تغییر نرخ کرایه تاکسی در شهر کرمان پس از 20 سال
۲۴ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۲۴
خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر
تغییر نرخ کرایه تاکسی در شهر کرمان پس از 20 سال
بخش شصت و نه
در این شماره روزنامه از خاطرات آقای محمد صنعتی به تشکیل اتاق اصناف در کرمان میپردازیم
اتاق اصناف کرمان
بر اساس گزارش روزنامه کیهان، اتاق اصناف کرمان در فروردین ماه سال 1352 شروع به فعالیت نمود: «اتاق اصناف کرمان با حضور روسای اتحادیههای صنفی به وسیله اتحادیههای صنفی به وسیله آقای درخشش استاندار گشایش یافت.
آقای امیر بهزادی معاون استانداری و فرمانداری کرمان ضمن گزارشی از نحوه انتخابات اتحادیههای صنفی کرمان گفت: از مرداد تا پایان آبان ماه گذشته انتخابات سی اتحادیه صنفی در کرمان انجام شده و تا کنون 28 اتحادیه صنفی به ثبت رسیده است. استاندار گفت: اعضای اتاق اصناف باید برای تثبیت نرخها و نظارت بر قیمتها و رفاه اصناف کوشش کنند.
سپس آقای محمد صنعتی از طرف اتحادیههای صنفی از گشایش اتاق اصناف سپاسگزاری کرد و در پایان برای انتخاب هیئت رییسه و بازرسان رأی گرفته شد و منتخبین به شرح زیر معرفی شدند: محمدعلی رشیدفرخی؛ رییس ـ محمدحسین پناهپور؛ نایب رییس ـ جلیل مظهری؛ منشی ـ محمد صنعتی؛ خزانهدار ـ حسن داودی؛ عضو ـ نصرالله ثمره کرمانی، علی متدین و اکبر محمودی؛ بازرس» (1).
در گزارش خبرگزاری پارس در خصوص اولین سالروز تشکیل اتاق اصناف کرمان آمده است: «ساعت 30/ 18 دیروز به مناسبت سالروز تشکیل اتاق اصناف کرمان، مراسمی با حضور آقای مهندس تیرانداز استاندار کرمان در تالار سپاس حزب ایران نوین برگزار شد. در این مراسم که اعضای حزب ایران نوین، هیئت رییسه اتاق اصناف کرمان و واحدهای صنفی شرکت داشتند، ابتدا آقای صنعتی کفیل اتاق اصناف کرمان در زمینه فعالیتها و اقدامات اتاق اصناف طی یک سال گذشته مطالبی گفت و افزود: در اجرای قانون نظام صنفی، اتاق اصناف کرمان توانسته است در جهت رفاه و آسایش واحدهای صنفی و طبقات مختلف مردم قدمهایی بردارد … وی همچنین اظهار داشت، اتاق اصناف کرمان در 29 اسفند ماه سال 1351 رسماً آغاز به کار کرده است و در جهت خدمت به مردم گام بر میدارد. آن گاه آقای مهندس تیرانداز استاندار کرمان ضمن تشریح اهمیت کار واحدهای صنفی و رفاه بیشتر مردم اظهار داشت، در اجرای قانون نظام صنفی اتاقهای اصناف تشکیل گردید و تصویب قانون نظام صنفی فلسفهاش تأمین رفاه هر چه بیشتر مردم است و در حقیقت سرنوشت اقتصادی به خودشان سپرده شده است و اساسیترین وظیفه اتاق اصناف این است که در جهت رفاه هر چه بیشتر واحدهای صنفی و مردم قدمهای مؤثری بردارد … » (2).
محمد صنعتی در خصوص اهم وظایف اتاق اصناف میگوید: «در آن زمان، عمده فعالیت اتاق اصناف بر دو محور بود: نخست کنترل اصناف و صدور پروانه برای واحدهای صنفی و دوم کنترل نرخ بازار. از آنجایی که بنده در انجمن شهرستان نیز فعالیت داشتم و سالها با معضلات و مشکلات مربوطه آشنایی داشتم، به کمک همکاران خود توانستیم گامهای موثری در این زمینه برداریم.
بد نیست در اینجا نظر خوانندگان محترم را به نمونهای از قیمتگذاری که در آن سالها انجام میشد، جلب نمایم.
تغییر نرخ کرایه تاکسی در شهر کرمان پس از 20 سال
نکته جالب و قابل توجه این است که در سال 1355 در جلسهای که موضوع تعیین افزایش نرخ تاکسیهای شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت، در خصوص دلایل افزایش این نرخ عنوان شد:
«با توجه به این که هزینه زندگی به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته و کرایه تاکسی متجاوز از بیست سال است که در شهر کرمان تغییری ننموده است» نرخ جدید وضع گردید؛ یعنی از سال 1335 تا 1355 ش. نرخ کرایه تاکسی در شهر کرمان ثابت مانده بود» (3).
[متن سند]:
حزب رستاخیز ملت ایران
استان کرمان
صورتجلسه
در ساعت 6 بعد از ظهر روز 11/12/35 [1355] امضاء کنندگان زیر بر حسب دعوت شماره 7283 حزب در دفتر کار دبیر استان حاضر گردیدند.
با توجه به این که هزینه زندگی به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته و کرایه تاکسی متجاوز از بیست سال است که در شهر کرمان تغییری ننموده، که این خود موجب دلسردی رانندگان تاکسی گردیده است، از این جهت به کمیسیون نظارت بر نرخها توصیه مینماید که در مورد نرخ تاکسی در شهر کرمان تجدید نظر نموده و برای هر یک نفر 10 ریال، دو نفر 15 ریال و سه نفر 20 ریال پیشنهاد میگردد.
[امضاءکنندگان]: جلیل رشیدفرخی (رئیس انجمن شهر کرمان) ـ محمد صنعتی (رئیس انجمن شهرستان کرمان) ـ مهدی اسلامی (رئیس سازمان امور اصناف) ـ علوی (شهردار کرمان) ـ ابراهیم شجاعی (مسئول تشکیلات حزب رستاخیز ملت ایران در استان کرمان).
پی نوشت:
(1) ـ روزنامه کیهان، چهارشنبه 8 فروردین 1352، شماره 8913.
(2) ـ خبرگزاری پارس، پنجشنبه 1/ 1/ 1353، بولتن شماره 558.
(3) ـ برگرفته از متن مصاحبه محمد صنعتی، آذر 1392.
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
مسافران قطار مرگ
مطالب مرتبط
تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه میکنند
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوریهای نوین در صنایع خلاق
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت
گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر میاندازند
مسافران قطار مرگ
دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد
چتر سیاه بر آسمان اهواز
کشمکش بین ارگانهای دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد
مداخلهٔ بینتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک
وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیسالوزرای طالبان دیدار کردند
موضعگیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند
فعالان جهانی هشدار میدهند
میراث «غزه» زیر بمباران
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس
- اسپیکر بلوتوثی ارزان و باکیفیت: کدام مدلها را بخریم
- کیفیت و زیبایی را با خدمات دندانپزشکی دکترتو کلینیک تجربه کنید بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید