پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پالس مثبت تهران

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که ایران در پی غنی‌سازی 60 درصدی نیست

پالس مثبت تهران





۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

دور هفتم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین به منظور احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا از جمعه ۲۶ آذرماه پس از رایزنی‌های فشرده و البته همراه با وقفه و اختلافات فراوان، پایان یافت. نتیجه این دور از رایزنی ها فقط و فقط تداوم مذاکره بود و البته دست یابی به توافق بر سر متنی که باید درباره آن مذاکره کرد. علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران پس از پایان این دور از رایزنی ها در وین گفت که «طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند جدید بر اساس مواضع ایران و مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.» با پایان مذاکرات، شائبه‌هایی درباره توقف چند ماهه مذاکرات مطرح شد. این شائبه اما از سوی انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام تکذیب شد. او تاکید کرد که «دور بعدی مذاکرات وین قرار است روز دوشنبه (ششم دی‌ماه) برگزار می‌شود.» یکی از اختلافات در این مذاکرات برنامه غنی سازی ایران است. ایران با توافق اخیر خود با آژانس تلاش کرد تا حدی اختلافات را حل کند. دیروز نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اظهاراتی در آستانه دور هشتم مذاکرات پیام مثبتی به طرف مقابل داد. او در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که اگر طرف های برجام در احیای برجام شکست بخورند و تحریم های آمریکا علیه تهران لغو نشود، آیا ایران غنی سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد انجام خواهد داد؟، گفت: «خیر! هدف برنامه هسته‌ای ایران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تامین نیاز مصرف کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.»
این مقام مسئول ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: «تمامی فعالیت های هسته ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما در حال حاضر قادریم سوخت هسته ای را در داخل تولید کنیم. ما رایزنی هایی با روس اتم داشته ایم و به عنوان بخشی از همکاری‌های خود، بر مبنای طرح ها و قراردادهایی که با این شرکت امضا خواهیم کرد، قادر خواهیم بود که استفاده از این سوخت در راکتور هسته ای بوشهر را در آینده نزدیک آغاز کنیم.» او متذکر شد: «ما از روس اتم انتظار داریم که روند ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را سرعت بخشد. ساخت این واحدها تقریبا ۲۳ ماه از زمانبندی عقب مانده است. انتظار ما این است که روس‌اتم با برنامه‌ای توافق شده برای جبران تمام تاخیرها، سرعت اجرای پروژه را تسریع کند.» اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مسائل مالی میان تهران و مسکو در ارتباط با ساخت نیروگاه بوشهر تاکید کرد: «خیر، دیگر مسئله ای وجود ندارد. ایران تمام بدهی خود به فدراسیون روسیه را پرداخت کرده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره موضوعات ایمنی هسته ای نیز خاطر نشان کرد که زیرساخت های ضروری تاسیسات هسته ای ایران امن است و موارد آسیب پذیر در برابر حملات سایبری به طور مرتب رصد می شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «تمام کشورها توجه زیادی به تضمین ایمنی نیروگاه های هسته‌ای خود دارند. به لطف اقداماتی که انجام داده‌ایم تمامی سیستم های ما ایمن هستند و تمام آسیب پذیری آنها تحت کنترل است. ما امیدواریم که این اقدامات امنیتی تشدید شده در زیرساخت‌های هسته ای مان، کسانی را که سعی در به خطر انداختن آن دارند، ناامید کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *