پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محیط‌بان خارتوران درگذشت

امیرخان آهنی، محیطبان قدیمی خارتوران که روزگاری شکارچی بود و بعد شکاربان شد، جان سپرد. او عصر یکشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت و خبر خداحافظی همیشگی اش دوستداران محیط زیست را غمگین کرد.

محیط‌بان خارتوران درگذشت





محیط‌بان خارتوران درگذشت

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۴

امیرخان آهنی، محیطبان قدیمی خارتوران که روزگاری شکارچی بود و بعد شکاربان شد، جان سپرد. او عصر یکشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت و خبر خداحافظی همیشگی اش دوستداران محیط زیست را غمگین کرد.
حمیدرضا میرزاده، کارشناس محیط زیست، در اینستاگرامش نوشت: «یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین محیط‌بانان ایران را از دست دادیم. امیرخان، محیط‌بان ذخیره‌گاه زیستکره توران بود و سال‌ها ریاست این منطقه را بر عهده داشت. این محیط‌بان پیشکسوت پس از تحمل یه دوره نسبتا طولانی بیماری، امشب دار فانی را وداع گفت.»
امیرخان آهنی در مصاحبه‌ای با تیتر «امیرخان آهنی، اسطوره حفاظت خارتوران»، که زمستان 1396 در فصلنامه صنوبر منتشر شده، گفته بود از ۱۵ سالگی شروع به شکار کرد و بعد با معرفی اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست به سازمان شکاربانی آمد؛ اینطور بود که شکارچی، شکاربان شد.
او همچنین درباره آشنایی‌اش با کانون شکار و اسکندر فیروز گفته بود: «تاریوردی فرمانفرماییان که دایی کوچک مهندس فیروز بود تعطیلات عید به دلبر می آمد و چند روزی که آنجا بود با مرام ما آشنا شده و من را به مهندس پیروز معرفی کرده بود. یک شکارچی ارمنی هم بود که به من مهندس فیروز سپرده بود که اگر مرا برای این کار راضی کنند، از عهده‌اش به خوبی بر می‌آیم.»
امیرخان آهنی درباره وضع امروز طبیعت هم می‌گوید: «از وضعیت راضی نیستم. یک وقت گله آهو طوری بود که وقتی مدیرکل می‌آمد باور نمی‌کرد وقتی که گله‌ها را با جمعیت زیادشان می‌دید…. فکر می‌کرد گوسفند است. تقریباً وضعیت منطقه خوب بود ولی کم‌کم خشکی بیابان‌ها و کم‌آبی مراتع هم به شکار کردن اضافه شده بود.»
همشهری هم نوشته است که امیرخان آهنی یکی از محیط‌بانان پیشکسوت بود که از کسوت شکارچی به شکاربانی در آمد، سی ‌سال صادقانه خدمت کرد و با این که بیش از بیست سال از بازنشستگی او گذشته بود، همچنان دل در گرو طبیعت و حیات وحش داشت.
امیرخان کارش را در منطقه دلبر آغاز کرد؛ منطقه‌ای در حوالی شهر بیارجمند. اکنون پاسگاهی به همین نام در این منطقه و در مدخل ورودی پارک ملی خارتوران وجود دارد.
در مجاورت پاسگاه بنایی خودنمایی می‌کند که محلی‌ها آن را قلعه امیرخان می‌نامند؛ جایی که امیرخان عمری را بر سر حفاظت از میراث طبیعی در آن سپری کرده است.
منطقه حفاظت‌شده خارتوران در منتهی الیه شرقی استان سمنان و در جنوب شرق شهرستان شاهرود در بخش بیارجمند جای دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در استان خراسان قرار گرفته است.
مجموعه توران از ۳ قسمت پارک ملی در میانه، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است که پارک ملی ۸درصد، پناهگاه حیات وحش ۱۷درصد و منطقه حفاظت‌شده ۷۵درصد از کل مساحت منطقه را تشکیل می‌دهد.
توران بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران است که بعد از سرنگیتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می‌آید که «آفریقای ایران» لقب گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *