پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توسعه فرع بر محیط زیست است

رئیس جمهور در نخستین نشست تخصصی خود با فعالان و استادان محیط ‌زیست

توسعه فرع بر محیط زیست است

رئیسی: جلوی صید ترال را بگیرید





۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس‌جمهوری دیروز و همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیستی از سوی رهبر انقلاب، در شرایطی با فعالان و اساتید این حوزه دیدار کرد که مساله محیط زیست ایران به شکل یک ابرچالش رخ نمایان کرده است. خوزستان با کمبود آب شرب مواجه است، زاینده‌رود آب ندارد، سیستان و بلوچستان از خشکی رنج می‌برد و… کارشناسان معتقدند که ایران باید حل مسائل محیط زیستی الگوی توسعه را اصلاح کند. مساله‌ای که دیروز در نشست سید ابراهیم رئیسی هم مطرح شد و با تاکید او بر اولویت محیط زیست بر توسعه همراه شد.

کم نبودند آنان که سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی را دولتی برای حفظ محیط زیست معرفی می‌کردند. آنان توجه به محیط زیست را در کنار رشد اقتصادی از جمله برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی اعلام می‌کردند، گواه‌شان هم دعوت 313 فعال محیط زیستی از رئیسی برای ثبت نام در انتخابات بود. دولت که به رئیسی رسید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاخیری قابل توجه و پس از رایزنی‌ها و کش و قوس‌های بسیار انتخاب شد. علی سلاجقه با اقبال فعالان محیط زیستی روبه‌رو شد و در دولت هم حمایت‌هایی از او شکل گرفت. دیروز هم نخستین نشست تخصصی رئیس جمهوری با فعالان محیط زیست و اساتید این حوزه در سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیستی ایران توسط رهبری در سال 94 برگزار شد. نشستی که در جریان آن تنی چند از کارشناسان به تشریح دغدغه‌های محیط زیستی خود پرداختند و رئیسی نیز در پاره‌ای از موارد وعده رسیدگی داد. رئیس دولت با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست، بیان کرد: «جامعه بشری باید نسبت به تعرض و طغیان علیه محیط زیست حساس باشد متاسفانه قدرت‌های بزرگ بدترین استفاده را از محیط زیست به عمل می‌آورند و سپس با سازوکاری، از موضوع محیط زیست بعنوان حربه‌ای علیه کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کنند همانند مساله حقوق بشر که امروز بزرگترین ناقضان آن مدعی حقوق بشر در سایر کشورها هستند.»
اول، محیط زیست
دوگانه حفظ محیط زیست یا دستیابی به توسعه مدت‌هاست که در ایران مطرح است. فعالان هر حوزه تلاش می‌کنند ایده مدنظر خود را تبلیغ کنند اما نابودی رفته رفته محیط زیست ایران سبب شده تا افکار عمومی بیش از پیش از لزوم توجه به محیط زیست سخن بگویند. رئیس‌جمهوری نیز دیروز با تاکید بر ارجحیت توجه به محیط زیست بر توسعه یافتگی و فعالیت اقتصادی و اینکه توسعه یافتگی فرع بر محیط زیست است، گفت: «اگرچه توسعه یافتگی و فعالیت‌های اقتصادی یک موضوع ضروری است اما حتما باید از پیوست محیط زیستی برخوردار باشد و توجه به محیط زیست در تمام طرح های توسعه و فعالیت اقتصادی به دقت لحاظ شود ضمن اینکه محیط زیست هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد.» او همچنین ارائه آموزش در صیانت از محیط زیست را ضروری دانست و گفت: «امروز لازم است رسانه‌‌‌های جمعی، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و صاحبان تریبون در زمینه آموزش ایفای نقش کنند. آموزش می‌تواند به جلب مشارکت عمومی بیانجامد و هر کجا که مردم احساس مسئولیت کرده و مشارکت می‌کنند، مشکلات به راحتی برطرف می‌شود.»
کم آبی، مشکل همه است
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه امروز کمبود آب، مشکل همه مردم کشور در استان‌های مختلف است، گفت: «در جریان سفرهای استانی، مهم‌ترین مشکلی که مردم آن را مطالبه می‌کنند، تامین آب است و در این زمینه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش داد.» رئیس دولت سیزدهم توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق مختلف کشور را ضروری دانست و اظهار کرد: «بی‌تردید دانشگاه‌ها در این حوزه ها مطالعاتی دارند و می‌توانند با نگاه تخصصی، قابلیت‌های هر استان را شناسایی کنند و دولت مکلف است از این یافته‌ها، برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود هر استان استفاده کند.» رئیسی با اشاره به مشکل پسماند‌ها در کشور نیز گفت: «برای غلبه بر این مشکل نیازمند ایجاد سازوکار فعال برای مدیریت پسماند در کشور هستیم و ایجاد چنین مجموعه‌ای ضرورت دارد تا مسائل مربوط به حوزه پسماند را به طور متمرکز حل و فصل کند.»
ترال؛ ممنوع
یکی از کارشناسان حاضر در نشست، مساله صید ترال را مطرح کرد. موضوعی که رئیسی نیز به خطرات آن تاکید کرد. رئیس‌جمهور در ادامه خطرات ناشی از صید ترال و دغدغه‌های صیادان بوشهر و بندرعباس در این زمینه اشاره کرد و گفت: «حتما باید جلوی صید ترال گرفته شود چرا که این نوع صید به آبزیان، دریا و حتی صیادان آسیب می‌رساند و از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهم که با جدیت این موضوع را پیگیری کند. سازمان محیط زیست حکم بهداشت را در وزارت بهداشت و درمان دارد و بر درمان مقدم است و اینکه سازمان محیط زیست زیر نظر رئیس‌جمهوری تعریف شده برای این است که نسبت به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از جایگاه برتری بر حفظ محیط زیست تاکید کند. صرفا با توصیه نمی‌شود محیط زیست را حفظ کرد و در کنار آن بعضاً اقدام و عمل جدی نیز لازم است.»
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد در صیانت از محیط زیست، گفت: «سازمان‌های مردم نهاد نقش ارزشمندی در حوزه محیط زیست دارند و باید از فعالیت مردم در این حوزه حمایت شود و اینها بهترین پشتوانه برای دولت هستند. توجه به محیط زیست منحصر به مقطع خاص زمانی نیست و همواره باید نسبت به آن دغدغه داشت.» رئیسی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت آب و آبخیزداری گفت: «باید برای اقلیم‌های مختلف راهکارهای متفاوتی، متناسب با آن اقلیم اتخاذ و اجرایی شود.» رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ جنگل‌ها خاطرنشان کرد: «جنگل ثروت عظیم ملی و حفظ آن برای نسل‌های آینده ضروری است و همواره باید نسبت به حفظ و صیانت از ثروت‌های عظیم ملی حساس باشیم و غفلت از این سرمایه‌های عظیم می‌تواند کشور را دچار آسیب کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *