سایت خبری پیام ما آنلاین | نگرانی از کاهش بودجه محیط زیست شهرداری

گفت‌وگو با نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران درباره لایحه اصلاحیه بودجه 1400

نگرانی از کاهش بودجه محیط زیست شهرداری

تجهیزات سازمان آتش‌نشانی، موضوع تملک باغات و تجهیز بوستان‌ها در این حوزه و همچنین حوزه محیط زیست جزو اولویت‌های اصلی ما برای عدم کاهش بودجه هستند اگر کاهش‌های شدید اتفاق بیفتد در سال آینده شاید نتوانیم افزایش مطلوب 20 درصدرا در حوزه خدمات شهری داشته باشیم





نگرانی از کاهش بودجه محیط زیست شهرداری

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۹

| پیام ما | لایحه اصلاحیه بودجه شهرداری در سال 1400 کمتر از ده روز پیش به شورای شهر تهران آمد. لایحه‌ای که اکثریت اعضای شورا، با یک فوریت آن موافق بودند، خبر از کاهش بودجه سال جاری شهرداری تهران می‌داد و به همین دلیل هم اعضای شورا آن را لایحه‌ای «بی‌سابقه در تاریخ مدیریت شهری» خواندند. بودجه سال 1400 که به گفته بسیاری از منتقدان رویایی و تحقق ناپذیر بود، براساس لایحه اصلاحیه شهرداری تهران کاهش 12 هزار میلیاردی پیدا کرده است. در این اصلاحیه بودجه فرهنگ شهر کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است همچنین شهرداری تهران پیشنهاد داده تا کمک‌هایی که پیشتر به نهادهای فرهنگی داشته است را تا حد 50 درصد کم کند. پاتک‌های کاهش بودجه به بخش محیط زیست شهرداری تهران هم خورده است. آنطور که بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال 1400 شهرداری تهران نشان می‌دهد، شهرداری بخش عمده‌ای از «بودجه تملک باغات در محلات فاقد بوستان»، بودجه مربوط به بخش پسماند و حتی آتش‌نشانی را کاسته است. اقدامی که کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با آن موافق نیست. مهدی بابایی، نایب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران که همزمان رئیس کمیته باغات و ایمنی شورای شهر تهران نیز است در گفت‌وگو با روزنامه پیام ما، بودجه محیط زیست را خط قرمز شورا می‌دادند و امیدوار است که با رایزنی‌ها در حوزه محیط زیست، بودجه تجهیزات آتش نشانی و تملک باغات کاهش بودجه‌ای اتفاق نیفتد.

بررسی لایحه اصلاحیه بودجه نشان می‌دهد که بودجه حوزه خدمات شهری کاهش چشم‌گیری داشته است، این کاهش در حوزه عمرانی و نگهداشت به چه صورتی بوده است؟
براساس بررسی‌ که انجام دادیم در حوزه خدمات شهری در بخش نگهداشت حدود 946 میلیارد افزایش بودجه داشتیم اما در حوزه سرمایه‌ای یا به عبارتی عمرانی با کاهش 356 میلیاردی در بخش بودجه مواجهه بودیم.
این افزایش و کاهش شامل چه مواردی است؟
افزایش بیشتر در حوزه نگهداشت، بودجه جاری، حقوق کارگران خدمات شهری، حقوق همکاران در سازمان آتش‌نشانی و باقی سازمان‌ها و شرکت‌ها در معاونت خدمات شهری است، در واقع این اعداد باتوجه به افزایش میزان حقوق و مزایا در سال 1400 واقعی سازی شده است.
لذا 946 میلیارد در این حوزه افزایش داشتیم و در حوزه عمرانی و سرمایه‌ای شهر 356 میلیارد کاهش پیدا کرده است در پیشنهاد شهرداری تهران ارائه داده است.
این کاهش در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان آتش‌نشانی، سازمان بهشت زهرا، سازمان بوستان‌ها و سازمان مدیریت پسماند به صورت شاخص اعدادی در حوزه عمرانی کاهش پیدا کرده است.
شورا با کاهش کدام ردیف‌ها مخالفت می‌کند؟
ما باتوجه به دغدغه‌های بسیار مهمی که در حوزه ایمنی و بحران داشتیم درحال پیگیری هستیم تا در کمیسیون برنامه و بودجه شورا،‌ سرفصل‌های در حوزه خرید تجهیزات آتش نشانی را به هیچ وجه کاهش ندهند یا در موضوع سرانه‌های فضای سبز و بودجه‌هایی که مربوط به تملک و احداث فضای سبز است هیچگونه تغییری ایجاد نشود. در قسمت دیگری هم کاهش داشتیم و آن هم در سرفصل بودجه محیط زیست بود که به نوعی جزو خطوط قرمز ماست، درست است که عدد خیلی قابل توجه نبود اما شاید بیش از 30 الی 40 درصد بودجه محیط زیست است. تجهیزات سازمان آتش نشانی، دوم موضوع تملک باغات و تجهیز بوستان‌ها در این حوزه و همچنین حوزه محیط زیست جزو اولویت‌های اصلی ما برای عدم کاهش بودجه هستند. در حوزه‌های دیگر هم پیشنهاداتی به کمیسیون برنامه و بودجه دادیم که با افزایش درآمد مثلا در سازمان زیباسازی، خودمان بتوانیم ردیف‌های کاهش یافته بودجه را تامین کنیم.
پیشنهادتان دقیقا چه بود؟
ببینید اکنون در حوزه درآمدی سازمان زیباسازی باید درآمدی در حدود 250 میلیارد تومان محقق کند در سال 1400 در حوزه درآمد حاصل از آگهی تجاری ما پیشنهاد کردیم و باتوجه مذاکراتی که در سازمان زیباسازی داشتیم، این سازمان می‌تواند با تلاش مجدانه درآمد حاصل از این حوزه را افزایش دهد. ما پیشنهاد دادیم کاهشی که در حوزه سرمایه‌ای برای بودجه خدمات شهری دیدند را تامین درآمد کنیم و به همین دلیل کاهش درکار نباشد. تا تاثیرات زیادی در حوزه اداره شهر و توسعه زیرساخت‌های شهری نداشته باشیم.
بررسی لایحه اصلاحی بودجه نشان می‌دهد که بودجه طرح کاپ در حدود640/000/000 هزار ریال و بودجه طرح جامع مدیریت پسماند حدود400/000/000 هزار ریال کاهش داشته است، همچنین بخش خرید سطل زباله در مناطق هم کاهش چشم‌گیر داشته است، درحالی که یکی از اولویت‌های طرح کاپ همین کاهش سطل‌های زباله بود، این کاهش‌های یکباره با هم جور در نمی‌آیند.
یکی از اسناد مهم فرادستی در حوزه پسماند همین طرح جامع پسماند است. در دوره قبل طرحی به نام کاپ جلو برده شد باتوجه به اینکه تمام زوایای کار را ندیده بودند آنطور که باید و شاید موفق نبود لذا در قسمت‌های مختلف شهر به جای اینکه همزمان با کاهش پسماند تولید کنندگان پسماند، در حوزه پسماند خانگی و تجاری، سطل زباله را کم کنند، قبل از کاهش پسماند اقدام به جمع‌اوری مخازن کردند که این تبعات بهداشتی و اجتماعی در محلات ایجاد کرد و همین موضوع باعث توقف طرح کاپ شد. ما هم در جلسات مختلفی که با معاونت خدمات شهری و رئیس سازمان پسماند داشتیم الزام کردیم که مدیران شهرداری ابتدا طرح‌های تفصیلی خودشان که بر پایه طرح جامع است را به ما ارائه دهند و بعد از تصویب طرح تفصیلی نسبت به اجرا اقدام کنند و قبل از اجرای طرح‌ها حتما آن‌ها را به تصویب شورا یا کمیسیون خدمات شهری برسانند و بعد به مرحله اجرا برسانند. اکنون هم کاهش‌هایی که در حوزه مدیریت پسماند داشتیم اغلب برای حوزه‌هایی است که سازمان مدیریت پسماند هم آنطور که باید و شاید در این نه ماهه نتوانسته است برای آن جذب بودجه داشته باشد.
کدام بخش‌ها؟
موضوعی درخصوص ایجاد واحدهای پردازش مکانیزه زباله، ام آر اف بوده است.
اما مدتی پیش خبر از بهره‌برداری واحدهای تازه پردازش مکانیزه زباله منتشر شده بود.
دوستان در خدمات شهری پیشرو عمل کردند و از جمله دلایل در عدم جذب بودجه را جذب سرمایه‌گذار در این حوزه اعلام کردند، یعنی از طریق جذب سرمایه‌گذار دیگر بودجه‌ای را برای این حوزه اختصاص ندهند و از بودجه عمومی شهرداری تهران برای این حوزه استفاده نکنند که این موضوع هم البته جای تقدیر دارد باقی کاهش‌ها در حوزه تهیه طرح‌های تفصیلی و … بوده است که ما هم از دوستان خواستیم به صورت ویژه پیگیری کنند البته به نظر من کاهش‌هایی که شهرداری تهران در این حوزه دیده است، خیلی غیر منطقی نبوده است.
چرا غیر منطقی نیست؟
چون براساس میزان تخصیصی که در این نه ماه داشته است، 4 ماه آینده را دیده است و بعد همان قسمت را کاهش دادند و اگر بتوانیم نسبت به درآمد در این حوزه اقدام متناظر را انجام دهیم می‌توانیم کمیسیون برنامه و بودجه شورا را قانع کنیم که سرفصل‌ها را کاهش ندهند.
اگر قانع نشدند و کاهش اتفاق افتاد؟
این اعداد، مبنای بودجه ریزی سال آینده است و اگر این کاهش‌های شدید اتفاق بیفتد در سال آینده شاید نتوانیم افزایش مطلوب 20 درصد را در این حوزه داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تکرار ناترازی برق در سالی که گذشت

سیاست‌های وزارت نیرو در صنعت برق کارساز نبود

تکرار ناترازی برق در سالی که گذشت

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

بر اثر بارش‌های اخیر رودخانهٔ هیرمند سیلابی شد

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

لزوم بازاندیشی در علوم اجتماعی ایران

در همایش ملی پژوهش‌های اجتماعی فرهنگی در جامعهٔ ایران مطرح شد

لزوم بازاندیشی در علوم اجتماعی ایران

برداشت آب از جیب نسلِ فردا

در مناظرهٔ میان موافقان و مخالفان انتقال آب مطرح شد

برداشت آب از جیب نسلِ فردا

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

بی‌آب ماندن ۲۵ هزار کشاورز شمال‌شرق

اترک، یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور سرانجام خشک شد

بی‌آب ماندن ۲۵ هزار کشاورز شمال‌شرق

پایان انحصار صادرات برق

معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که شیوه‌نامهٔ صادرات برق تجدیدپذیر به‌زودی ابلاغ می‌شود

پایان انحصار صادرات برق

«چهل‌بازه» را نجات دهید

تقاضای تشکل‌های محیط‌زیستی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای جلوگیری از واگذاری مالکیت رودخانۀ «چهل‌بازه» مشهد

«چهل‌بازه» را نجات دهید

کسی ابرها را ندزدید

بارش برف و باران در ۱۹ استان کشور

کسی ابرها را ندزدید

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *