رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران خبر دادنارضایتی چشمگیر تهرانی‌ها از آلودگی‌ صوتیبیشترین شکایات از آلودگی صوتی مربوط به مناطق ۲، ۵ ، ۳ و ۴ پایتخت بوده است

دوشنبه 29 شهریور 1400

|پیام ما |نقطه‌های سرخابی نشان‌دهنده آلودگی صوتی، روی نقشه تهران همچنان پرتعدادند. نقطه‌هایی که می‌گویند آلودگی صوتی در تهران در چند محدوده مانند: محلاتی، نواب صفوی، همت، میدان صنعت و میدان خراسان از وضع نرمال خارج شده و به وضعیت خطرناک رسیده است. در سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت آلودگی صوتی در شهرداری تهران، کارگروهی تشکیل شد. کارگروهی که در ماه‌های اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا،‌ منظم تشکیل نشد. استفاده از دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها، انتقال کارگاه‌های پرسروصدا به خارج از محدوده شهری و … از جمله راهکارهایی بودند که در سال‌های اخیر برای کاهش آلودگی صوتی شهر تهران، استفاده شدند اما آنچنان که باید موفقیت‌آمیز نبودند. چندی پیش غلامرضا پدیدار، رئیس اداره پایش و مدیریت منابع آب و شاخص‌های محیط زیستی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده بود که قوانین و مقرراتی برای مقابله با آلودگی صوتی تهیه و تدوین شده است اما آیین‌نامه‌ها همانند بسیاری دیگر از قوانین به فراموشی سپرده شدند. در تازه‌ترین اظهار نظر اما دیروز، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران اعلام کرده که در تابستان امسال شکایت‌های مردمی در حوزه آلودگی صوتی افزایش پیدا کرده است و بیشترین شکایت هم مربوط به فعالیت چیلرها، دیزل‌ژنراتورها در مراکز خدماتی بزرگ مقیاس است.

فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران درباره افزایش شکایت‌های مردمی درباره آلودگی صوتی به ایسنا گفته است: ۳۷ درصد شکایت واصله مربوط به آلودگی‌های صوتی و پس از آن گزارش آلودگی‌های ناشی از پساب و فاضلاب با ۱۷ درصد بیشترین میزان گزارش‌ها بود که به اداره محیط زیست تهران واصل و مورد پیگیری قرار گرفت. او مدعی است که تابستان امسال بیشترین شکایات مردمی در حوزه آلودگی صوتی ثبت شده است. برنا در این رابطه تاکید کرد: آلودگی صوتی ناشی از دیزل ژنراتورها و چیلرها و قطعی برق بیشترین شکایت مردم را به‌همراه داشته که بیشترین شکایات درباره آلودگی صوتی مربوط به مناطق ۲ و ۵ و در رده‌های بعد مناطق ۳ و ۴ بوده است.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث افزایش میزان شکایات آلودگی صوتی در در تابستان شود، ژنراتورهای خنک‌کننده و چیلرها در این ایام باشد،‌ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه گرمای هوا طی تابستان باعث افزایش میزان استفاده از وسایل سرمایشی و چیلرها شده است، تاکید کرد: شکایت‌ها عمدتا درخصوص فعالیت‌های دستگاه‌های چیلر و دیزل ژنراتور در ساختمان‌ها، مراکز و واحدهایی از جمله بیمارستان‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است چراکه استفاده از این دستگاه‌ها در آن‌ها کاربرد بیشتری دارد. به گفته این مقام مسئول، هرچند آلودگی صوتی صرفا ناشی از فعالیت چیلر و دیزل ژنراتور نیست اما درصد بالایی از شکایات مربوط به ‌نحوه فعالیت و کاربرد این دستگاه‌ها بوده است همچنین شکایات متعددی از آلودگی صوتی ناشی از برخی صنوف مزاحم شهری مانند صافکاری‌ها و همچنین بزرگراه‌ها شد. برای رفع آلودگی صوتی بزرگراه‌ها در سال‌های اخیر دیواره‌های صوتی در چند بزرگراه و آزادراه نصب شده بودند که بنا به گفته اعضای شورای ششم، در مدت اخیر بسیاری از آن‌ها دزدیده شده‌اند و جای خالی آن‌ها در بزرگراه‌ها مشخص است.
اگر شکایت وارد باشد، اخطاریه می‌دهیم
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره اقدامات اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در زمینه رسیدگی با شکایات و کاهش آلودگی صوتی توضیح داد: در صورت گزارش شکایت از محل مورد نظر بازدید و با استفاده از دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی موضوع را بررسی می‌کنیم. اگر شکایت وارد باشد به‌طور قطع اخطاریه برای واحد آلاینده صادر می‌شود و آن واحد ملزم به رفع آلودگی صوتی می‌شود.
برنا ادامه داد: در برخی موارد دستگاه‌های مورد استفاده در واحدها یا ساختمان‌ها باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود که تعمیر دستگاه باعث رفع آلودگی صوتی می‌شود، در غیر این صورت لازم است واحد یا مرکز آلاینده صوتی با استفاده از دیواره‌های عایق صوتی مانع از ایجاد مزاحمت برای اهالی منطقه شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران، همچنین با اشاره به اینکه برخی ادارات و سازمان‌ها به‌دلیل توان مالی بالا توجهی به مصرف بهینه انرژی ندارند، گفت: برخی ادارات دستگاه‌های چیلر خود را در شبانه‌روز روشن نگه می‌دارند و در ساعات مختلف شبانه‌روز به‌ویژه بعد از بامداد برای اهالی منطقه مزاحمت ایجاد می‌کنند. با توجه به این موضوع همچنین قطعی‌های مستمر برق در تابستان که ناشی از عدم صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌ بوده، لازم است دستگاه‌های متولی انرژی مانند وزارت نیرو محدودیت‌هایی ایجاد کند تا دستگاه‌های ‌پرمصرف در حوزه انرژی نیز علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری آلودگی صوتی ایجاد کنند.
به گزارش «پیام‌ما»، از دهه 80 تاکنون حدود 43 ایستگاه سنجش صوت در جای جای پایتخت مستقر شدند. ایستگاه‌های سنجش صوت اما به دلیل از کارافتادگی و نوسان برق از رده خارج می‌شدند و تعدادشان کمتر می‌شد. جست‌وجوها در سایت شهرداری نشان می‌داد که ایستگاه‌های صوتی به 36 عدد رسیده است. در همین راستا پدیدار، رئیس اداره پایش و مدیریت منابع آب و شاخص‌های محیط زیستی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در تاریخ 6 شهریور ماه گفته بود: براساس سنجش‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین تراز صوتی بزرگراه‌های شهر تهران در روز بین 70 تا 80 دسی‌بل است. بر اساس داده‌های سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، 70 درصد کاربری‌های مجاور بزرگراه‌ها مسکونی است و استاندارد سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای کاربری مسکونی در طول روز 55 دسی‌بل است. به گفته پدیدار این آمارها یعنی تراز صوتی بزرگراه‌ها از حد استانداردش بسیار بالاتر است.

آلودگیآلودگی صوتیآلودگی کلانشهرتهرانکلانشهرکلانشهر تهرانکلانشهرهای ایران
مطالب مرتبط

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *