پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تقاضای رسیدگی عادلانه

خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی خواستار رسیدگی شفاف به این پرونده شدند

تقاضای رسیدگی عادلانه





۱۹ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

دیروز دومین سالروز انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر اثابت دو موشک‌ پدافند هوافضای سپاه بود.
مسئولان این واقعه را نتیجه «خطای انسانی» اعلام کردند اما هنوز رسیدگی به این خطا به نتیجه نرسیده است.
هر چند پرونده قضایی برای پیگیری این واقعه تشکیل شده ولی تا امروز فقط 2 جلسه دادگاه برگزار شده است.
جلساتی که نتیجه آن‌ها شده بازگشت پرونده به بازپرسی برای رفع ایرادات متعدد آن بوده است. دیروز خانواده جان‌باختگان با حضور در «فرودگاه امام خمینی» خواستار دادخواهی شدند. آنان به روند برگزاری دادگاه اعتراض کردند.
آنان ظهر دیروز همچنین با حضور در محل انهدام هواپیمای اوکراینی مراسمی را برای یادبود جان‌باختگان برگزار کردند.
همزمان با این مراسم یک بالگرد با پرواز بر فراز محل سقوط هواپیما اقدام به گلباران این محل کرد که این اقدام با اعتراض و ناخرسندی شماری از خانواده‌های جان‌باختگان همراه بود. خبرگزاری صداوسیما این اقدام را این تیتر پوشش داد: «گلباران محل سقوط هواپیمای اوکراینی». این تیتر انتقادها به صداوسیما را بیشتر کرد.
خانواده‌های جان‌باختگان نیز در زمره منتقدان قرار داشتند. برخی از این خانواده‌ها به تقطیع اظهاراتشان توسط صداوسیما در گذشته اشاره کرده و از صدا‌و‌سیما انتقاد کردند.
رویداد 24 در همین زمینه نوشته است: «البته پیش از این برخی خانواده‌های قربانیان شلیک به هواپیمای اوکراینی از تقطیع سخنانشان در صداوسیما گلایه داشتند؛ از جمله پدر نسیم رحمانی‌فر که گفته بود: «صداوسیما همان اوایل با خانواده سعیدی‌نیا از جانباختگان مصاحبه کرد و تمام سخنان آن‌ها را تقطیع کرد و فقط آن بخشی که گفته بود «اگر بچه ما برای جنگ به جبهه رفته بود و توسط دشمن شهید می‌شد، بچه‌ام را به اسلام تقدیم کردم» را منتشر کردند.
این پدر و مادر وقتی مصاحبه را دیدند سکته کردند و به بیمارستان رفتند. متاسفانه بهره‌برداری‌های ناجوانمردانه‌ای داشتند. در مصاحبه امسال صداوسیما، مادر یکی از جان‌باختگان درباره مرگ فرزندش می‌گوید «بعد از دو سال، ما چند سوال داریم. چرا آن روز پروازها لغو نشد؟ ما از ماجرا هیچ چیز نمی‌دانیم و کسی برای ما توضیح نداده که چه اتفاقی افتاده است.»»
در شرایطی که خانواده‌ها خواستار برگزاری دادگاه عادلانه در ایران و رسیدگی به آمران و عاملان انهدام هواپیمای اوکراینی بودند، خبرگزاری مهر به نقل از وزیر راه و شهرسازی به مساله غرامت اشاره کرد. رستم قاسمی به این خبرگزاری گفته است: «بخشی از دیه جان‌باختگان به وراث این سانحه پرداخت شده است.
در حال حاضر آمار دقیقی از میزان پرداختی‌ها ندارم اما بخشی از آن پرداخت شده است.» پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز بر لزوم پرداخت غرامت تاکید کرده بود. این در حالی است که خانواده‌ها بارها خواسته خود را رسیدگی عادلانه مطرح کرده‌اند.
محسن اسدی‌لاری، پدر محمدحسین و زینب، از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در همین زمینه گفته که آنچه خواسته خانواده‌هاست، رسیدگی عادلانه قضایی به اتهامات تمام مسئولان مربوطه است. هیچکس درخواست غرامت نکرده است که آقایان مدام به این مساله اشاره می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *