سایت خبری پیام ما آنلاین | فروپاشی اکوسیستم

نیمی از گونه‌های درختان وحشی جهان در معرض خطر انقراض هستند

فروپاشی اکوسیستم

سازمان بین‌المللی حفاظت از باغ‌های گیاه‌شناسی: از بین بردن جنگل‌ها برای کشاورزی بزرگترین عامل انقراض درختان است





فروپاشی اکوسیستم

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۵۶

بین یک سوم تا نیمی از گونه‌های درختان وحشی جهان در معرض خطر انقراض هستند، این نتیجه گزارشی است که سازمان بین‌المللی حفاظت از باغ‌های گیاه‌شناسی پس از 5 سال پژوهش منشر کرده است. این اولین باری است که به طور دقیق در مورد وضعیت انقراض گونه‌های درختان در جهان پژوهش شده است. دانشمندان درختان را ستون فقرات اکوسیستم می‌دانند و بنابراین اکنون هشدار داده‌اند که اکوسیستم در حال فروپاشی است.

سازمان بین‌المللی حفاظت از باغ‌های گیاه‌شناسی روز چهارشنبه گزارشی را در مورد وضعیت درختان جهان منتشر کرد. این گزارش می‌گوید بین یک سوم تا نیمی از گونه‌های درختان وحشی جهان در معرض خطر انقراض هستند.
به گزارش پیامما به نقل از گاردین در این گزارش از بین بردن جنگل‌ها برای کشاورزی بزرگترین عامل انقراض درختان معرفی شده است. این نهاد در گزارش خود درخواست کرده برای جلوگیری از این مساله اقدامات فوری انجام شود.
این مطالعه بین‌المللی پنج ساله نشان می‌دهد 17 هزار و 510 گونه درخت در معرض تهدید قرار دارند که این مقدار دو برابر تعداد پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگان در معرض خطر است.
این تعداد 29.9 درصد از 58 هزار و497 گونه شناخته شده درختان در جهان است. 7.1 درصد از این تعداد هم در وضعیت احتمالاً در معرض تهدید هستند و همچنین 41.5 درصد به عنوان بدون خطر قرار دارند و 21.6٪ هم به طور کافی ارزیابی نشده‌اند.
این پژوهش نشان می‌دهد که این مشکل در سراسر جهان مشهود است. برزیل که محل قرار گرفتن متنوع ترین جنگل کره زمین یعنی آمازون است دارای بیشترین گونه درخت در خطر (1،788 گونه) ، از جمله ماهاگون برگ بزرگ، رزوود و اوژنیا است. در چین ششمین کشور دارای تنوع زیستی جهان ، گونه‌های ماگنولیا، کاملیا و افرا جزو 890 گونه در معرض خطر این کشور هستند.
جزایر استوایی به ویژه ماداگاسکار، بطور نامتناسبی تحت خطر انقراض آبنوس و رزوود قرار گرفته‌اند ، حتی در اروپا – که از نظر تنوع طبیعی نسبتاً فقیر است – تعداد گون‌های وایتبیمز و روئان‌ها به طور هشدار دهنده‌ای کاهش یافته است. در آمریکای شمالی ، آفات و بیماری ها باعث از بین رفتن شدید جمعیت زبان گنجشک‌ها شده است.
گیاه‌شناسان درختان را ستون فقرات اکوسیستم طبیعی می‌نامند اگرچه تنها 0.2 درصد از گونه‌های درختان تاکنون منقرض شده‌اند اما نویسندگان این گزارش می‌گویند شتاب این کاهش‌ درخت‌ها می‌تواند اثرات وحشتناکی داشته باشد.
انسان‌ها به طور مستقیم از تاثیر درختان بر کاهش دی‌اکسید کربن، تولید اکسیژن بهره‌ می‌برند و از چوب آنها برای ساخت‌وساز، ایجاد آتش و همچنین از محصولات درختان برای تهیه دارو و و غذا استفاده می‌کنند.همچنین درختان انبوه همچون مانعی بر سر طوفان از سکونت‌گاه‌ها عمل می‌کنند و انسان‌ها از سایه و زیبایی آنها استفاده می‌کنند.
درختان ستون‌های یک اکوسیستم سالم هستند و بدون آنها سایر گیاهان، حشرات، پرندگان و پستانداران برای زنده ماندن با چالش روبه‌رو می‌شوند.
میلان ریورز، نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید: «درختان ضروری هستند … مانند یک برج جنگا که اگر قطعه نادرست را بیرون بیاورید کل مجموعه فرو می‌پاشد. وقتی به این اعداد نگاه می‌کنم ، احساس می کنم که باید همین الان اقدامی انجام دهیم کنیم.»
در این گزارش تهدیدهای اصلی برای درختان مشخص شده است: کشاورزی با 43 درصد (29 درصد محصولات زراعی و 14 درصد دام) در رتبه اول قرار دارد و پس از آن چوب بری (27 درصد)، مسکن و سایر توسعه تجاری (13درصد)، آتش سوزی (13 درصد)، معدن (9درصد)، صنایع ساخت کاغذ (6درصد) و گونه‌های مهاجم (3 درصد)در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تغییرات آب و هوایی (4 درصد) در انتهای فهرست قرار دارد، البته تاثیر تغییرات آب وهوایی بر آتش‌سوزی‌ها و کشاورزی در نظر گرفته نشده است.
جرارد تی دانلی، مدیر پروژه درختکاری در ایالت ایلینوی ایالات متحده، می‌گوید: «این گزارش روشن می‌کند که درختان جهان در خطر هستند. این طرح طی سال‌ها تحقیق و همکاری قوی بین سازمان‌های پیشرو در زمینه حفاظت از درختان در جهان، توسعه یافته است و همچنین می‌تواند برای اقدامات علمی بیشتری برای جلوگیری از انقراض درختان هدایت کننده باشد.»
سازمان بین‌المللی حفاظت از باغ‌های گیاه‌شناسی گسترش پوشش مناطق حفاظت شده، ایجاد کمپین‌های کاشت که در افزایش جمعیت‌ گونه‌های پرخطر تمرکز دارد، همکاری جهانی نزدیک‌تر، تخصیص بودجه بیشتر برای اقدامات حفاظتی و تلاش‌های بیشتر برای حمایت از گونه‌ها در باغ‌های گیاه‌شناسی و بانک‌های بذر را به عنوان راهکار توصیه کرده است.
این سازمان همچنین پورتال درختان جهان را راه‌اندازی کرده است، این پورتال پایگاه داده آنلاین است که تلاش‌ها برای حفاظت از گونه‌های درختان را در کشورها و در سطح جهانی، دنبال می‌کند.
ریورز می‌گوید: «برای اولین بار ما می‌دانیم کدام گونه‌ها از درختان در معرض تهدید هستند، این گونه‌ها کجا قرار دارند و چگونه تهدید می‌شوند، بنابراین ما اکنون می‌توانیم تصمیمات حفاظتی آگاهانه‌تری بگیریم. این گونه‌ها هنوز منقرض نشده‌اند و هنوز امیدی و راه‌هایی برای بازگرداندن آنها از مرز انقراض وجود دارد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *