سایت خبری پیام ما آنلاین | هشدار برای فروچاله «شانوره»

فقط یک درصد آبخوان دهگلان کردستان پایداری دارد

هشدار برای فروچاله «شانوره»





هشدار برای فروچاله «شانوره»

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه کردستان در «دهگلان»، فقط یک درصد از آبخوان این دشت در پایداری کامل قرار دارد.
عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه کردستان و سرپرست تیم تحقیقاتی تهیه اولین نقشه پایداری آب زیرزمینی دشت دهگلان با اشاره به بی‌توجهی نسبت به ناپایداری آب زیرزمینی دشت دهگلان، به اینا گفت: زنگ خطر فروچاله و فرونشست در این آبخوان از چند سال‌ قبل به صدا درآمده است؛ چرا که تنها یک درصد از آبخوان دهگلان در پایداری کامل قرار دارد.
جمیل بهرامی افزود: تعادل اکوسیستم و حفظ محیط جاندار و حتی محیط بی‌جان به آب نیازمند هستند، اما تا به امروز که به این نقطه فاجعه‌بار در آب زیرزمینی رسیده‌ایم، فقط این منابع را از دیدگاه کشاورزی بررسی کرده‌ایم.
او با اشاره به وضعیت فرونشست دشت دهگلان، گفت: از چند روز گذشته در دشت دهگلان بارندگی شروع شده است، با چشمان خود دیدیم که در عین گل و لای و غرقاب بودن زمین و در حاشیه فروچاله «شانوره» چگونه آب‌پاش‌های مزارع روشن بود و آب‌های زیرزمینی عملاً برای آبیاری زمینی که در غرقاب بود استخراج می‌شد.
این محقق با اشاره به نتایج این تحقیق، توضیح داد: فروچاله «شانوره» اعلان آشکاری است که نشان می‌دهد دشت دهگلان در معرض ناپایداری قرار گرفته و اگر این رخداد ادامه یابد، سایر بخش‌های آبخوان هم که در حالت بینابینی و نیمه‌پایدار قرار دارند، به زودی ناپایدار می‌شوند.
او اضافه کرد: در این آبخوان ۴۱ درصد مساحت در حالت نیمه پایدار، ۳۳ درصد در حالت ناپایدار و ۲۵ درصد در حالت پایداری شکننده‌ای قرار دارد که در صورت رعایت نشدن اصول حفاظت از منابع آب زیرزمینی به زودی این بخش هم به سمت ناپایداری پیش می‌رود. بیش از ۷۰ درصد مساحت این آبخوان شرایط خوبی ندارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: افت سطح آب زیرزمینی در این منطقه به طور متوسط ۳۷ متر بوده که به شکل نقطه‌ای این میزان تا ۸۰ متر هم می‌رسد، ضمن آنکه بسیاری از چاه‌های نیمه‌عمیق خشک شدند و برای استخراج آب، کف‌شکنی شده است و اگر با این روند ادامه یابد، باید منتظر گسترش نواحی بحرانی در سرتاسر دشت دهگلان باشیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *