پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آیت‌الله نوری همدانی: واحدهای صنعتی آلاینده به بیرون از شهرها منتقل شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با شماری از مراجع تقلید در قم دیدار کرد

آیت‌الله نوری همدانی: واحدهای صنعتی آلاینده به بیرون از شهرها منتقل شود





آیت‌الله نوری همدانی: واحدهای صنعتی آلاینده به بیرون از شهرها منتقل شود

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تنی چند از مراجع تقلید در دیدار با معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن انتقاد از نابودی سواحل و جنگل‌ها برای احداث ویلا و فعالیت واحدهای آلاینده صنعتی در حریم شهرها، محیط زیست را حق همه مخلوقات جهان هستی دانسته و بر حفظ آن برای نسل‌های آینده تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، علی سلاجقه در دیدار با آیات حسین همدانی و علوی گرگانی از مراجع تقلید و حجت الاسلام جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مراجع تقلید قم از کم‌توجهی به محیط زیست و نابودی برخی از عرصه‌های جنگلی و سواحل برای احداث خانه و ویلا انتقاد کردند و بر جمع‌آوری و دفع اصولی زباله‌ها و پسماندها برای حفظ سلامتی محیط و زیست گیاهی و جانوری تاکید کردند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اهمیت روزافزون مباحث محیط زیستی در روابط بین‌الملل، از کاهش منابع آبی و افزایش پدیده ریزگردها و کم‌توجهی فعالان صنعتی به مسائل محیط زیستی به عنوان چالش‌های مهم کشور نام برد و بر تلاش برای احیای تالاب‌ها و حقابه‌های محیط زیست تاکید کرد.
آیت‌الله نوری همدانی: واحدهای صنعتی آلاینده به بیرون از شهرها منتقل شود
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در این دیدار گفت: مساله انتقال واحدهای صنعتی آلاینده از حریم شهر به خارج از آن و دفع اصولی زباله‌ها یک اقدام مهم و اساسی است که باید مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست باشد.او با بیان اینکه بزرگی شهرها و توسعه شهرنشینی باعث حساسیت بیشتر مسائل محیط زیستی شده است، عنوان کرد: با بزرگی شهرها بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در وسط شهر یا حریم زندگی مردم قرار گرفته و لازم است برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از آثار سوء آنها تدبیری شود.آیت الله نوری همدانی یادآور شد: از بین بردن سواحل و جنگل‌ها برای احداث خانه و ویلا نیز باعث وارد شدن خسارت به محیط زیست شده است.
او اهمیت دفع اصولی پسماندها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: پسماندها و زباله‌ها باید به نحوی مدیریت شود که هیچ آسیبی به سواحل، دریاها، جنگل‌ها و غیره وارد نشود و موجودات زنده از تولید این زباله‌های انسانی لطمه نبینند.
این مرجع تقلید افزود: حفظ محیط زیست وظیفه تمام مردم است و در این بین همه رسالت‌ها فقط بر عهده سازمان محیط زیست نیست.
سلاجقه: تغییرات اقلیمی زندگی بشر را متحول کرده است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار گفت: وضعیت محیط زیست جهان وضعیت مناسبی نیست و مساله تغییر اقلیم تمام جنبه‌های زندگی بشر را با تحول روبه‌رو کرده است. در مناسبات بین المللی مسائل محیط زیستی و تغییر اقلیم به تدریج جای برخی مسائل مهم جهانی مانند هسته ای را می گیرد و هرسال اهمیت آن بیشتر می شود.
او افزود سازمان حفاظت محیط زیست در مباحث مدیریتی کلان کشور و به ویژه محیط زیست، نیاز زیادی به رهنمودهای علمای حوزه علمیه دارد.
معاون رئیس‌جمهوری اظهار داشت: کمبود بارش و کم‌آبی یکی از معضلات امروز کشور است. موضوع محیط زیست دارای ارزش و امنیت حیاتی است و لازم است تا مردم نسبت به حفظ محیط زندگی خود توجه لازم را داشته باشند.
آیت‌الله سیدمحمد علوی‌گرگانی از مراجع تقلید نیز گفت: محیط زیست یکی از مسائلی است که کمتر در کشور ما به آن توجه می‌شود، امکانات و ظرفیت‌های محیط زیست متعلق برای تمام مخلوقات خداوند است و از بین بردن آن فقط جفا به انسان نیست بلکه ظلم به جهان خلقت است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: مسائل و مباحث محیط زیستی طی سال‌های گذشته در کشور ما مورد کم توجهی قرار گرفته است. علاوه بر کم توجهی به محیط زیست فرهنگ اسراف و استفاده از منابع غذایی نیز در کشور ما مطلوب نیست. او با بیان اینکه محیط زیست یک حق همگانی است، اظهار داشت: فرهنگ محیط زیست هنوز در جامعه به درستی جا نیفتاده است.
منابع آبی در حال کاهش است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در دیدار با آیت الله علوی گرگانی با اشاره به روند تحلیل منابع آبی، گفت: با وجود کاهش منابع آبی کشور، همچنان فرهنگ مدیریت و مصرف در زمینه آب نادرست است. ذخایر و منابع آبی، میزان بارش، خاک، پوشش گیاهی و اموری از این دست امروزه ملاک عمل بسیاری از حاکمان کشورهای دنیا در برقراری ارتباط و همکاری با سایر ملت‌ها شده است.
او اضافه کرد: گرم شدن زمین و افزایش ریزگردها از چالش‌های مهم دنیا و به ویژه کشور ما است؛ چالش دیگر ما این است که صنعتگران و صاحبان صنایع نوعا اولویت خود را به تولید و مسائل اقتصادی معطوف می کنند و مباحث محیط زیستی از این رهگذر دچار خسارت و آسیب جدی می‌شود.
سلاجقه تاکید کرد: قانون اساسی ایران در خصوص مسائل محیط زیستی یکی از مترقی‌ترین قوانین موجود در جهان است اما در اجرا دچار مشکلاتی زیادی است.
او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به جایگاه ویژه شهر قم انتظار می‌رود که مسائل مربوط به آلاینده‌ها، پوشش گیاهی، خاک، فضای سبز، پساب، پسماند و غیره در این شهر الگویی برای سایر شهرها باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در بازدید از تالاب مره با اشاره به مخاطرات روزافزون گرد و غبار در قم گفت: حقابه‌های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه استان قم باید احیا شود تا حجم این پدیده خطرناک کمتر شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *