پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بارش در کشور ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال است

رئیس سازمان هواشناسی:

بارش در کشور ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال است





۱ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا 10 سال دیگر هم نمی‌توانیم با بارش‌ها خشکسالی آبی را جبران کنیم.به گزارش ایسنا، سحر تاج‌بخش در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که گفت: دو نکته قابل توجه است که اقدامات در این زمینه زمان‌بر است. این گونه نیست که بحران جوی وقتی اتفاق می افتد، در لحظه بتوان آن را حل کرد و زمان‌بر است ولی در زمینه آب جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم، منفعت است.
او افزود: زیرساخت خیلی مهم است. سال گذشته در قم یک باران آمد و آب تمام جاده قم را پر کرد، این ربطی به هواشناسی ندارد و به حوزه مدیریت آب و اراضی شهری مربوط است.
رئیس سازمان هواشناسی درباره وظایف این سازمان در قانون هوای پاک گفت: در قانون هوای پاک حداقل ۱۲ سازمان کشور دخالت دارند.سازمان هواشناسی در این قانون سه چهار وظیفه بیشتر ندارد که مهم‌ترین آن پیش‌بینی آلودگی است که محیط زیست داده‌های سیاهه انتشار را تولید و در اختیار سازمان هواشناسی قرار می‌دهد تا با مدل‌های مرتبط آلودگی و هواشناسی تطبیق دهد.او درباره میزان تاثیر سوخت‌ها بر آلودگی هوا اظهار کرد: بر اساس نقل قول‌ها منابع متحرک آلاینده‌های بیشتری نسبت به منابع ساکن دارند و از آنجایی که منابع متحرک آلودگی بیشتری تولید می‌کنند، تاثیر بیشتری بر آلودگی هوا می گذارند.تاج‌بخش درباره خشکسالی و جبران کمبود آب به کمک بارندگی‌های پاییز و زمستان گفت: مسئله خشکسالی یک پدیده خزنده و چند وجهی است مثل خشکسالی هواشناسی و خشکسالی کشاورزی.او افزود: حوزه آب به دو حوزه آب‌های سطحی و آب‌های زیرسطحی تقسیم می‌شود. خشکسالی همیشه در کشور بوده است و اگر ۱۰ سال دیگر هم باران ببارد، چون به میزان بالایی بهره‌برداری کرده‌ایم، نمی‌توانیم آب‌ها را جمع کنیم. درباره خشکسالی هواشناسی ما به لحاظ بارندگی در حدود۴۰ درصد زیر حد نرمال هستیم و اگر توسط بارندگی‌های زمستان این ۴۰درصد تامین شود، باز هم ما دچار خشکسالی کشاورزی هستیم.تاجبخش تصریح کرد: از همین الان هم دیر نیست ابتکارهای بسیاری است تا بتوانیم آب را در این سرزمین مدیریت کنیم.او درباره اپلیکیشن نوظهور شاهد هوا گفت: پدیده‌های هواشناسی در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد. از این جهت اپلیکشن‌هایی در دنیا تولید شده که ما هم از روی آن‌ها نمونه‌برداری کردیم تا مردم پدیده‌های جوی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد و خارج از ایستگاه‌های هواشناسی است را در این اپلیکیشن ثبت کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *