سایت خبری پیام ما آنلاین | قابلیت تبدیل کمپین مجازی به سازمان مردم نهاد

قابلیت تبدیل کمپین مجازی به سازمان مردم نهاد





۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴

قابلیت تبدیل کمپین مجازی به سازمان مردم نهاد

با شیوع تلفن های همراه هوشمند و ابداع نرم افزارهای ارتباطی و به تبع آن فراگیر شدن امکانات این نرم افزارها از قبیل گروه، کانال و… استفاده از این امکانات برای تبلیغات های مختلف بازرگانی، انتخاباتی و… بسیاری را بر آن داشته است تا از این امکانات در جهت اهداف فردی و جمعی خود استفاده کنند.
یکی از موارد استفاده گروه ها ایجاد کمپین های مختلف برای رسیدن به هدفی خاص است.مثل «کمپین نخریدن خودرو صفر کیلومتر»،«کمپین حمایت از فلان فرد برای احراز فلان پست» و…
اما کمپینی که در هفته های اخیر به شدت پیگیر هدف خود بوده است و سر و صدای زیادی هم ایجاد کرده « کمپین مردمی و غیر سیاسی نجات کوه های صاحب الزمان» است. این کمپین بیش از 800 عضو دارد که هر کدام از اعضا به فراخور اطلاعات خود، نظراتی را در خصوص ایجاد هتل بر فراز کوه های صاحب الزمان ابراز کرده اند.
اغلب اعضای این کمپین افرادی فرهنگی و یا لااقل حساس به مسائل فرهنگی و زیست محیطی استان کرمان هستند. اعتراضات اعضای این کمپین به روزنامه هایی از جمله پیام ما، اعتماد، ابتکار و… بازتاب داشت تا جایی که واکنش مقامات استانی را برانگیخت.
استاندار کرمان با انتقاد از سنگ اندازی عده ای در مسیر سازندگی استان گفت:«اجازه نمی دهیم عده ای با عوام فریبی مانع آبادانی استان شوند. متاسفانه عده ای به خاطر رأی و باندبازی کارهایی می کنند که شایسته نیست. اطلاعات آن موجود است اما نمی خواهیم آبروریزی کنیم. ولی اگر لازم باشد شفاف سازی می کنیم.»
معاون سیاسی- امنیتی استانداری کرمان نیز گفت:«برخی به قطار سازندگی سنگ می زنند.»
معاون عمرانی استانداری اما با صراحت تمام و با بیانی فنی تر اعلام کرد:«این پروژه ها با کوه خواری تفاوت دارد و امکانات ایجاد شده برای استفاده عموم است… موافقت اصولی هتل توسط میراث فرهنگی در بام کرمان به نام شهرداری صادر شده و زمین بام کرمان متعلق به مسکن و شهرسازی است و زمینی فروخته نشده است.» سیف اللهی هم چنین اطمینان داد:«آنچه که انجام می شود تا زمانی که زیر نظر محیط زیست و کارشناسان این اداره نباشد، گامی برداشته نمی شود و بهره برداری از این نقطه زیر نظر مسوولان استان است.»
اما با همه این تفاسیر کمپین همچنان به کار خود ادامه می دهد و مدعی است که کوه خواری در کوه های صاحب الزمان در حال شکل گیری است یا نظر دیگری مبنی بر وجود «سایه نگاری» در کوه های مذکور موجود است که با احداث پروژه هتل این سایه ها از بین می رود.
حتی در رهگذر مخالفت با اجرای پروژه هتل، برخی تقدس کوه صاحب الزمان و اشراف آن بر مسجد صاحب الزمان و مزار شهدا را دستمایه قرار داده و با تمسک به باورهای مذهبی، ساختن هتل بر بلندای این کوه را تقبیح می کنند.
کمپینی ها دامنه فعالیت های خود را گسترده تر کرده و طومار 200 نفره ای را به امضا رسانیده اند و در آن به نحوه واگذاری این پروژه به موسسه عسکریه انتقاد کرده اند و ایجاد این پروژه را مغایر با اصول 45 و 50 قانون اساسی برشمرده اند.
البته تجمع در دامنه این کوه و تشکیل زنجیره انسانی نیز از دیگر اقدامات کمپین بود که نشان از جدیت و حساسیت دوستداران محیط زیست کرمان است. طرح های ابتکاری مانند طراحی پوستر نجات کوه های صاحب الزمان توسط یکی از هنرمندان استان نیز اقدام دیگری در جهت تقویت این کمپین بود.
اما در سویی دیگر نیز تفکری وجود دارد که از اجرای این پروژه عمرانی حمایت می کند و دست بر قضا هنرمند دیگری نیز در آن سو با طرح یک کارتون از کمپین انتقاد کرده است.
جدای از این که طرفین ماجرا چه نظراتی را دنبال می کنند و چه اتهاماتی به هم می بندند و از یکدیگر تحت عنوان«کوه خوار» یا «عوام فریب» و… نام می برند، یک موضوع قابل اهمیت است و آن هم ایجاد کمپین هایی است که مسوولان را در برابر مردم پاسخگوتر کرده است.
اما کمپین های این چنینی قابلبت NGO شدن را دارند. این کمپین ها می تواند مقدمه ای برای تشکیل گروه های شناسنامه دار و تخصصی محیط زیستی و… باشد که با نگاهی علمی و بیانی منطقی در اداره هر چه صحیح تر استان به کمک مسوولان مربوطه بیایند و هم چنین با آموزش های مرتبط و مداوم مردم و خصوصا نوجوانان حساسیت های منطقی و علمی را در آنان نیز ایجاد کنند. آن گاه می توان امیدوار بود که اعتراضات، انتقادات و نظرات مخالفان اقدامات مسوولان استانی جنبه ایجابی و سازنده به خود بگیرد نه سلبی و تخریبی.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *