پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنفس در وضعیت فوق خطرناک

گردوغبار از عراق رسید و 12 شهر خوزستان را آلوده کرد

تنفس در وضعیت فوق خطرناک





۲ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۷

|پیام ما| گردوغباری که از عصر سه‌شنبه به خوزستان آمد و در بامداد چهارشنبه غلیظ‌تر شد، 12 شهر را در وضعیت فوق خطرناک قرار داد. تجربه این شرایط در حالی است که دیروز غلظت غبار روندی کاهشی گرفت اما اعداد وضعیت را همچنان هولناک نشان می‌دادند: گتوند ۳۰۱، اهواز ۳۱۹، حمیدیه ۴۴۸، اندیمشک ۴۶۶ و خرمشهر، دزفول، رامشیر، سوسنگرد، شادگان، شوش، شوشتر و ماهشهر ۵۰۰.
اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع گردوغبار با منشا خارجی در خوزستان از عصر سه‌شنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود. مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوغبار هواشناسی خوزستان هم تشکیل توده گردوغبار بر روی کشور عراق و تاثیر آن بر مناطق غربی و سپس مناطق جنوبی و مرکزی استان از روز سه شنبه تا اواخر وقت سبب، و کاهش دید افقی و کیفیت هوا را پیش بینی کرده بود. پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تا ساعت هشت صبح روز چهارشنبه با وجود تضعیف شدت توده گردوغبار ورودی به این استان از سمت کشور عراق، میزان گردوغبار در اهواز، بهبهان، رامشیر، سوسنگرد، شوش، شوشتر، ماهشهر و هندیجان با ثبت ذرات معلق بالای ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت فوق خطرناک قرار داشت. آمار مرکز کنترل و پایش محیط زیست، شاخص کیفیت هوای اکثر شهرهای خوزستان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ دیروز را با افزایش غلظت آلودگی و ثبت اعدادی بالای ۳۰۰ در وضعیت خطرناک نشان می‌داد. با این همه حتی خبری از تعطیلی نبود.در شهرهای دیگر هم اوضاع بهتر نبود. دیروز شاخص کیفیت هوای دیروز در شهرهای بهبهان با ۲۵۸ و آبادان با ۲۸۸ در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمام گروه‌های سنی قرار گرفت و ایذه تنها شهری بود که با ثبت عدد ۸۳ در وضعیت قابل قبول قرار داشت. شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است. اینطور که ایرنا گزارش داده در حالی که شهرهای خوزستان با آلایندگی مواجه هستند، با ورود توده گردوغبار از کشور عراق، شهرستان‌های مختلف خوزستان از شب سه‌شنبه شاهد افزایش غلظت گردوغبار بود که غلظت آن از صبح دیروز روند کاهشی گرفته است.
بر اساس آخرین اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تا ساعت ۱۳ دیروز شهرستان‌های رامشیر با ثبت عدد ۷۵۷ و شوشتر با ۸۱۰ میکروگرم بر مترمکعب یعنی هشت برابر حد مجاز بالاترین غلظت گردوغبار را داشتند و آلوده‌ترین نقاط خوزستان بودند. در این مدت میزان گردوغبار در اندیمشک ۲۷۸، اهواز ۲۲۷، ایذه ۱۰۵، بهبهان ۴۱۰، حمیدیه ۱۱۷، خرمشهر ۱۰۵، دزفول ۴۲۲، سوسنگرد ۱۷۱، شادگان ۱۹۸، شوش ۳۷۰، گتوند ۳۲۲، ماهشهر ۲۷۱ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شد. این شرایط در حالی است که میزان طبیعی ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *