پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دور دنیا با ویلچر

گزارش «پیام ما» از جاذبه‌های گردشگری جهان که برای معلولان دسترس‌پذیر شدند

دور دنیا با ویلچر

پارک ملی دنالی (Denali) در قلب آلاسکا یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر توریست‌های دارای معلولیت یا نقص عضو است ژاپن یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل را برای معلولان دارد. یک معلول به راحتی می‌تواند با یک ویلچر سوار مترو شود





۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

شکی نیست افراد دارای معلولیت‌ با مشکلات فراوانی در شهرهای بزرگ و کوچک روبه رو هستند. رفت و آمد روزانه، سوار شدن اتوبوس و مترو، عبور آسان از پیاده‌روها، ورود به ساختمان‌های عمومی و ادارات گوناگون، عبور آسان و ایمن از خیابان و پل‌های هوایی و… همه و همه مشکلات ریز و درشت روزمره افراد دارای معلولیت است. با این حال، یکی از مشکلاتی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد دارای معلولیت‌های مختلف را دچار آسیب می‌کند، دسترسی آسان و راحت به مکان‌های توریستی و گردشگری است.

دسترس پذیری مناسب و آسان به جاذبه‌های توریستی برای افراد دارای معلولیت یکی از اهداف فعالان حوزه شهری و به خصوص افراد فعال در زمینه حقوق معلولان است. با وجود تلاش بسیاری از این متخصصان، باید گفت که بسیاری از جاذبه‌های توریستی مختلف در دنیا برای افراد معلول در دسترس نیستند و این افراد یا نمی‌توانند به این مکان‌‌ها بروند و یا با سختی و مشقت فراوان قادرند به آنجا سفر کنند.با این حال، برخی شهرها یا کشورهای توریستی وجود دارند که با کار مسئولان و مدیران‌شان توانسته‌اند دسترسی معلولان را به مکان‌های گردشگری فراهم کنند. پایگاه responsible travel در گزارشی برخی از مهم‌ترین مناطق توریستی مناسب برای معلولان را معرفی کرده است. در این گزارش سعی داریم به برخی از این مکان‌های توریستی و جاذبه‌های گردشگری اشاره کنیم:
سفر به سرزمین یخ
شاید در نگاه اول طبیعت سرد و خشن آلاسکا مکان خوبی برای سفر توریست‌های دارای معلولیت جسمی نباشد اما پارک ملی دنالی (Denali) که در قلب آلاسکا قرار دارد یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر توریست‌های دارای معلولیت یا نقص عضو است. با فراهم شدن شرایط، توریست‌ها می‌توانند در دل این پارک کوهنوردی، قایق‌رانی و پیاده روی کنند.
بالن‌سواری معلولان در قلب اسپانیا
کاتالونیا یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر معلولان است. این منطقه پر از جاذبه‌های گردشگری است که با برنامه مسئولان مناسب‌سازی شده است. یک فرد دارای مشکل جسمی به راحتی می‌تواند در این منطقه بکر اسپانیا بالن‌سواری یا کایاک‌سواری کند، در خیابان سنت جیمز پیاده‌روی نماید و در سواحل زیبا استراحت کند.
کاستاریکا، بهشت معلولان در آمریکای لاتین
کاستاریکا در آمریکای لاتین این روزها به بهشت معلولان تبدیل شده است. تورهای گردشگری در این کشور افرادی را برای راهنمایی و کمک افراد ناشنوا و نابینا استخدام کرده‌اند. رستوران‌ها، مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و ویلاهای ساحلی کاستاریکا همه مناسب‌سازی شده و افراد دارای نقص عضو به راحتی می‌توانند به این منطقه سفر کنند.
تاریخ کرواسی زیر چرخ‌های ویلچر
کرواسی پر از مکان‎های تاریخی زیبا و جذاب است. مکان‌های تاریخی پایتخت این کشور راهنمای مخصوص ناشنوایان و نابینایان دارند. همچنین، سواحل این کشور شرایطی را فراهم کرده تا توریست‌های دارای معلولیت به راحتی به قایق سواری، دوچرخه‌سواری ساحلی، کایاک سواری و پیاده روی بپردازند.
جنگل نوردی و دیدن گوریل‌ها با ویلچر
پیاده روی در جنگل‌های استوایی و انبوه رواندا برای دیدن گوریل‌های در معرض انقراض یکی از تفریحات خاص توریست‌ها است. طبیعی است که افراد دارای معلولیت نتوانند به راحتی به این فعالیت بپردازند اما با تلاش مسئولین پارک جنگلی رواندا ویلچرسواری افراد معلول در این مکان بکر و جنگلی امکان پذیر شده است.
حمل‌ونقل آسان در ژاپن
ژاپن یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل را برای دارد. یک فرد دارای نقص عضو به راحتی می‌تواند با یک ویلچر سوار مترو شود و از شرق توکیو به غرب آن رفته و به راحتی به مکان‌های توریستی پایتخت ژاپن برسد. همچنین اکثر مکان‌های توریستی و معابد تاریخی این کشور دارای راهنمای مخصوص ناشنوایان و نابینایان است و از این رو، می‌توان ژاپن را یکی از بهترین مقاصد توریستی برای افراد دارای معلولیت جسمی دانست.
قایق‌سواری در نیل
شاید باورنکردنی باشد اما مصر فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه جذب توریست‌های دارای معلولیت جسمی کرده است. بیشتر شرکت‌های تفریحی و گردشگری در این سرزمین تاریخی و اعجاب انگیز، دارای تورهای مخصوص نابینایان، ناشنوایان و افراد دارای معلولیت حرکتی هستند. فعالیت در این زمینه به حدی زیاد بوده که حالا یک فرد معلول به راحتی می‌تواند سوار قایق تفریحی شده و عرض رود نیل را طی کند.
تورهای ویژه معلولان
بدون شک هند یکی از پرجاذبه‌ترین کشورهای جهان است. از مثلث طلایی در اطراف دهلی، جیپور و آگرا گرفته تا سواحل بی‌نظیر بمبئی، مزارع چای کرالا و حتی کشمیر همه و همه باعث توسعه صنعت توریسم در هند شده‌اند. با این حال، باید گفت که هند در زمینه دسترسی‌پذیری معلولان به مکان‌های توریستی به طرز فوق‌العاده‌ای عمل کرده است. تورهای سفارشی این کشور کاملا مناسب افراد معلول است و توسط متخصصان آموزش دیده هدایت می‌شود. این تورها اقامتگاه مناسبی برای مشتریان فراهم کرده و مشکلات حمل‌ونقل و سایر موانع توریست‌های معلول را برطرف می‌کنند.
گشت‌وگذار در پارک ملی کروگر
آفریقای جنوبی با اقامتگاه‌های در دسترس، هتل‌های مناسب برای معلولان و امکان استخدام راهنمای معلولان و راننده خصوصی شرایط مناسبی را برای گردشگران دارای معلولیت فراهم کرده است. شرایط آفریقای جنوبی چنان مناسب است که یک فرد دارای معلولیت جسمی می‌تواند به راحتی در پارک ملی کروگر (Kruger) گردش کند یا چند روز در سواحل موریس استراحت کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *