پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس جمهور: واردات 30 میلیون دز واکسن قطعی شد

ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت و تعطیلی‌های جدیدی را تصویب کرد

رئیس جمهور: واردات 30 میلیون دز واکسن قطعی شد





رئیس جمهور: واردات 30 میلیون دز واکسن قطعی شد

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۰۴

|پیام ما| ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته با وجود آمار بی‌سابقه جان‌باختگان کرونا تعطیلی را تصویب نکرد اما این هفته در اولین روز کاری با ادامه روند بحرانی شیوع کرونا و افزایش انتقادات 6 روز را تعطیل اعلام کرد. 6 روزی که یک روز از آن جمعه و 2 روز دیگر به دلیل ایام سوگواری حسینی تعطیلی رسمی است. حالا این نگرانی وجود دارد که این ستاد و دستگاه‌های اجرایی چه تدبیری برای ضمانت اجرایی این تعطیلات و منع تردد میان استان‌ها اندیشیده‌اند. چرا که در تعطیلی گذشته بر خلاف دستور این ستاد بیشتر اصناف خصوصی همانند پاساژها، رستوران‌ها و … باز بودند و در عمل تعطیلات تاثیر چندانی بر روند شیوع ویروس کووید‌19 نگذاشت.

ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز شنبه 23 مردادماه، تصمیم گرفت که از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام کند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از روز یکشنبه 24 مردادماه ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد، به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و … . بنابراین منع تردد از فردا ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال می‌شود. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود و در صورت تخلف، متخلفان جریمه می‌شوند. او ادامه داد: از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و … تعطیل خواهند بود.
بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و… است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.
رئیسی در مورد ضمانت اجرای این تعطیلات توضیح داد: همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.
پیش از این هم در آغاز موج پنجم کرونا تعطیلی 2 هفته‌ای اعلام شد اما این تعطیلی تاثیر چندانی نداشت چرا که به غیر از مراکز دولتی، دیگر اصناف برخلاف دستور ستاد مانند پاساژها، رستوران‌ها، ادارات خصوصی و … به فعالیت خود ادامه دادند و ضمانت اجرایی برای تعطیلی آنها وجود نداشت. اکنون هم ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه مشخص و جدیدی را برای اجرای درست این تعطیلی‌ها اعلام نکرده است.
واردات 30 میلیون دز واکسن
در این جلسه همچنین، سید ابراهیم رئیسی بر تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت آنها اظهار کرد و گفت: پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد. همچنین باید نسبت به ترمیم و تقویت بدنه کادر درمان از نیروهای دانشگاهی، نیروهای هلال احمر، نیروهای مسلح، نیروهای داوطلب و توانمند بسیجی، حوزویان و از عموم داوطلبان مردمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم خدمات کادر درمانی دچار وقفه و اختلال شود.
رئیس‌جمهور اقدام ضروری و مهم بعدی را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان و ضمن اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دُز واکسن، گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دُز دیگر، واکسن تامین شود.
رئیسی با بیان اینکه بسنده کردن به تدوین و اعلام پروتکل‌های بهداشتی به تنهایی کافی نیست، گفت: باید برای لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، الزاماتی تدوین و اجرا شود چرا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو حقوق اجتماعی عامه مردم است و اگر کسی این دستورات را رعایت نکند و باعث بیماری مردم شود، به حقوق آنها تعدی کرده است.
رئیس‌جمهور بر لزوم مراقبت شدیدتر از ترددهای مرزی و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده لازم، اما ناکافی بوده و باید بر رعایت ضوابط بهداشتی در ترددهای مجاز نیز نظارت دقیق و موثر انجام شود. رئیسی همچنین از همه سازمان‌ها، ادارات، اصناف، اتحادیه‌ها و دیگر نهادهایی که مراجعات مردمی دارند، خواست تا با برنامه‌ریزی و طراحی‌های لازم زمینه کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات در فضای دیجیتال را مهیا کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع تامین داروهای خاص برای بیماران کرونایی اشاره کرد: پس از بازدیدی که روز پنجشنبه از یکی از داروخانه‌ها داشتیم، مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم ضمن اینکه لازم است نظارت لازم بر روند توزیع در این داروخانه ها صورت بگیرد.
برپایی داروخانه و بیمارستان صحرایی
در روزهای گذشته تصاویری در فضای مجازی بخش شد که مردم را در صف و تجمعاتی در فضای بسته در داروخانه‌های دولتی و ویژه مانند 29 فروردین نشان می‌داد، به همین خاطر اعلام شده است که نیروی زمینی ارتش ساختمان یک داروخانه موقت کرونایی را در محل داروخانه ۲۹فروردین، تا روز دوشنبه برپا کند. هلال‌احمر نیز از برپایی 4 بیمارستان صحرایی برای بیماران سرپایی کرونا در مجاورت بیمارستان‌ها در سراسر کشور خبر داده است که یکی از این بیمارستان‌ها برپا شده و 3 بیمارستان دیگر هم در دستور کار قرار دارد. این نهاد اطلاعات بیشتری در مورد مکان این بیمارستان‌ها اعلام نکرده است.
جان‌باختن 466 بیمار در اثر کرونا
براساس اعلام وزارت بهداشت، در 24 ساعت منتهی به بعدازظهر شنبه 23 مردادماه ۴۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسید. همچنین ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.
هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد: تعطیلی حرم مطهر رضوی ضروریست
در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. یکی از شهرهای قرمزی که در وضعیت بحرانی قرار دارد مشهد است. روز گذشته اعضا هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد در دیدار با استاندار خراسان رضوی تاکید کردند که شرایط شهر به قدری وخیم است که تعطیلی حرم مطهر رضوی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین اعضا این هیات خواستار سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در مشهد شدند و تقاضا کردند برای کاهش آمار مرگ و میر بر اثر کرونا سهمیه داروی استان تا سه برابر سهمیه فعلی افزایش یابد. آنها اظهار کردند: برگزاری مراسم ختم متوفیان، باز بودن استخرها و باشگاه‌های ورزشی یعنی استقبال از مرگ. همچنین باید نظارت بر فعالیت هیات‌های مذهبی توسعه یابد و از تردد دسته‌های عزاداری در شهر جلوگیری شود. اعضا هیات مدیره نظام پزشکی مشهد در ادامه بر کاهش تعداد مسافران از طریق ورودی‌های زمینی، ریلی و هوایی به طور واقعی و انجام اجازه به سفرهای صرفا ضروری از این طرق تاکید کردند این در حالی است که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در روزهای گذشته از پربودن ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌های مشهد خبر داده بود و مراکز فروش بلیت هواپیما و قطار هم همچنان به صورت گسترده در حال فروش بلیت به مقصد مشهد هستند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *