پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دری را به روی خود نبندیم

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس جمهوری بر لزوم تعامل با کشورهای جهان تاکید کرد

دری را به روی خود نبندیم

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی تنها مرجع تقلیدی بود که در دیدار با رئیسی به مساله کم‌آبی اشاره کرد





۱۱ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس دولت سیزدهم در جریان سفر خود به قم با مراجع تقلید شیعه دیدار و درباره مسائل فعلی ایران گفت‌وگو کرد. آیت‌الله جوادی آملی در جریان یکی از این دیدارها بار دیگر اظهارات پیشین خود درباره مذاکرات هسته‌ای و ارتباط ایران با کشورهای جهان را تکرار و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند درها را به روی خود ببندد و با کشورهای جهان قهر باشد. او پیش از این و در جریان دیدار خود با وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز این مواضع را بیان کرده بود. مواضعی که البته از سوی آیت‌الله صافی گلپایگانی هم بیان شده بود و با واکنش‌ها و انتقادات تند و تیز اصولگرایان از این مراجع تقلید همراه شده بود.

«مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد. ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!» این سخنان را آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار هجدهم آذرماه خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مطرح کرده بود. سی‌ام مهرماه هم اظهارات مشابهی از سوی آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مطرح شده بود. او در جریان دیدارش با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفته بود: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.» هر دوی این اظهارات و تاکید این مراجع تقلید بر لزوم مذاکره ایران با کشورهای جهانی برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها با انتقاد بخشی از اصولگرایان همراه شد. انتقاداتی که البته به دلیل تندی الفاظ انتقاد برخی مسئولان را هم در پی داشت. حمایت‌ها هم رفته رفته از راه رسید و افکار عمومی بار دیگر از لزوم توافق ایران با کشورهای جهانی گفتند. انتقادها اما باعث عقب‌نشینی این مراجع نشد. آ‌یت‌الله جوادی‌آملی دیروز در دیدار با رئیس‌جمهوری هم بر مواضع پیشین خود تاکید کرد.
ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی شرایط تامین کالاهای اساسی و میزان ذخایر آن را قابل قبول توصیف کرد و گفت: «بنای دولت این است که در حوزه اقتصاد، دست به اعمال سیاست‌های تورم‌زا نزند. امروز براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم سیر نزولی پیدا کرده است و تلاش دولت این است که در مسیر تداوم آن حرکت کند.» رئیس‌جمهوری در این دیدار به سیاست‌ دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی اشاره کرد و گفت: «دولت، تعامل با دنیا و همسایگان را با جدیت آغاز کرده است. صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.» او با تاکید بر اینکه بیش از گذشته نسبت به بهبود شرایط کشور امیدوارتر شدم، گفت: «با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد، اطمینان دارم که می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم.»
تناقض در انتشار خبر
پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اقدام به انتشار بخشی از اظهارات آیت‌الله جوادی‌آملی کرده است. در بخش ابتدایی این خبر نوشته شده که این مرجع تقلید سالروز حماسه نهم دی‌ماه را گرامی داشته است. این در حالی است که در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‎الله جوادی آملی این بخش وجود ندارد. پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جوادی‌آملی درباره توصیه‌های مذاکراتی این مرجع تقلید به رئیسی هم نوشته است: «ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آن‌ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آن‌ها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.» این مرجع تقلید خواستار بهبود وضعیت اقتصادی شده و گفته است: «مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی‌گوید. در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچکس اعتماد نمی‌کند.»
تناقض در پوشش خبر دیدار رئیس دولت سیزدهم با آیت‌الله مکارم شیرازی هم به چشم می‌خورد. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری درباره بخشی از دیدار رئیسی با مکارم شیرازی نوشته است: «این مرجع تقلید با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: با کار فرهنگی و نه با فشار باید این مشکل را حل کرد.» اما پایگاه اطلاع‌رسانی مکارم شیرازی به کلی این بخش از اظهارات او را منتشر نکرده است. در پایگاه اطلاع‌رسانی مکارم شیرازی، سخنان این مرجع تقلید درباره مسائلی چون «فقر»، «بانک‌ها» و «قم» منتشر شده است. آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار گفته است: «بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.» مساله قاچاق و واردات بی رویه از دیگر مواردی بود که مکارم شیرازی بر حل آنها تاکید کرده و گفته است: «البته حل این مشکلات، زمان بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آنها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد.» آیت‌الله مکارم شیرازی به گلایه شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره و تاکید کرد: «متاسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.» رئیسی نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم حل مشکلات قم، جبران کسری بودجه سال جاری را دغدغه دولت دانست. رئیسی همچنین با بیان اینکه «با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود»، گفت: «دولت در 2 جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعالسازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد.»
تاکید بر فرهنگ، اشاره به مساله آب
دیدار با آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی‌گرگانی، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی و آیت‌الله سبحانی دیگر اقدامات رئیسی در جریان سفرش به قم بود. رئیس‌جمهور در این دیدارها عمدتا به مسائل اقتصادی اشاره کرد. او در دیدار با علوی گرگانی گفته است: «آسیب‌های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد.» رئیسی همچنین در این دیدار به مساله حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت ایران اشاره کرد و در شرایطی گفت: «در حمله سایبری اخیر که به جایگاه‌های عرضه بنزین شد، دشمنان توطئه بزرگی کرده بودند و می‌خواستند همه کشور را به آشوب بکشند اما خداوند لطف کرد و در کوتاه‌ترین زمان این مشکل حل شد که این اتفاق حاصل اعتماد مردم به دولت بود. این اعتماد را باید حفظ کرد و ارتقا داد». رئیسی در شرایطی این سخنان را بیان کرده که تاکنون جزئیات مشخصی از این حمله منتشر نشده است. علوی‌گرگانی نیز در این دیدار خواستار حل مشکلات قم شده است. او تنها مرجع تقلیدی بود که به مساله کم‌آبی در ایران اشاره کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید جزئیات دیدارش با رئیسی را منتشر نکرده است ولی در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آمده است: «آیت‌الله العظمی علوی با اشاره به وجود نواقصی در کشور از جمله مشکل کمبود آب و وضعیت فرهنگی، خواستار مدیریت دقیق و حل مشکلات کشور شد.»
رئیس دولت سیزدهم در جریان دیدار خود با آیت‌الله نوری همدانی به مساله کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران پرداخته است. رئیسی در بخشی از اظهارات خود در این دیدار گفته است: «با اقداماتی که دولت انجام داده، بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در آبان و آذر امسال کاهشی بوده است.» این اظهارات در شرایطی مطرح شده که گزارش‌های میدانی از افزایش چندین و چند برابری قیمت اقلام مصرفی مردم ظرف یکی دو ماه گذشته حکایت دارد. آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار با اشاره به نامه امیرالمومنین (علیه‌السلام) به مالک اشتر نخعی، و توجه به بانکداری اسلامی، گفت: «ربا و ذلت‌پذیری از بالاترین گناهان است.» مشابه این اظهارات از سوی مکارم شیرازی هم مطرح شده بود. نوری‌همدانی همچنین تنها مرجع تقلیدی بود که به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: «استکبار و نظام سلطه جهانی، مسلمانان منطقه از جمله افغانستان را به جان هم انداخته که نقشه این جنایات از آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها است و پول آن را عربستان سعودی تامین می‌کند.» رئیسی همچنین در دیدار خود با آیت‌الله سبحانی از توجه دولت به دغدغه‌های نخبگان گفته و از برنامه‌ریزی برای حل آنان خبر داده است. آیت‌الله سبحانی نیز خواستار حل و فصل مشکلات ایجاد شده در مسیر مونوریل قم شده است. این مرجع تقلید همچنین بر لزوم توجه به دانشگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی ایران تاکید کرده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر