پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در عمرم به دنبال هیچ مسئولیتی نبودم

زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شهردار منتخب تهران در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران:

در عمرم به دنبال هیچ مسئولیتی نبودم

الان شهردار کرمانشاه دندانپزشک است و آقای طلا شهردار سابق اسلامشهر پزشک است و اینها از وزارت کشور حکم گرفته‌اند و عالمانه می‌گویم این بخشنامه ناقص است





در عمرم به دنبال هیچ مسئولیتی نبودم

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۵

|پیام ما|«هر قدر جیغ بکشند و بالا و پایین بپرند اگر مجلس به من اجازه رفتن از مجلس بدهد تهران را متحول می‌کنم». این یکی از کلیدی‌ترین جملات علیرضا زاکانی، شهردار منتخب شورای شهر تهران در جمع دانشجویان دانشگاه تهران بود. نشستی که به نظر می‌رسید زاکانی در آن قرار است پاسخ نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را بدهد. نامه‌ای که در آن اعضای بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه به رفتن او از مجلس و حضورش در شهردار انتقاد وارد کردند. در این نامه از او خواسته شده بود به این دلیل که حضور زاکانی با آیین‌نامه شهردار تطبیق قانونی ندارد، شهردار شدن را نپذیرد. نماینده مردم قم روز پنجشنبه به جمع دانشجویان رفت تا انتقادات آن‌ها را پاسخ دهد. جلسه‌ای که بیشتر به ارائه برنامه‌های زاکانی گذشت، او بار دیگر مشکلات تهران را برشمرد البته از راهکارهای خودش رونمایی نکرد.

شهردار منتخب تهران، منتقدان حضورش در خیابان بهشت را ۷ گروه توصیف کرد. آنچنان که خبرگزاری فارس منتشر کرده، زاکانی در همان ابتدای جلسه خود با دانشجویان گفته است: تقریبا ۷ گروه این ایام صدایشان بلند است که یک گروه معاندین هستند که حرفشان به جایی برنمی‌خورد و یک گروه جریان سیاسی مخالف است که اساسش بر این است تا نگذارد یک فکر انقلابی در جامعه حاکم شود که من پاسخ آنها را هم نمی‌دهم. یک گروه هم که از لحاظ تفکر حس رقابت دارد و مشت‌اش در برابر ملت باز است چون 8سال کشور در دست آنان بود. زاکانی گروه سومی را کسانی می‌داند که نفع شخصی‌شان تهدید می‌شود و می‌گویند آدمی می آید که سابقه‌اش اینگونه نبوده که برای خود یا دیگران سودجویی کند. از نظر زاکانی گروه چهارم نگاه قبیله‌گری سیاسی و حس رقابت درون جریانی دارند. گروه پنجم هم از نگاه او کسانی هستند که دستگاه فکری‌شان اینطور است که هر اطلاعاتی را که می‌گیرند، بد تحلیل می‌کنند او با این گروه آخر کاری ندارد.
چرا دانشجویان بدون اطلاع دقیق بیانیه‌ای را صادر کردند
زاکانی ادامه داد: یک گروه احساسی هستند که وقتی می‌بینند یک نفر افتاده که همه لگد می‌زنند، می‌گویند که من هم لگد بزنم و بعد هم پشیمان می‌شوند و در نهایت یک گروه هم اطلاعاتشان غلط است و وظیفه می‌بینم که پاسخگوی آنها باشم و هر جنسی هم از این جنس پیدا کنم پاسخگویشان خواهم بود. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد بود که دانشجویان جزو این گروه آخرند که چون اطلاعات دقیق نداشتند، بیانیه صادر کردند.
غیر از دانشجویان دانشگاه تهران پیش از انتخابات شهردار در شورای شهر تهران، شورای اصولگرایان قم نیز به حضور زاکانی در شهرداری تهران و رها کردن نمایندگی مجلس نیز انتقاد کرده بود. او در پاسخ به این انتقادات نیز در این جلسه گفته بود: این هفته در قم با حضرات آیات و دانشجویان و رسانه‌ها و گروه‌های جهادی دیدار کردم ولی رسانه‌های دوم خردادی را دعوت نکردم چون آدمی که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.
دنبال پست و مقام نبوده‌ام
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که کاندیدای پوششی انتخابات ریاست جمهوری هم بود و به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار کشید در ادامه جلسه چندباری اعلام کرد که هیچ‌گاه دنبال مسئولیت نبوده است: من در عمرم دنبال هیچ مسئولیتی نبودم. یک موقع دانشگاه تهران بودم در غیابم مسئول ناحیه تهران کردند و بعد از 7ماه گفتند آنقدر پیش می‌روید سازمان بسیج عقب افتاده است. سال 77 که در ناحیه بسیج دانشجویی بودم با پای خودم نیامدم ولی بعد 7ماه سازمان بسیج بسیج شد که من را رئیس سازمان کنند و من گفتم نمی‌روم. بعد از یک سال و سه ماه وقتی در کربلا بودم قائم مقام سپاه زنگ زد گفت قرار شده هم باید مسئول ناحیه و هم مسئول بسیج دانشجویی باشی». او در این جلسه تاکید کرده «کسی که برای مسئولیت می دود به هیچ چیز نمی‌رسد» او همچنین اعلام کرد که به هرجایی که وارد شده، تحول ایجاد کرده است: «هیچ جایی نمی‌بینید که من وارد شده باشم که تحول ایجاد نشده باشد و در دوسال و سه ماه که در بسیج دانشجویی بودم دوبار به عنوان مدیر نمونه کشوری انتخاب شدم».
شهردار منتخب تهران درباره نحوه انتخابش در شورای شهر تهران نیز توضیح داد: «من روز عرفه در کربلا بودم و خبر نداشتم دوستان چه کار می کنند ولی قبلش به من گفته بودند و من هم گفتم «فکر می‌کنم» و از کربلا که آمدم گفتند که تو را جزو 12نفر انتخاب کرده‌ایم. او همچنین در ادامه گفته است، همه عرصه‌هایی که وارد آن شده با زور بوده است: «هیچ‌یک از این عرصه‌هایی که وارد شدم با پای خودم وارد نشدم و سه دوره نماینده بودم و هر سه بار را به زور ثبت نام کردم و جریان انقلاب به این نتیجه می‌رسید که باید این کار را انجام بدهم.» او معتقد است که اگر به شهرداری برود در آن تحول ایجاد می‌کند: هر قدر جیغ بکشند و بالا و پایین بپرند اگر مجلس به من اجازه رفتن از مجلس بدهد تهران را متحول می‌کنم. او در ادامه این جلسه به تغییر قانون و آیین‌نامه برای شهردار شدنش اشاره کرد:«اصل 85 قانون اساسی می‌گوید کسی غیر از مجلس نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و مجوزی به دولت می‌دهد که اساسنامه می‌تواند بنویسد و به هیات تطبیق مجلس دهد تا بررسی کند، ببیند آن آیین‌نامه قانون هست یا نیست و اصل ۱۸۵ به دولت اجازه نوشتن آیین‌نامه بنویسد ولی آیین‌نامه قانون نیست». نبود رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای در آیین‌نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار و نداشتن سابقه ۹ ساله مدیریت از جمله چالش‌هایی است که زاکانی برای رسیدن به خیابان بهشت باید آن را حل کند.
تغییر آیین‌نامه شدنی است
شهردار منتخب تهران معتقد است که 4 سال پیش بیش از هزار شهردار انتخاب شد و یکسال بعد این بخشنامه توسط معاون وزیر کشور تنظیم شد و تا الان سه بار الحاقیه خورده و بخشنامه را افراد تنظیم کرده‌اند: «الان شهردار کرمانشاه دندانپزشک است و آقای طلا شهردار سابق اسلامشهر پزشک است و اینها از وزارت کشور حکم گرفته‌اند و عالمانه می‌گویم این بخشنامه ناقص است.» او تاکید کرد: «من به عمرم کار غیرقانونی نکرده‌ام و مقابل غیرقانونی‌ها ایستاده‌ام و هزینه‌اش را هم داده‌ام و کار شورای شهر صددرصد قانونی هست.»
او با اشاره به جلساتش با رئیسی بعد از کناره گیری از انتخابات نیز گفت «بعد از کناره گیری 4نوبت با‌ آقای رئیسی جلسه داشتم و به هیچ وجه یک کلمه درمورد هیچ وزارتخانه‌ای با ایشان صحبت نکردم و فقط بحث‌های تخصصی بود ولی از دو ماه قبل برخی دوستان می‌گفتند آقای رئیسی دنبال می‌کند که به دولت بروید و من مثل ماهی در می‌رفتم.»
لکه ننگ‌های شهری از نگاه زاکانی
شهردار منتخب تهران که روز چهارشنبه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره ایده بازسازی محلات و کوچاندن مردم رونمایی کرده بود، در این جلسه گفت: دوستان شورای شهر هم آمدند و گفتند جمع‌بندی کردیم و ایده‌های تو را می‌خوانیم و من گفتنم 42سال است که در شهر مسیر اشتباه رفتیم و به کالبد شهر توجه کرده‌ایم نه به روح شهر؛‌ و به همین دلیل عدالت را نتوانستیم اجرا کنیم و فاصله شمال و جنوب را زیاد کرده‌ایم.
او که چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار «پیام‌ما»، معتادان متجاهر را لکه ننگ خوانده بود، در جمع دانشجویان بار دیگر تکرار کرد: «جمع کردن زباله از سطل آشغال‌ها به شغل رسمی تبدیل شده است و نظرم این است که توامان باید به روح و کالبد شهر توجه شود و همه شهر باید مدرسه شود.»
زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی تهیه برنامه در زمانی کوتاه‌مدت تصریح کرد: 4-5 روز جهت‌گیری‌های خودم را گفتم و افراد با تجربه را دعوت و صحبت کردیم و عدد و رقم و قابلیت‌های شهر را گرفتم و دوستان تجربه خود را در این قالب به من دادند و من خودم خلق نکردم بلکه قالب دادم و آنچه را که به این قالب می‌خورد را چیدم بنابراین اعضای شورای شهر متعجب شدند که به عدد و رقم مسلط هستم.
زاکانی با بیان اینکه مدیریت شهرداری کار اجرایی نیست، ‌گفت: برای تهران یک افق و چشم‌اندازی معلوم خواهیم کرد و این را بین مناطق و 353محله تقسیم خواهیم‌کرد و در محله‌ها ذیل‌شان 1700مجلس و به هر مسجدی مطلوبیت خاص و عام بدهیم و با سازماندهی گروه‌های جهادی داخل این مسجدها خدمت به مردم ادامه بدهیم.
او با اشاره به نامه سوال برانگیز نامه سازمان بازرسی هم گفت: نامه سازمان بازرسی امری کلی است و ربطی به بنده ندارد و سخنگوی سازان بررسی هم اعلام کرد که در انتصاب 1100شهر قانون را ملاک قرار می‌دهد.
شهردار منتخب تهران درباره مدرک تحصیلی خودش گفت: شهرداری تهران کاملا مرتبط است و اساسا آنجا مثل ریاست جمهوری سطح اداره طوری نیست که بخواهد مدرک داشته باشد و شهرداری تهران یک دولت کوچک است.
فروش تراکم خط قرمز ماست
شهردار منتخب تهران با تاکید بر اینکه فروش تراکم و دست زدن به باغات تهران خط قرمز برنامه‌های اوست، اما راه انداختن تسهیلات در مسیر ساخت و ساز وظیفه ماست و این‌هایی که نمی‌توانند از بی‌عرضگی‌شَان است،‌ گفت: این‌ها عوارض را سه برابر کرده و شهر را قفل کرده‌اند.
زاکانی با اشاره به آلودگی هوای تهران با بیان اینکه جابجایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق مترو انجام می‌شود، هم گفت: 70درصد مردم خودروی شخصی دارند و آلودگی مال خودروهای شخصی و موتورسیکلت است و حرکت در مسیر ساماندهی این‌ها یک امکان است.
شهردار منتخب تهران با بیان اینکه ما مسیری دنبال می‌کنیم که از همه ظرفیت‌های تهران به بهترین نحو استفاده کنیم و پل طبیعت 2و3 را که روی همت و حکیم می‌خورد را دنبال می‌کنیم که برج میلاد را از حالت جزیره‌ای درمی‌آورد و تبدیل به بزرگترین پیاده رو تفرجگاهی می‌کند و در پروژه بعدی پردیسان را از این سمت اتوبان وصل می‌کنیم و این پروژه 2-3 برابر پل طبیعت است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *