سایت خبری پیام ما آنلاین | آبگرفتگی ۸۰ درصدخانه‌ها در کنارک

گزارش پیام‌ما از آخرین وضعیت سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان

آبگرفتگی ۸۰ درصدخانه‌ها در کنارک

سرپرست هلال‌احمر کنارک: راه‌های مواصلاتی شهرستان باز شدند استاندار سیستان‌وبلوچستان: بیش از ۸۰ درصد خانه‌های کنارک دچار آبگرفتگی شدند





۱۸ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما/ «بی‌سابقه بود.» این جمله مشترک تمام آن‌هایی است که سیل کنارک را به چشم دیدند. سیلی که به خیابان‌ها و کوچه‌ها هم رسید و خودش را در خانه‌ها جا داد. شاهدان محلی می‌گویند باران سه روز بی‌امان بارید و حجم ۳۰۰ میلی‌متر بود. باران خیابان‌ها را بست، زمین‌های کشاورزی را شست، سقف ساختمان‌ها را ریخت و فعالیت‌ بسیاری را مختل کرد. بسیاری چادر صحرایی را به خانه خیس ترجیح دادند. فعالان محلی خبر از کمبود امکانات رفاهی در شهرستانی می‌دهند که تا حدود ۹۷ هزار نفر جمعیت دارد.

«وضعیت کنارک قرمز است، در چابهار و دشتیاری آب زمین‌های کشاورزی را گرفت، بندها خراب شدند، جاده‌ها هم بسته شدند اما مشکل واقعی در کنارک است، سیستم شهری فلج شده است.» محمد فاضلی یکی از فعالان محلی سیستان‌وبلوچستان که این روزها مشغول باز کردن راه‌های ارتباطی روستاهای چابهار بوده است، این‌ها را به پیام ما می‌گوید. او وضعیتی را شرح می‌دهد که جنوب و شرق کشور هفته گذشته با آن دست به گریبان بود. وضعیتی که ویدیویی دست به دست شده از زنی روستایی در سیل اخیر هم آن را به وضوح شرح می‌داد. زنی که می‌گوید وسایل خانه‌اش سوخته، ۵ روزه در مدرسه‌ای ساکن شده و از نبود مسئولان در شهر گلایه می‌کند.
۸۰ درصد خانه‌های کنارک دچار آبگرفتگی شدند
بارندگی‌های کنارک خانه‌های زیادی را غیرقابل سکونت و غرق در آب کرده است. آنطور که حسین مدرس، استاندار سیستان‌وبلوچستان به مهر گفته است بارندگی‌ هفته قبل باعث شده که بیش از ۸۰ درصد خانه‌های کنارک دچار آبگرفتگی شوند. او همچنین دیروز خبر داده که بعد از حضور وزیر نیرو، مقرر شده تا طرح جامع دفع فاضلاب و روان‌آب‌های شهر کنارک نیز اجرا شود: «برای مدیریت کوتاه مدت جمع‌آوری روان آب‌ها و فاضلاب شهر کنارک با استقرار ۵ پمپ در پنج نقطه از شهر کنارک به صورت موقت روان آب‌ها و فاضلاب سطح شهر کنارک جمع‌آوری می‌شود.» او همچنین گفته است: «از آنجا که شهر بندری کنارک ارتفاع کمی نسبت به سایر شهرهای ساحلی حوزه سواحل مکران دارد و شدت بارندگی‌ها نیز در این شهر بیشتر از سایر مناطق بوده است با بیشترین حجم از آبگرفتگی معابر و خانه‌ها مواجه شده است. اما طی روزهای اخیر چندین فروند هواپیما و ده‌ها دستگاه تریلی و کامیون حامل کمک‌های امدادی وارد شهرستان کنارک شده است.»
مدیر عامل جمعیت هلال‌ احمر سیستان‌وبلوچستان نیز دیروز خبر داده که در پی وقوع بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب در جنوب استان به منظور پشتیبانی امدادی مناطق حادثه دیده از ۴ استان کشور تیم‌های عملیاتی به همراه خودرو و اقلام امدادی مورد‌نیاز به استان اعزام شدند. علیرضا میربهاءالدین همچنین گفته است: مجموعا ۱۱ تیم عملیاتی به استعداد ۵۰ نفر نیروی کارآزموده به همراه ۱۱ خودرو و تجهیزات لازم و اقلام ضروری از قبیل ۳۲ دستگاه موتور پمپ آب و لجن‌کش تاکنون به استان اعزام و در مناطق حادثه دیده کنارک مستقر گردیدند.
فعالان محلی اما دیروز در آخرین روایت‌ها خبر از ادامه آبگرفتگی خانه‌ها در کنارک می‌دهند. آنطور که فاضلی می‌گوید امکانات رفاهی شهروندان در خانه‌ها تخریب شده و بسیاری چادرنشین شدند. موضوعی که سعید شه‌بخش، سرپرست جمعیت هلال‌احمر کنارک نیز آن را تایید می‌کند و به روزنامه پیام‌ما می‌گوید: عمده مشکل مردم پتو و چادر و موکت بود، اکثر اقلام توزیع شد و امروز هم سبد غذایی توزیع شد. راه‌های مواصلاتی هم باز شده است اما در بعضی خیابان‌ها و حیاط بعضی خانه‌ها همچنان آب است. او تاکید می‌کند: اکثر خانه‌ها قابل سکونت است، تعدادی از مردم در چند اردوگاه که ما ایجاد کردیم ساکن شدند و دو اردوگاه کاملا پر شده است.
به گفته شه‌بخش، آب از اکثر خانه‌ها تخلیه شده اما حیاط خانه‌ها همچنان آب‌گرفته است: همچنان نیروهای امدادی و جهادی فعالیت می‌کردند و تصور می‌کنم تا سه روز آینده وضعیت بهتر می‌شود و آب از داخل‌ خانه‌های باقی‌مانده نیز تخلیه می‌شود.
این درحالیست که بهروز دهقان، مدیر شبکه بهداشت و درمان کنارک به روزنامه پیام ما می‌گوید که سیل در کنارک خساراتی بر جا نگذاشته است: «سیل بی‌سابقه بود و باعث شد تا بسیاری از زیرساخت‌ها دچار مشکل شود اما مورد حاد بیماری در میان مردم شهر دیده نشد اما چکاپ و توزیع خانه‌ به خانه کلر برای بهبود وضعیت آب در شهر ادامه دارد.»
وضعیت سیل در روستاهای دشتیاری نیز مانند کنارک است. آنطور که «عادل مفتی» فرماندار دشتیاری به ایرنا گفته است: سیل ۲۵۰ میلیارد تومان به راه‌های این شهرستان خسارت وارد کرده و مردم ۱۸ روستا به‌دلیل نداشتن راه دسترسی در محاصره سیلاب هستند. در نِگور مرکز شهرستان دشتیاری و باهوکلات ۱۱۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که در پی این بارندگی‌ها راه‌های روستایی، زمین‌های کشاورزی، خانه‌های خشت و گلی غیرمستحکم و سایر زیرساخت‌ها دچار خسارت شده و مردم این مناطق نیازمند سریع جبران خسارت هستند. او همچنین از کمبود ماشین‌آلات راهداری در حوزه دشتیاری بزرگ خبر داده و گفته است: ۲۱ دستگاه ماشین‌آلات راهداری شامل ۱۲ دستگاه بخش خصوصی و شرکت‌های ساختمانی و راه و ۹ دستگاه دولتی در منطقه دشتیاری مشغول خدمت هستند و این تعداد از ماشین‌آلات با توجه به حجم کارها، تخریب راه‌ها، و بسته بودن بسیاری از مسیرها کافی نیست.
زیرساخت‌ها همچنان ضعیف است
اما چرا سیل در سیستان‌وبلوچستان همواره خسارت‌های عمده به جا می‌گذارد؟ نماینده مردم چابهار، نیکشهر و کنارک معتقد است که ضعف زیرساخت‌ها سبب بروز سیل و خسارات عمده در در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان شده است. معین‌الدین سعیدی، به مهر گفته است: بارندگی‌های هفته گذشته در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان سبب آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها و زیرآب رفتن معابر و زیرساخت‌های شهری شد. سعیدی تاکید کرده است: وضعیت شهر «تیس» بسیار بحرانی است و دهستان‌های عورکی و پیرسهراب در محاصره کامل آب قرار دارند و تبدیل به جزیره شده‌اند. مسئولان باید نسبت به بهسازی زیرساخت‌های منطقه اقدام کنند زیرا این زیر ساخت‌های شهری پاسخگوی بارش‌های پیش رو نیستند.
سیل هرمزگان را هم با خودش برد
سیل هفته گذشته اما تنها به سیستان‌وبلوچستان خسارت و آسیب وارد نکرده است. برآوردهای اولیه و طبق گزارش‌هایی که تاکنون به نقل از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان منتشر شده، نشان می‌دهد سیل ویرانگر ۱۲ و ۱۳دی‌ماه، دست‌کم ۱۳۰۰میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان هرمزگان خسارت وارد کرده است. ایلنا در همین رابطه نوشته است: گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان حوزه راه‌ها شامل جاده‌های شهری و روستایی و پل‌ها و… نیز حدود «۵۰۰میلیارد تومان» خسارت دیده‌اند. همچنین مدیرعامل شرکت آبفای استان گفته مجموع خسارت به تاسیسات آب و فاضلاب در سه شهرستان بندرعباس، پارسیان و سیریک «۵۱/۷ میلیارد تومان» بوده است. میزان خسارت در سایر شهرستان‌ها هنوز اعلام نشده است. در حوزه شبکه برق هم به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان «۳۵میلیارد تومان» خسارت وارد شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *