سایت خبری پیام ما آنلاین | خیزش دوباره کرونا در ۵ استان جنوبی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

خیزش دوباره کرونا در ۵ استان جنوبی





خیزش دوباره کرونا در ۵ استان جنوبی

۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۳۷

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به افزایش روند بیماری در پنج استان جنوبی هشدار داد و در عین حال درباره روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور توضیح داد. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد ما شاهد افزایش روند بیماری هستیم.
سدر حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود، اما کندتر شده است. امیدوارم این روند کندی بیشتر شده و مردم عزیزمان هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند این روند را معکوس کرده و این روند نزولی شود. او افزود: البته روند کلی کشور یک روند نزولی است. درست است که سرعت نزول کمتر شده، اما روند نزولی است. با این حال اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم، قطعا سایر استان‌ها هم می‌توانند درگیر شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعا می‌تواند برای شیوع بیماری موثر باشد. رییسی افزود: راه هم مشخص است که اول رعایت پروتکل‌هاست و از طرف دیگر هم انجام واکسیناسیون برای گروه‌های سالمند و گروه‌هایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند که باید واکسیناسیون را تسریع کنیم که این کار می‌تواند بسیار موثر باشد.
رییسی ادامه داد: امیدوارم با تامین واکسن‌هایی که انجام می‌شود، روند واکسیناسیون‌مان طی روزهای آینده بیشتر شود که البته بیشتر هم شده و ما هفته آینده قطعا اخبار بهتری در زمینه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون برای گروه‌های هدف خواهیم داشت. از همه مردم هم تشکر می کنم و درخواست می‌کنم که همه مردم حتی افرادی که واکسن تزریق کردند، پروتکل‌ها را جدی بگیرند تا ایمنی کامل برای کشور حاصل شود.
رییسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: ویروس کرونا، ویروسی است که مرتبا خودش را تغییر داده، جهش می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. در سطح دنیا، کشور هندوستان همچنان میزان بالایی از بیماری را روزانه دارد و مرگ‌ومیر بالایی هم دارد. در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز میزان بیماری رو به افزایش است. در کشورهای شرقی ما هم میزان بیماری افزایش یافته است. در غرب کشور هم برخی همسایه‌ها دچار افزایش بیماری هستند.
او گفت: به طور کلی که ویروس هندی در سطح دنیا همچنان در حال تاخت و تاز است. حتی در کشورهایی که میزان زیادی واکسن زدند هم در امان نیستند و میزان ابتلا همچنان وجود دارد. البته به این معنا نیست که واکسن اثر ندارد، بلکه قطعا واکسن در کاهش بستری و مرگ‌ومیر بسیار موثر است و خوشبختانه این خبر خوبی است که ویروس کرونا به‌رغم جهش‌هایی که دارد، اما یک ویروس واکسن‌پذیر است و با تزریق واکسن به میزان کافی و تزریق واکسن به افراد در معرض خطر و سالمند، می‌تواند قطعا بسیار موثر باشد. بر این اساس در کشورهایی که به میزان قابل توجهی واکسن تزریق کردند، میزان مرگ‌ومیر به شدت کاهش یافته است.
این خبر خوبی است از این جهت که درست است که این ویروس جهش یافته و افراد زیادی را مبتلا می‌کند، اما همین واکسن‌پذیری‌اش امیدی است که بتوانیم با انجام واکسیناسیون به تعداد زیاد، میزان مرگ‌ومیر در کشورها بسیار کم شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت واکسن کرونا در کشور، گفت: اولا مردم عزیزمان به هیچ وجه در زمینه تزریق دوز دوم واکسن نگرانی نداشته باشند، به اندازه کافی واکسن برای تزریق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع هم شده است.
امروز هم تعدادی از واکسن‌ها را مجددا توزیع می‌کنیم برای کسانی که دوز دوم‌شان را دریافت نکردند. بر این اساس در افراد ۷۰ سال به بالا کسانی که دوز دوم را تزریق نکردند، قطعا همه را واکسینه می‌کنیم و افراد جا مانده از گروه ۷۰ ساله به بالا هم واکسینه می‌شوند. رییسی گفت: چند روز گذشته در سطح شهر تهران مشکلاتی در زمینه برخی تجمعات برای واکسن وجود داشت که با راه‌اندازی ۷۵ مرکز تجمیعی در سطح استان، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.
ضمن اینکه در همین ایام هم واکسیناسیون در تمام استان‌های کشور انجام شد و مشکل خاصی وجود نداشت. او درباره نگرانی مردم در زمینه تاخیر در تزریق واکسن، گفت: واکسن‌هایی که در کشور تزریق شده مانند آسترازنکا و اسپوتنیک تا ۱۲ هفته فاصله اشکالی ایجاد نمی‌کند، واکسن سینوفارم هم تا هشت هفته موردی ندارد، ضمن اینکه ما دوز دوم را قطعا خواهیم زد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *