پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | منشا بوی تهران خارج از شهر است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

منشا بوی تهران خارج از شهر است

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با قطعیت اعلام کرده است که منشا بو خارج از تهران است و با باد به سمت پایتخت منتقل شده است





منشا بوی تهران خارج از شهر است

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

هنگام شنیدن بو در تهران ، دی اکسید گوگرد افزایش پیدا کرده است
پیام‌ما- بوی نامطبوع تهران در روزهای گذشته باز هم شنیده شد. بسیاری از شهروندان تهرانی که در مرکز شهر تهران ساکنند در روزهای اخیر همان بوی بدی را حس کردند که سال‌‌های گذشته بعد از هر بارندگی در موسم زمستان شنیده شد.
شینا انصاری، مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تابستان گذشته به روزنامه پیام‌ما گفت که علت قطعی بوی بد تهران هنوز مشخص نیست: «همان زمان که بوی بد و نامطبوع شنیده شد، گفته شد که بو ممکن است، کار آتشفشان یا حتی نشت گاز باشد، این بو در روزهای آذر و دی سال ۹۸ هم شنیده شد، ما با همکاری محیط زیست بررسی کردیم و حتی دستگاه‌های پرتابلی تهیه کردیم تا بتوانیم علت بوی نامطبوع تهران را شناسایی کنیم اما هنوز علت مشخصی وجود ندارد زیرا عدم قطعیت‌ها بسیار است.» به گفته او چند فاکتور و مولفه برای تشخیص این بو وجود دارد، مثلا سروکله بو در فصل سرد سال، هنگام پدیده اینورژن یا زمانی که وزش باد کم است، پیدا می‌شود: «در سال ۹۸ که تعداد روزهایی که بوی نامطبوع شنیده شد، بیشتر بود، پیگیری‌هایی از کارخانه‌های جنوب تهران صورت گرفت و مشخص شد که تعدادی کارخانه مانند همین کارخانه سیمان از سوخت مازوت استفاده می‌کرده است و با اخطارهای نهادی مرتبط جلوی آن گرفته شد.» براساس صحبت‌های انصاری، انگشت اتهام بوی نامطبوع همچنان می‌تواند به‌طرف گوگرد، نقاط انفصالی فاضلاب یا حتی پسماند‌ها باشد. با این حال مهدی بابایی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره آخرین سناریویی که درباره بوی نامطبوع در تهران وجود دارد، به روزنامه پیام‌ما توضیحاتی می‌دهد.
او می‌گوید: بررسی‌های ویژه‌ای که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این حوزه انجام داده نشان می‌دهد که منشا بوی نامطبوع دی‌اکسید‌گوگرد است. پیرو بررسی‌های صورت گرفته منشا این بو در جنوب شرق و غرب تهران دیده شده است.» بابایی تاکید می‌کند: با توجه به این موضوع که در زمستان ما باد جنوب غربی و جنوب شرقی در تهران داریم و مواردی مشاهده شده که دی‌اکسید‌گوگرد افزایش پیدا کرده است و با توجه به افزایش این ترکیب، بوی نامطبوع نیز شنیده می‌شود.
لذا دقیقا پیرو بررسی دوستان انجام دادند منشا بوی اطراف فرودگاه امام به تهران هم مربوط است چون ما در تهران در زمستان باد جنوب غربی و جنوب شرقی داریم.
این عضو شورای شهر می‌گوید: در بررسی عوامل تاثیر‌گذار در بوی فرودگاه امام نیز مشخص شده که 48 درصد دامپروری و حدود 30 درصد فاضلاب شرکت‌های اطراف و 20 درصد محدوده آرادکوه موثر بودند. به گفته او با توجه به اینکه محدوده آرادکوه از تهران فاصله دارد، تاثیر این منشا بویی که باد جنوبی برای تهران می‌آورد در بوی تهران منتفی است.
بابایی اضافه می‌کند: پایین‌ترین منشا بو را از آرادکوه می‌دانیم اما فاضلاب و دامپروری صنعتی با توجه به بررسی‌ها منشا بو آنجا تشخیص داده شده است. او با تاکید بر اینکه منشا بویی که تاکنون احصا شده است همین موضوع است: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با قطعیت اعلام کرده است که منشا بو خارج از تهران است و با باد به سمت پایتخت منتقل شده است.
لازمه این موضوع هم این است که سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع توجه کند اما متاسفانه هرجایی که اسم سازمان حفاظت محیط زیست می‌آید شاهد ترک فعل و بی‌عملی هستیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

در نشست چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های غیرقانونی بررسی شد

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

مناقشه بر سر «زمین»

۶۰ سال بعد از قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، برخی روستاییان ادعا می‌کنند بر اثر اجرای این قانون مالکیت‌شان مخدوش شده است

مناقشه بر سر «زمین»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد با انتقاد روبه‌رو شد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

کمیسیون عمران مجلس پیگیر طرحی است که اختیارات بنیاد مسکن برای تغییر کاربری و ساخت‌وساز در روستاها را بیشتر می‌کند

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

«چهل‌بازه» را نجات دهید

تقاضای تشکل‌های محیط‌زیستی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای جلوگیری از واگذاری مالکیت رودخانۀ «چهل‌بازه» مشهد

«چهل‌بازه» را نجات دهید

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *