سایت خبری پیام ما آنلاین | ر مز‌ارزهای آلوده

سوئد در راستای تعهدات توافقنامه آب‌و‌هوایی پاریس خواهان ممنوعیت استخراج رمزارزها در اروپا شد

ر مز‌ارزهای آلوده

با استفاده از انرژی صرف شده برای استخراج یک بیت‌کوین می‌توان حدود ۱.۸ میلیون کیلومتر با یک خودروی برقی رانندگی کرد





ر مز‌ارزهای آلوده

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما |حالا دیگر ارز دیجیتال یک مفهوم مبهم و گنگ در اقتصاد نیست. ارزهای دیجیتال دست کم در یک سال گذشته توانستند جایگاه خود را در اقتصاد جهان تثبیت کنند، در معاملات اقتصادی برخی کشورها به رسمیت شناخته شوند و توجه سرمایه‌گذاران بیش از گذشته به خود جلب کنند. اما هنوز در محافل محیط زیستی درباره عواقب گسترش این پدیده نوظهور در اقتصاد جهان نگرانی‌هایی وجود دارد. فعالان محیط زیست بدبینانه نسبت به عواقب این موضوع اظهار نظر کرده و در مورد مصرف انرژی در استخراج ارزهای دیجیتال بر این اعتقادند که این امر باعث افزایش انتشار کربن و تغییرات آب‌و‌هوایی می‌شود. اما موضوع دیگری هم در میان آمارهای موجود باعث ایجاد نگرانی در حوزه محیط زیست شده است و آن اینکه استخراج رمز‌ارزها حجم قابل توجهی زباله الکترونیکی تولید می‌کند.

در ایران از روزی که اعلام شد استخراج رمزارز یکی از دلایل خاموشی‌های مکرر و اخلال در شبکه برق است، حساسیت‌ها نسبت به این پدیده آغاز شد. برخوردهای قهری با کسانی که به شکل حرفه‌ای وارد این صنعت شده بودند و از مراجع مربوطه مجوز دریافت کرده بودند، تبدیل به راهکار مقابله با عامل اصلی کمبود برق در کشور، یعنی صنعت ماینینگ شد. در دنیا اما نگاه دیگری به مقوله رمزارزها وجود دارد و آن موضوع صرف انرژی، افزایش سوخت‌های فسیلی و در نتیجه گرم شدن زمین و تشدید تغییرات اقلیمی است. در پایان نشست جهانی آب و هوا در گلاسکو سوئد در نامه‌ای سرگشاده نسبت به تبعات استخراج رمزارز هشدار داد و از کشورهای اروپایی خواست تا این صنعت را ممنوع اعلام کنند. در نامه منتشر شده از سوی مقامات سوئدی استخراج رمزارز با استفاده از سوخت‌های فسیلی و مصرف بالای انرژی در این صنعت، مغایر با تعهداتی ذکر شده که سوئد و اتحادیه اروپا در توافقنامه آب‌و‌هوایی پاریس دارند. اریک تدین مدیر اداره نظارت‌های مالی سوئد، و بیورن ریسینگر مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست سوئد، در نامه‌ای که در پایان نشست گلاسکو منتشر کردند، با اشاره به هزینه‌ها و تبعات استخراج رمزارز آورده‌اند: «اثبات کار ماینینگ در این کشور، برق مصرفی ۲۰۰۰۰۰ خانوار را خواهد بلعید» موضوعی که در این نامه مطرح شده، ماهیت رقابتی رمزارزها را پررنگ کرده است، امری که باعث مصرف بیشتر انرژی توسط ماینرها می‌شود. نویسندگان این نامه همچنین اعلام کرده‌اند: «می‌توان با استفاده از میزان انرژی که برای استخراج یک بیت‌کوین صرف می‌شود، با یک خودروی برقی سایز متوسط ​​حدود ۱.۸ میلیون کیلومتر رانندگی کرد» چندی پیش بی‌بی‌سی اعلام کرده بود استخراج بیت‌کوین سالانه 121 تراوات ساعت برق مصرف می‌کند معادل مصرف برق یک سال در آرژانتین.
این دو مسئول سوئدی علاوه بر اینکه خواهان ممانعت از سرمایه‌گذاری در این حوزه شده‌اند، اعلام کرده‌اند: «استفاده سوئد و کشورهای اتحادیه اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به تحقق توافق‌نامه‌های پاریس در منطقه کمک کند، اما دولت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند از روش‌های دیگری مانند افزایش مالیات بر استخراج رمزارزها و تشویق به سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای دیجیتال با انرژی کمتر، برای تحقق این هدف استفاده کنند. افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار به نفع اقدامات اقلیمی مطلوب در راستای کاهش روند گرمایش جهانی زمین نیست» استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در استخراج رمزارزها و آنطور که فعالان صنعت ماینینگ می‌گویند رمزارزهای سبز یا دوستدار محیط زیست مدتی است به عنوان توجیهی برای این امر که می‌توان میزان آسیب‌های ناشی از صنعت ماینینگ را کاهش داد اما حقیقت این است که هنوز در کشورهای مختلف، انرژی ماینرها از زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، اما آمار رسمی در مورد میزان تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر محل بحث است. به طور مثال تیم تحقیقاتی کمبریج چندی پیش اعلام کرد ۷۶ درصد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر برای فعالیت خود استفاده می‌کنند. این گزارش اعلام کرد در دنیا مصرف انرژی‌های پاک برای استخراج بیت‌کوین در مقایسه با سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و در حال حاضر استفاده از برق تولید شده در نیروگاه‌های برق آبی یکی از رایج‌‌ترین انرژی‌های مورد استفاده برای استخراج بیت‌کوین است. با تمام اینها یکی از مهم‌ترین انتقادات به صنعت ماینینگ این است که فعالیت مزارع استخراج رمزارز عامل اصلی انتشار دی‌اکسیدکربن است.
گسترش صنعت ماینینگ دلیل دیگری هم برای ابراز نگرانی دوستداران محیط زیست دارد و آن زباله‌های الکترونیکی است که این صنعت تولید می‌کند. Digi Economist، در گزارشی اعلام کرده است، این صنعت سالانه بین هشت تا 12 هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند. سخت‌افزارهای مورد استفاده در این صنعت (ماینرها) بر خلاف سایر سخت‌افزارهای کامپیوتری، در فواصل زمانی کوتاه منسوخ شده و غیرقابل بهره‌برداری هستند، ضمن اینکه جز در مزارع رمزارز کاربرد دیگری ندارند، در نتیجه بعد از منسوخ شدن، تبدیل به زباله الکترونیکی می‌شوند.
رمزارزها به عنوان یک حقیقت در دنیای امروز پذیرفته شده‌اند، اما این حقیقت مثل بسیاری از فعالیت‌های انسانی در کنار مزایایی که در حوزه اقتصادی می‌توان برای آن برشمرد، آسیب‌هایی هم به دنبال دارد که در بلند‌مدت می‌تواند ابعاد نگران‌کننده‌تری پیدا کند. شاید لازم است هشدارهای فعالان محیط زیست درباره این تبعات بیشتر جدی گرفته شود تا شاید راهکاری برای کاهش آسیب‌های این صنعت نوپا ارائه شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *