پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وقفه در شفافیت

بخش‌هایی از سامانه شفافیت شهرداری تهران به‌روز رسانی نمی‌شود

وقفه در شفافیت

صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران: محرمانگی گزارش‌ها باید مرور شود که هر گزارشی محرمانه قلمداد نشود و بر اساس آن در سامانه بارگذاری نشود





۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما/اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری تهران مدتی است که به روز نمی‌شود. هفته گذشته بود که باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد، یکی از ستون‌های جدول که مربوط به مدیران تازه شهرداری است، سفید مانده است. در این خبر تاکید شد که اطلاعات مربوط به مبلغ حقوق دریافتی آن‌ها خودداری شده است و ستون مبلغ حکم همه معاونان شهردار خالی است. موضوع به روز نشدن اطلاعات سامانه شفافیت موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران در جلسات هفته گذشته پارلمان شهری تهران نیز بود.

زمزمه‌های ایجاد سامانه شفافیت شهرداری تهران بعد از روز کار آمدن اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری شنیده می‌شد. ۲۱ فروردین سال ۹۷ سامانه شفافیت رونمایی شد و به‌روزرسانی این سامانه با اطلاعات مربوط به حوزه شورا و شهرداری از مهم‌ترین اهداف دوره مدیریت شهری پنجم قید شد. در اولین گام این سامانه در آبان ۹۶ اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری تهران را در دستور کار قرار داد و در نهایت آذر همان این سامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. رفته رفته و در گام‌های بعدی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران نیز در این سامانه منتشر شد. اطلاعات سامانه شفافیت رفته رفته تکمیل شد و مقرر شد تا حقوق دریافتی مدیران ارشد شهرداری و اطلاعات قرارداد آن‌ها نیز در این سامانه به روز شود.
۷۰ درصد اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به‌روزرسانی نمی‌شود
بعد از روی کار آمدن مدیریت شهری اصولگرایان اما بخش‌هایی از سامانه شفافیت به روز نشد، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در تذکری از عملکرد ضعیف سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران انتقاد کرد و اعلام کرد که بعد از پیگیری‌های مختلف تنها ۳۰ درصد از اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به‌روز‌رسانی می‌شود:«هنوز بیش از 70 درصد از اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به روز‌رسانی نمی‌شود.» صادقی در سی‌امین جلسه شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به ضرورت تغییر شیوه‌های مدیریت در شهر و لزوم بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین جهت دستیابی به شهر هوشمند لازم می‌بینم نسبت به عملکرد ضعیف سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به آقای زاکانی شهردار تذکراتی می‌دهد. او اعلام کرد که اطلاعات تردد شهروندان در محدوده طرح ترافیک با ۱۴ روز تاخیر در سامانه مربوطه ثبت و ضبط می‌شود. او در ادامه گفت: جای سوال است که بعد از پیگیری‌های گوناگون هنوز بیش از 70 درصد از اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به‌روز‌رسانی نمی‌شود و همچنین هنوز بسیاری از دسترسی‌های مورد نیاز برای بنده به عنوان نماینده مردم شریف تهران، ری و تجریش و رییس کمیته هوشمند سازی و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران، جهت نظارت بر سامانه‌های گوناگون عملکرد شهرداری تهران به بهانه‌های واهی ایجاد نشده است.» او به همین نکته بسنده نکرد و با انتقاد از عملکرد فاوای شهرداری تهران ادامه داد: سوال مهم این است که با این ناکارآمدی عملکردی در سازمان فاوای شهرداری تهران، شهردار محترم تهران چگونه اجازه هزینه کرد ده‌ها میلیون خرج سفر برای حضور هیاتی از شهرداری تهران در بارسلون را در این وضعیت بد اقتصادی می دهد؟ لازم به ذکر است کمیته تخصصی هوشمند سازی و شفافیت شورای شهر تهران از این سفر کاملا بی‌اطلاع بوده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دستاوردهای این سفر واصل نشده است.
تذکر به فاوا
این نکته‌ها درحالی مطرح شد که هفته گذشته باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که اطلاعات حقوق دریافتی مدیران تازه شهرداری تهران به روز نمی‌شود. اتفاقی که احمد صادقی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به آن واکنش نشان داده است. رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران از مقاومت‌ دستگاه‌های اجرایی در موضوعات مربوط به شفافیت گفته است. او گفت: با رفتن شورای پنجم، فاوای شهرداری از این فرصت استفاده کرده و این کار را انجام نداده است. به این مساله اعتراض کردم و تذکر دادم و پاسخ آن این بود که قرار است به روز شود. صادقی با تاکید بر اینکه مجموعه جدید این موضوع را در اولویت‌های اصلی خود را قرار داده‌اند، ادامه داد: تاکید شورای ششم نیز بر این است که آن چیزی را که مردم باید بدانند در سامانه بارگذاری شود و مطلع شوند و بدانند چه هزینه‌هایی برای شهر انجام می‌شود و خروجی آن به چه صورت است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به توسعه سامانه شفافیت ادامه داده است: با توجه به اینکه سامانه شفافیت بحث جدیدی است، باید تجدیدنظر کنیم و ببینیم چه اطلاعاتی به درد مردم می‌خورد. نحوه دسترسی مردم به این اطلاعات باید مشخص شود. محرمانگی گزارش‌ها باید مرور شود که هر گزارشی محرمانه قلمداد نشود و بر اساس آن در سامانه بارگذاری نشود. گزارش‌هایی که محرمانه باشد نیز به صورت عادی مطرح نشود. این موارد باید یکبار دیگر مرور شود و کمیته هوشمندسازی و شفافیت انها را مشخص و ابلاغ کند. گاهی درباره به‌روز‌رسانی نشدن اطلاعات سامانه شفافیت نیز از لفظ محرمانگی استفاده می‌شود، موضوعی که صادقی در توضیح آن می‌گوید: تنها چیزهایی که قانون مشخص کرده باید محرمانه تلقی شود. برای مثال افشای مشخصات احوالی اشخاص نباید صورت گیرد و نه آن چیزی که خوشمان بیاید و به سلیقه رئیس سازمان و یا مقامی روی آن تاکید شود.
بازگشت به عقب در شفافیت و بایگانی آن در مدیریت ششم شهر تهران از جمله موضوعاتی است که مدتی پیش بهروز شیخ‌رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران دوره پنجم به آن اشاره کرد. او در گفت‌وگو با اکو ایران گفته بود که شفافیت در حوزه قانون و مصوبات شورا معنا ندارد: چون این مصوبات وجود دارند و نهایتا شورا و شهرداری این مصوبات را بر اساس سلیقه اجرا نمی‌کنند، شاید در یکی دو دوره اجرا نشد اما این طور نیست که همیشه اجرا نشود. نقش شورا قانون‌گذاری و نظارت است و این مصوبات به عقب برنمی‌گردد و در نهایت شورایی می‌آید و اجرا می‌کند و در حوزه مصوبه‌گذاری هم عقبگرد نخواهیم داشت، چون بالاخره مردم از شورا انتظار تکمیل کار را دارند، اما در حوزه اجرا چون به سلیقه مجری برمی‌گردد ممکن است عقبگرد داشته باشیم ولی این عقبگرد هم برایشان هزینه دارد و هزینه سنگینی که باید در برابر افکار عمومی، مردم و مطالبه‌گران بدهند؛ چون مردم و مطالبه گران الان از چیزی که قبلا به دست آورده‌اند بیشتر می‌خواهند، مردم حق بر شهرشان را از اصلاح طلب و اصولگرا مطالبه می‌کنند و در این مطالبه هم تعارف ندارند. در حال حاضر دولت هم خوشبختانه دولتی است که می‌گوید که با فساد مبارزه می‌کنم و قوه قضائیه هم قوه قضائیه‌ای است که می‌گوید با فساد مبارزه می‌کنم و مطالبه گرم و حامی گزارشگران فساد هستم و با ترک فعل هم برخورد می‌کنم. این دوران، دوران گذشته نیست که دو یا سه نفر فکر کنند مثلا دوره شورای دوم یا سوم است،الان دوره ششم است و خیلی چیزها تغییر کرده است و نمی‌توانند به عقب برگردند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر