پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اراضی میانکاله از شرکت «بانک زمین» پس گرفته شد

اراضی میانکاله از شرکت «بانک زمین» پس گرفته شد





۹ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام ما| 12 هزار و ۴۳۷ هکتار از اراضی میانکاله که به ازای یک سیر نبات، به بانک زمین واگذار شده بود، به اراضی ملی بازگشت.
«پیام ما» در هفته‌های گذشته در گزارشی نوشته بود: «اراضی میانکاله سال ۷۲ و با حکم عیسی کلانتری، وزیر وقت جهاد‌کشاورزی واگذار شدند. بعدها طبق اسناد بخشی از این وسعت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع تفریحی توریستی آبادگران فروخته شده و بخش دیگر هم دوبار واگذار شده است؛ یک بار به بنیاد مستضعفان و یک نهاد نظامی و بار دیگر به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی که به نام بانک زمین شناخته می‌شود. سال 99 این پرونده به جریان افتاد و دو ماه پیش با حکم دادگاه وکالت بلاعزل از بانک زمین برای برگشت اراضی اخذ شد اما حکم هنوز اجرایی نشده است.»
حالا نامه روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی خطاب به محمدرضا درگاهی، قائم مقام وزیر در امور حقوقی و مجلس وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، بخش زیادی از این اراضی به سازمان جنگل‌ها عودت داده شده است.
در بخشی از این نامه که 18 آذر با موضوع «اراضی میانکاله بهشهر» ارسال شده آمده است: «از مجموع ۱۸ هزار و ۷۶۵ هکتار اراضی میانکاله که به موجب صلح‌نامه 8563/1 مورخ ۳۰/ ۸/ ۱۳۷۲ دفترخانه ۲۵ تهران، به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی واگذار شده است، مقدار ۱۲ هزار و ۴۲۷ هکتار در اجرای مفاد صورت‌جلسه مورخ ۲۲ / ۲/ ۱۳۹۹ فی‌مابین رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور، استاندار وقت استان مازندران، رئیس وقت سازمان اراضی کشور، به وزارت جهاد کشاورزی عودت و برای ۶۳۳۸ هکتار مابقی اراضی حسب ترتیباتی که پس از بررسی‌های جاری سازمان امور اراضی کشور و سازمان جنگل‌ها اتخاذ می‌شود، اقدام خواهد شد.»
محمد داس‌مه، مشاور حقوقی کمیسیون محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی مجمع ملی جوانان در این ارتباط به «پیام‌ما» می‌گوید:‌ «حسب رای وحدت رویه شماره 681 مورخ 26/7 /1384 دیوان عالی کشور گواهی تشخیص کمیته ماده 56 مبنی بر ملی بودن اراضی که به مرحله قطعیت رسیده باشد، در حکم سند رسمی است. حال با توجه به این رای و نامه آقای خدارحمی نتیجه می‌گیریم که 12 هزار و 437 هکتار به بیت‌المال و سازمان جنگل‌ها برگشت داده شده و مراحل تشریفات آن از طریق وکالت‌نامه‌ای که بانک زمین در آینده نزدیک به نام سازمان جنگل‌ها صادر می‌کند، انجام می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر