی که آب ورودی سد کاهش پیدا کند باز خواهد بود «میزان بارندگی‌ها نیز بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و شدت بارندگی بالا و تخلیه روستاها با سرعت در حال انجام است. بر اساس گزارش هواشناسی هرمزگان با فعالیت سامانه بارشی در استان از روز گذشته تاکنون بیش از ۱۰۱ میلی متر باران در شهرستان میناب باریده است.» درنهایت خبر احداث سیل بند 5 کیلومتری در استان هرمزگان آمد تا شاید بتواند کمی از خسارات سیل را کم کند.
خسارت سیل برای استان فارس هم کم نبوده. جاری شدن سیل در شهرستان رستم سبب وارد آمدن خسارت به بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و تلف شدن افزون بر ۱۰۰ راس دام شد. همچنین بارش باران که از روز شنبه شدت گرفته، آبگرفتگی معابر و منازل روستای قلعه سید از توابع بخش مرکزی شهرستان کازرون در استان فارس را به همراه داشته است و برخی دیگر از روستاهای کازرون نیز درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند.
مدیر‌کل بهزیستی استان فارس هم با اعلام آنکه به دنبال بارندگی‌های دی ماه و جاری شدن سیل و سیلاب، خساراتی به ۱۳۵ خانوار تحت پوشش این سازمان در شهرستان‌های جنوبی استان وارد شده است گفت «در پی وقوع بارندگی و سیل در بخش بیرم لارستان تعداد ۳۷ خانوار از مددجویان دچار خسارت شده‌اند. در بخش چاهورز لامرد نیز ۹۸ خانواده تحت پوشش گرفتار خسارت ناشی از سیل هفته گذشته شدند که این آسیب‌ها شامل نشست سقف خانه، کف اتاق ساختمان‌ها، خرابی دیوار حیاط خانه و خسارت به وسایل برقی، ضروری و مصرفی مددجویان می‌شود.»
۸۸۹ محور از سیل اخیر آسیب دیدند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اعلام کرد که بیش از ۸۸۹ محور از سیل اخیر آسیب دیدند که خسارت وارد شده به راه‌های شریانی، اصلی و روستایی به ۱۸۶۱ میلیارد تومان می‌رسد.
فرهاد مهریاری درباره آخرین وضعیت راه‌های آسیب دیده از سیل دی‌ماه امسال اظهار کرد: «با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی در بازه زمانی یکم تا ۲۵ دی‌ماه امسال بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های جنوب و غرب کشور اتفاق افتاده است. تعداد محورهای آسیب دیده ۸۸۹ محور که در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، ایرانشهر، لارستان، خراسان جنوبی، فارس، ایلام، خوزستان، لرستان و بوشهر بوده است.»
او افزود: در این میان ۱۰۴۹ کیلومتر از راه‌های شریانی، ۲۷۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی و ۱۷۹۸ دستگاه ابنیه آسیب دیدند. ۲۶ هزار و ۴۸۲ متر‌مکعب ریزش برداری صورت گرفت و ۱۰۲۸ دستگاه ماشین‌آلات درگیر شدند. خسارات وارد شده به محورهای مذکور نیز ۱۸۶۱ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ادامه داد: بیشترین خسارات وارد شده به راه‌های ایرانشهر به مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان اختصاص دارد و بعد از آن محورهای لارستان ۳۴۰ میلیارد تومان، هرمزگان ۳۳۰ میلیارد تومان، لرستان ۲۲۰ میلیارد تومان، خوزستان ۱۲۵ میلیارد تومان، کرمان جنوب ۱۲۰ میلیارد تومان، خراسان جنوبی ۸۱ میلیارد تومان، بوشهر ۳۵ میلیارد تومان، سیستان‌و‌بلوچستان ۲۵ میلیارد تومان، فارس ۲۰ میلیارد تومان و ایلام ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیده است.
مهریاری همچنین درباره آخرین وضعیت محورهای مسدود به ایسنا گفت: «بر اساس گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور محورهای دهگلان – حسین آباد – آزاد راه پل زال – خرم‌آباد، محور دالکی به برازجان، محور بندر خمیر به بندرعباس و محور بندر خمیر به بندر لنگه به عنوان محورهای شریانی مسدود هستند. همچنین ۱۸۵ محور روستایی نیز مسدود بوده که البته تا کنون بیش از ۲۰۱ محور روستایی، اصلی و شریانی بازگشایی شده‌اند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *