نقش نهادهای سیاسی و بودجهای، ظرفیت مالی و مشارکت دموکراتیک بر کارایی شهرداریها
مدیریت چابک شهرها در گرو مشارکت عمومی
مشارکت دموکراتیک با کارایی رابطه مثبت و همافزا داشته و از کانال بهبود نظارت بر سیاستمداران و انتخاب بهینه منجر به ارائه کارآمدتر خدمات عمومی میشود
۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰
دولتها در سراسر جهان نگران کارآمدی در ارائه خدمات عمومی خود هستند. عوامل ناکارآمدی در بخش عمومی بسیارند اما پژوهشهای مرتبط به روشنی سیستمهای سیاسی را از مهمترین آن میدانند. معیار جهانی کارایی در بخش عمومی به صورت نسبت بین تولید کل(total output) و منابع موجود(available resources) اندازهگیری میشود. در ادامه و با در نظرگرفتن این معیار، رابطه میان درجه ناکارآمدی با نهادهای سیاسی و بودجه، ظرفیت مالی و مشارکت دموکراتیک را بررسی میکنیم. مطالعات زیادی بر اثر استقرار دولتهای(ملی یا محلی) ضعیف یا با درجه بالایی از پراکندگی قدرت میان احزاب مختلف بر کسری بودجه بالا در کشورهای OECD صورت گرفته است که نشان از ارتباط مثبت و معناداری بین دوعامل بیان شده دارد. همچنین مطالعات مشابه در سایر کشورها با تأیید نتایج پژوهشهای یاد شده، نشان میدهد که دولتهای یکپارچه از منظر تمرکز قدرت میان احزاب محدود از طریق امکانِ اعمال رویههای سختگیرانه بودجه با کسری بودجه و بدهی پایینی مواجه هستند.
در کشورهای اسکاندیناوی، دولتهای محلی ارائه دهندگان اصلی خدمات رفاهی، شامل آموزش(ابتدایی)، بهداشت و خدمات اجتماعی هستند. دولتهای محلی در تخصیص منابع بین بخشهای خدماتی اختیارات قابل توجهی دارند اما در بخش درآمد به شدت تنظیم میشوند. منابع اصلی درآمد آنها مالیاتهای محلی و کمکهای مالی دولت مرکزی است. اکثر مالیاتها از نوع تسهیم درآمد(revenuesharing)هستند. دولت مرکزی مالیات ستانی کرده و سپس سهمی برای دولت محلی مصوب و پرداخت میکند (مشابه داخلی آن درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداریهای ایران است) با وجود همه محدویتها و تنظیمگریها بر درآمدهای دولت محلی در کشورهای یاد شده، آنها نزدیک به 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به عنوان منابع در اختیار دارند و درنتیجه مسئله کارایی در استفاده از این منابع برای آنها موضوع بسیار مهمی است.
چالش اصلی برای تجزیه و تحلیل کارایی در بخش عمومی، چگونگی اندازهگیری خروجی(output) است. در بیشتر مطالعات معتبر در حوزه اسکاندیناوی از یک معیار برای اندازهگیری خروجی کل در امور مالی دولت محلی استفاده شده است، ایده اصلی این معیار تفکیک چندین بخش مهم و با سهم بالا از بودجه است که در کشورهای حوزه یاد شده شامل شش بخش: مراقبت از سالمندان، آموزش ابتدایی و متوسطه (پایه اول تا دهم)، مهدکودک، مزایای رفاهی، حضانت کودک، و مراقبتهای بهداشتی اولیه است که به طور متوسط نزدیک به 75 درصد از بودجههای دولت محلی را تشکیل میدهند. در موارد برونسپاری، آن بخش از خدماتی که از سوی بخش خصوصی عرضه و توسط دولت محلی تامین مالی میشود، در معیار خروجی مورد توجه قرار میگیرد. پس از تفکیک بخشهای یاد شده شاخصهایی متناسب با هر بخش تعریف و با استفاده از آنها خروجی کل محاسبه میشود. (برای مثال در بخش مراقبتهای بهداشتی از شاخص میزان ساعات کار پزشکان، پرستاران و فیزیوتراپیستها به عنوان شاخصهای تولید این بخش استفاده میشود.) در نهایت خروجی حاصل باید بر منابع اقتصادی موجود تقسیم شود تا شاخصی از کارایی تولید به دست بیاید.
بررسی دادههای بیش از صد دولت محلی در شهرهای مختلف نشان میدهد که بین تولید کل و درآمد دولت محلی رابطه مثبتی وجود دارد، یعنی دولتهای محلی با درآمدهای بالا نسبت به دولتهای محلی با درآمد کم قادر به ارائه خروجی بیشتر به شهروندان خود هستند. همچنین تفاوتهای قابل توجهی را در تولید کل(خروجی) بین دولتهای محلی با سطوح درآمدی مشابه مشاهده میکنیم، به این معنا که برخی از دولتهای محلی به نظر کارآمدتر از سایرین هستند و خدمات بیشتری از میزان مشابهی از درآمد را عرضه میکنند.
ناکارآمدی در ارائه خدمات عمومی از نظر مفهومی با کسری بودجه متناظر است چرا که اساسا کسری بودجه شامل مجموعهای از انواع ناکاراییها در تولید و عرضه خدمات و کالاهای عمومی از جمله بهرهوری پایین، بیش از حد نشان دادن هزینهها (ناشی از دوعامل یک: عدم تقارن اطلاعات بین پیمانکاران و مدیران دو: تعارض منافع) و… است.
ادبیات مربوط به تأثیر ساختار نهادی بر کسری بودجه بخش عمومی تأکید میکند که اگر سیاستگذاران نقش فعالتری در فرآیند بودجهریزی داشته باشند، میتوان کسری بودجه را کاهش داد. یکی از راههای فعالتر بودن، تحمیل محدودیتهای سختگیرانه بودجهای است. با این کارکرد که بودجه غیرقابل انعطاف و قراردادهای سختگیرانه سبب محدودیت شدید پیمانکاران برای افزایش بودجه از طریق کاهش کارایی در انجام تعهداتشان میشود. از سویی طرحهای تشویقی برای نهادهایی که بالاترین بهرهوری را در تولید خدمات دارند نیز به کاهش کسری بودجه منتهی میشود. البته به دلیل ویژگیهای خاص بخش عمومی، مانند مشکلات اندازهگیری، چند وظیفه بودن و… استفاده از این روش بسیار سخت و پیچیده است.
اگرچه محدودیتهای سخت بودجه و طرحهای تشویقی میتوانند کارایی را بهبود بخشند، اما اجرای آنها وابستگی معنیداری به نهادهای سیاسی حاکم دارد. چراکه برای اعمال محدودیت سخت بودجه، ممکن است لازم باشد دورههایی از سیاستهای انقباضی در تولید خدمات و کالاهای عمومی را پذیرفته و مدیریت کنیم، مطالعات نشان میدهد که یک دولت قوی در پایین نگه داشتن بدهی و کسری بودجه نسبت به یک دولت ضعیف مزیت دارد. عامل سنجش قدرت سیاسی، میزان پراکندگی احزاب در شورای محلی و حمایت از شهردار و معاونان شهردار است. یک رهبری سیاسی قوی ممکن است تحمیل یک محدودیت بودجهای سخت را آسانتر کند زیرا توان مقابله مناسبی در برابر فشار برای تسهیم بودجههای بزرگتر و درنتیجه کارایی پایینتر ذینفعان همچنین قدرت بیشتری در چانهزنی درونسازمانی در مورد اجرای طرحهای تشویقی مبتنی بر ارزیابی عملکرد و سایر ابزارهای بهبود کارایی را دارد.
در مورد ایدئولوژی سیاسی فاتحان انتخابات، فرضیه اساسی در اقتصاد سیاسی این است که جریانهای نزدیک به سوسیالیسم، بخش عمومی بزرگتری را نسبت به غیرسوسیالیستها ترجیح میدهند. در نتیجه ترجیحات آنها به گسترش عرضه خدمات توسط بخش عمومی میانجامد که سبب ناتوانی در تحمیل و تحمل محدودیتهای سخت بودجه خواهد بود، علاوه بر این، آنها به دلیل پیوندهای محکمی که با اتحادیههای بخش دولتی دارند اغلب از ادعای دستمزد اتحادیهها حمایت کرده و در برابر طرحهای تشویقی مبتنی بر ارزیابی عملکرد و سایر اصلاحات در بخش عمومی مقاومت میکنند. سرانجام بر اساس موارد بیان شده به نظر میرسد نفوذ جریان های چپ در مدیریت شهری کارایی پایین را همراه داشته باشد. در ادبیات مسلطِ مربوط به نهادهای بودجهریزی و کسری بودجه، اثر تدوین و اجرای قوانین سختگیرانه بودجهای، کاهش همزمان هزینههای عمومی و کسری بودجه بیان و افزایش کارایی را راهحل نهادهای عمومی برای جلوگیری از وقفه و کمبود در انجام وظایف ذاتی و عرضه خدمات و کالاهای عمومی تبیین میکند.
ظرفیتهای مالی بالای دولتهای محلی به چند دلیل آنها را دچار کاهش کارایی میکند. یکم، استانداردهای خدماتی نسبتاً خوبِ ناشی از ظرفیت بالای مالی اهمیت پرداختن به کارآمدی را نزد سیاستمداران کمرنگ میکند. اشتیاق آنها و شانس اجرای طرحهای اصلاحی با هدف افزایش کارایی به شدت کاهش مییابد. دوم، ظرفیت مالی بالا با مازاد عملیاتی بزرگتر و استرس مالی کمتر همراه است. این امر، احتمال اعمال محدودیتهای سخت بودجهای را کم میکند.
مهمترین کانال ارتباطی میان شهروندان و سیاستمداران که با نبود تقارن اطلاعات و تضاد منافع مواجهاند، انتخابات و حق رای است. درجه بالای مشارکت دموکراتیک ممکن است ناکارآمدی در ارائه خدمات عمومی را از طریق نظارت کارآمدتر بر سیاستمداران کاهش دهد. در واقع مشارکت بیشتر به برانگیختن سیاستمداران برای اجرای سیاستها و اقدامات در بردارنده نفع عمومی میانجامد. یعنی اقداماتی که بهبوددهنده کارایی در مقابل نفع گروههای ذینفع و حامی انتخاباتی و منافع شخصی باشد.
این نوشتار کوششی برای پاسخ به این پرسش بود که نهادهای سیاسی و بودجهای، ظرفیت مالی و مشارکت دموکراتیک چگونه بر کارایی بخش عمومی اثر میگذارند؟ بررسی فشرده نحوه و نوع رابطه اثرگذاری متغیرهای بیان شده حاکی از این است که مشارکت دموکراتیک با کارایی رابطه مثبت و همافزا داشته و از کانال بهبود نظارت بر سیاستمداران و انتخاب بهینه، منجر به ارائه کارآمدتر خدمات عمومی میشود. درجه بالایی از پراکندگی احزاب در شوراهای محلی، همچنین متغیر نفوذ گرایشهای سوسیالیستی در سیاستگذاری منجر به کارایی پایین خواهد شد. در مقابل رهبری سیاسی قوی به کارایی بالاتر کمک میکند. درمورد رابطه میان نهادهای بودجهای و کارایی نتایج مطالعات نشان میدهد که یک رویه بودجه متمرکزِ از بالا به پایین در مقابل رویکرد مشارکتی و از پایین به بالا، سبب کاهش کارایی میشود. اما اعمال محدودیتهای سختگیرانه بودجهای افزایش کارایی را به دنبال دارد. همچنین ظرفیت مالی بالا باعث کاهش کارایی میشود.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
مدیرعامل هلالاحمر خراسانجنوبی
بند خاکی روستای «سالکآباد» شکسته شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:
پسابها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است
«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی میکند
عکاسی به قیمت جان پرندگان
فعالان محیطزیست در «دادگاه بین آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم میگویند
صدای ما را بشنوید
شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آیندهای بدون پلاستیک» است
پلاستیک، آفتی برای حیات
معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه میکرد؟
نسخه پایداری در «کندوان»
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
در منطقهای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک دادهاند، مجوز برداشت معدن صادر شد
معدنکاوی در کمین«درهبرفی»
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید