پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش کشته‌های سوپرتوفان «رای»

توفان و سیل مهیب در فیلیپین و مالزی آشوب به پا کرده است

افزایش کشته‌های سوپرتوفان «رای»

رئیس صلیب سرخ فیلیپین: خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های اجتماعی تکه تکه شده‌اند. به کمک بیشتری نیاز داریم





۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام ما|شمار کشته‌های توفان فیلیپین هر ساعت در حال افزایش است. تلفات تا عصر دیروز به بیش از 140 نفر رسید اما امدادگران همچنان در تلاش برای رسیدن به مناطق ویران‌شده هستند. این توفان که «سوپرتوفان» خوانده می‌شود و نامش را «رای» گذاشته‌اند، روز پنج‌شنبه با بادهای 195 کیلومتر بر ساعت فیلیپین را درنوردید و به دنبال آن بیش از 300 هزار نفر از خانه‌ها و استراحتگاه‌های ساحلی خود گریختند. اکنون بر اساس آخرین خبرها همچنان تعدادی از شهروندان مفقود هستند و امدادگران در جست‌وجوی آنها. همزمان با این توفان، سیل مهیبی مالزی را فراگرفته، راه‌ها را مسدود و ده‌ها هزار نفر را مجبور به خانه‌های خود کرده است.

اینطور که نیویورک‌تایمز گزارش داده، با رسیدن نیروهای امدادی به مناطق ویران‌شده، تعداد کشته‌شدگان توفان قدرتمندی که هفته گذشته فیلیپین را درنوردید، همچنان در حال افزایش است و تاکنون 142 نفر کشته شد‌ه‌اند. نیمی از تلفات گزارش‌شده مربوط به «بوهول» در منطقه مرکزی ویسایاس است؛ مقصدی توریستی که بیشتر با ظرفیت غواصی و صخره‌های مرجانی‌اش شناخته می‌شود. آرتور یاپ، فرماندار بوهول می‌گوید بر اساس گزارش‌های میدانی، تا ظهر یکشنبه توفان جان 72 نفر را در این استان گرفته است است. یاپ ویرانی گسترده سواحل را در یک بررسی هوایی در هواپیمای نظامی دیده است و به گفته او «به طور واضح خسارت وارده به بوهول بزرگ و فراگیر است».
اشاره به این آمار در حالی است که تایید مرگ و میرهای گزارش شده توسط مقامات فیلیپین زمان می‌برد و آژانس ملی بلایای این کشور همچنان از 31 کشته بر اثر توفان در روز یکشنبه خبر می‌داد؛ آماری که البته منعکس‌کننده ارقام ارائه شده از سوی فرماندار نیست.
استان مرکزی «سِبو» و شهر «کاگایان دو اورو» در جزیره «میندانائو» هم از مناطقی هستند که آسیب زیادی از توفان دیده. همچنین جزیره «سیارگائو» در نزدیکی میندانائو که مقصد محبوب موج‌سواری است و مقامات در تلاش برای ارسال کمک به این مناطق هستند.
این توفان که در سیستم نامگذاری فیلیپین به نام «اودت» شناخته می‌شود، پانزدهمین توفانی بود که امسال این کشور را درنوردید. به دنبال این توفان باران شدید در مناطق وسیعی بارید و بخش‌های بزرگی از مرکز و جنوب فیلیپین آسیب دید و بسیاری از آبراهه‌ها سرازیر شدند.
رئیس صلیب سرخ فیلیپین، سناتور ریچارد گوردون، گفت که رای، یکی از قوی‌ترین توفان‌هایی است که تاکنون فیلیپین را درنوردیده؛ سرزمینی که سالانه به طور متوسط ​​ 20 توفان را تجربه می‌کند. قوی‌ترین توفان ثبت شده در فیلیپین، توفان ابری هایان بود که حدود 6500 نفر را کشت و در ویرانی‌های گسترده‌ای به بار آورد. این توفان قدرتمند در هفتم نوامبر سال ۲۰۱۳ با برخورد با مجموعه جزایر ویسایا جان بسیاری از شهروندان را گرفت و نام خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین توفان‌های تاریخ و همچنین سهمگین‌ترین توفان ثبت‌شده‌ای که وارد خشکی شده، ثبت کرد. هایان در آن زمان بعد از عبور از فیلیپین به چین و ویتنام خسارت زد، اما این در مقایسه با فاجعه‌ای که در فیلیپین رخ داد، قابل مقایسه نبود.
گوردون در بیانیه‌ای گفته است که «گروه‌های اورژانس صلیب سرخ یک فاجعه را در مناطق ساحلی گزارش کرده‌اند؛ خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های اجتماعی تکه تکه شده‌اند. داوطلبان ما به افرادی که همه چیزشان از جمله غذا، آب آشامیدنی، کمک‌های اولیه، مراقبت‌های پزشکی و مکانی امن برای سرپناه را از دست داده‌اند، کمک فوری می‌کنند.»توفان فیلیپین برق بسیاری از مناطق این کشور را قطع کرده است. مقامات محلی می‌گویند که ارتباطات در برخی مناطق فیلیپین همچنان قطع است. به گفته یاپ یک کشتی نیروی دریایی فیلیپین که حامل کمک‌های اضطراری برای بوهول بوده، روز دوشنبه از مانیل خارج می‌شود اما او خواستار کمک‌هایی بیشتر شد و به نیاز به ژنراتور برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پر کردن آب در سراسر جزیره بوهول اشاره کرد.
سیل مالزی ده‌ها هزار نفر را آواره کرد
تغییرات آب و هوایی در جنوب غربی فیلیپین هم خسارت‌های بسیاری به بار آورده. در کشور مالزی که همسایه فیلیپین است، بارش شدید و مداوم باران از روز جمعه، ده‌ها هزار نفر در شش ایالت سیل‌زده این کشور را آواره کرده است. سیل در ایالات سلانگور، کلانتان، ترنگانو، پاهانگ، نگاری سمبیلان و ملاکا چندین جاده را مسدود و غیرقابل تردد کرده است. بسیاری این رخداد را بدترین سیل تاریخ مالزی خوانده‌اند.
آژانس ملی مدیریت بلایای مالزی اداره هواشناسی مالزی صبح روز شنبه هشدار قرمز را برای بارندگی‌های سیل‌آسای مداوم در سلانگور، کوالالامپور و پاهانگ صادر کرد و شماری از مردم از خانه‌های خود آواره و شب را در خودروهایشان به صبح رساندند. مثل آنچه در فیلیپین اتفاق افتاده، حالا داوطلبان محلی برای کمک به سیل‌زدگان مالزی بسیج شده‌اند.
اینطور که the straits times گزارش می‌دهد، یک مقام ارشد در وزارت محیط زیست و آب این کشور روز یکشنبه (19 دسامبر) گفت: «سیل گسترده‌ای که در سه روز گذشته در بسیاری از ایالت‌های مالزی مشاهده شد، ناشی از بارندگی شدیدی است که هر 100 سال یک بار رخ می‌دهد.»
بارندگی سالانه در کوالالامپور 2400 میلی‌متر است و به این معناست که میزان بارندگی روز شنبه از میانگین بارندگی یک ماهه فراتر رفته است. زینی اوجانگ، وزیر محیط زیست در یک کنفرانس خبری گفت که «این چیزی فراتر از انتظار است و هر 100 سال یک بار اتفاق می‌افتد.» به گفته او این یک استثنا است زیرا در طول فصل باران های موسمی، فقط ایالت‌های ساحل شرقی باران شدیدی را دریافت می‌کنند اما این بار، کل شبه‌جزیره، به ویژه سواحل مرکزی شرق و نواحی شبه‌جزیره شمالی، باران شدید مداومی را دریافت کرده‌اند. این گزارش اضافه می‌کند که مالزی نیروهای مسلح و پلیس خود را برای کمک به تخلیه سیل بسیج کرده زیرا بیش از 21000 نفر به دنبال سیل شدید در حداقل شش ایالت از جمله سلانگور آواره شده‌اند.
گاردین هم گزارش داده است که نزدیک به 10000 نفر در سلانگور – ثروتمندترین ایالت کشور که پایتخت کوالالامپور را احاطه کرده – خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و اسماعیل صبری یعقوب، نخست وزیر، از سیل شدید در آنجا ابراز تعجب کرده و گفته است بارندگی در روزهای جمعه و شنبه معادل کل میزان ماهانه در شرایط عادی بود.
در حالی که بارش در سراسر مالزی فروکش کرده، آمار یک وب سایت دولتی نشان می‌دهد که آب در شش ایالت مرکزی و شمال شرقی بعد از ظهر یکشنبه از سطوح خطرناک فراتر رفته است. با این همه بدترین سیل در دهه‌های اخیر در مالزی در سال 2014 رخ داد و حدود 118000 نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

انتقال آب بین‌حوضه‌ای آخرین راه است

آبخیزداری و توصیه‌های کلی برای تأمین آب شرب مورد نیاز روستاها

انتقال آب بین‌حوضه‌ای آخرین راه است

نهال‌های «الیمالات» خشکیدند

«پیام ما» وضعیت نهال‌های کاشته شده برای احیاء یک عرصۀ جنگلی را بررسی کرد

نهال‌های «الیمالات» خشکیدند

کابینۀ چهاردهم بی‌آبی را باور کند

بررسی چالش‌ها و مطالبات بخش آب از نگاه کارشناسان

کابینۀ چهاردهم بی‌آبی را باور کند

منابع طبیعی در انتظار اصلاحات

منابع طبیعی با ساختاری متزلزل در حد یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی تنزل یافته است

منابع طبیعی در انتظار اصلاحات

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

برای پاسخ به ابرچالش‌های کشور چه باید کرد؟

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر