پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرسایش سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

فرسایش سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور





فرسایش سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست روز جهانی خاک از فرسایش سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابه‌جایی و انتقال خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی سلاجقه با اشاره به ارزش بالای این عنصر حیاتی گفت: سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که حفاظت خاک اولی‌تر است یا حفاظت آب؟ واقعیت این است که خاک گنجینه‌ای است که یک چهارم تنوع زیستی را در خود جای داده و دوبرابر دیگر عناصر زمین، در خود کربن ذخیره می‌کند. خاک بستر ایجاد تمدن‌هاست و نه تنها تمدن را ایجاد می‌کند بلکه تمدن‌های مدفون را نیز در خود حفظ می‌کند. همچنین منشا دارو، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی است و به عنوان یکی از چهارستون امنیت حیاتی کشورها شناخته می‌شود. امنیت غذایی نیز به عنوان یکی از شاخص‌های امنیت، زیرمجموعه امنیت حیاتی قرار دارد.
او با اشاره به ضرورت اجرای قانون حفاظت از خاک افزود: قانون خاک در خردادماه ۱۳۹۸ با ۲۶ ماده و ۱۴ تبصره ابلاغ شد و هنوز ایراداتی دارد که در حال رفع شدن است. با توجه به اینکه سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابجایی و انتقال در حال از دست رفتن است، اجرای قانون خاک بسیار مهم است.
سلاجقه ادامه داد: علاوه بر فرسایش و نابودی خاک در حرکت، خاک ساکن و درجای ما نیز در حال نابودی است که یکی از علل اصلی آن شوری خاک است. تخلیه سفره‌ها سبب شده اراضی ساحلی بیش از پیش شور شود و در اراضی داخلی نیز پمپاژ بالای آب با تخلیه سفره‌های زیرزمینی خاک را شور کرده. این در شرایطی است که در کشور ما شرایط به‌صورت بالقوه برای شوری شدن خاک وجود دارد.
رئیس سازمان محیط زیست افزود: سالانه ۲۸ میلیارد دلار، هزینه شور شدن خاک است و یک میلیارد هکتار از اراضی جهان به سمت شوری حرکت می‌کنند. سلاجقه با تاکید بر شرایط خطرناک شوری خاک در ایران افزود: در کشور ما روند شور شدن خاک به‌صورت درجا در حال اتفاق افتادن است یعنی همانجا که خاک تشکیل می‌شود، شور می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. ما باید در استفاده خود از آب در اراضی کشاورزی تجدید‌نظر کنیم. همچنین مدیریت پسماند و استفاده از گیاه‌های شورپسند باید در دستور کار قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *