پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دود، قطب شمال را پوشاند

تداوم آتش‌سوزی‌ها‌ در روسیه، یونان و کالیفرنیا

دود، قطب شمال را پوشاند

تصاویر ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد، دود ناشی از حریق سیبری، بیش از 3 هزار کیلومتر تا قطب پیش رفته است





دود، قطب شمال را پوشاند

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۷

شعله‌های آتش در سه قاره گر گرفته است و آسمان در نقاط مختلف از دود سیاه شده. تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد دود آتش سیبری در روسیه، به قطب شمال رسیده و یک رکورد تازه ثبت کرده است. در یونان، زبانه‌های بلند آتش، یک فاجعه بزرگ رقم زده‌ و مردم را آواره کرده‌. شعله‌های دیکسی‌فایر در کالیفرنیا، آرام نگرفته و جنگل‌ها و خانه‌های بسیاری را سوزانده‌ است. در ترکیه هم آتش‌سوزی بزرگ به کنترل درآمده اما سه آتش‌سوزی باقی‌مانده هنوز مهار نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی طیف‌سنجی تصویربرداری با وضوح متوسط ناسا (MODIS)، دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها در سراسر منطقه سیبری روسیه به قطب شمال رسیده است. در این گزارش آمده است که این دود «بیش از 3000 کیلومتر از یاکوتیا دور شده» تا به قطب شمال برسد و «به نظر می‌رسد برای اولین‌بار در تاریخ چنین رکوردی ثبت شده است».
دود وسیع، غلیظ و تند؛ دودی که از صدها آتش‌سوزی جنگلی برآمده بود، در روز ششم آگوست بخش وسیعی از روسیه را پوشاند. تصاویر ماهواره‌ای که دیروز منتشر شده اینطور نشان می‌دهد.
تصویر رنگی که توسط ماهواره Aqua در 6 آگوست برداشته شده، نشان می‌دهد دود آنقدر غلیظ بوده که بخش زیادی از سطح زمین را پوشانده است؛ این دود از شرق به غرب حدود 2000 مایل (3200 کیلومتر) و از جنوب به شمال 2500 مایل (4000 کیلومتر) امتداد دارد اما این تصویر فقط بخش کوچکی از دود ناشی از  آتش‌سوزی روسیه را نشان می‌دهد.

این هفته دود آتش‌سوزی بیش از 3000 کیلومتر سفر کرد و از یاکوتیا دور شد تا به قطب شمال برسد؛ اتفاق شگفت‌انگیزی که به نظر می‌رسد برای اولین‌بار در تاریخ ثبت شده است.
خبرگزاری چینی «شین هوا» گزارش داده است که در چهارم آگوست، دود سیبری آسمان بخش‌هایی از مغولستان، از جمله اولان باتور، پایتخت این کشور را تیره کرده است؛ یعنی وسعتی بیش از 1200 مایل (2000 کیلومتر). در ششم آگوست هم، دودی که ظاهراً با ابرها همراه بوده، بر فراز نوناووت، کانادا و غرب گرینلند مشاهده شده است.
اگرچه تعیین وسعت دقیق جنگل‌هایی که امسال در سراسر روسیه سوخته دشوار است و در منابع مختلف، اعداد متفاوتی عنوان می‌شود، سرویس نظارت بر اتمسفر کوپرنیک، وابسته به اتحادیه اروپا، گزارش داده که دی‌اکسید کربن منتشرشده از ماه ژوئن بیش از 505 مگاتن بوده است. این در حالی است که در آتش‌سوزی شدید سال 2020، کل دی‌اکسید کربن منتشر شده در کل فصل معادل 450 مگاتن بود.
این دود به طور عمده از جمهوری یاقوتستان (ساخا) در سیبری برخاسته است. ساخا، بزرگترین جمهوری در روسیه است و با جنگل‌های شمالی تایگا شناخته می‌شود. بخش شمالی جمهوری یاقوتستان چندین بار رکورد پایین‌ترین دمای زمین را داشته، اما زمستان امسال این ناحیه دمای بالایی را برای این منطقه به ثبت رساند.
در دوم آگوست، روزنامه سیبرین‌تایمز در مورد دود شدید و کور‌کننده‌ای نوشت که ساکنان یاقوتستان هنگام آتش‌سوزی جنگل‌ها تجربه کردند. در این گزارش آمده است: «جمهوری ساخا، بزرگترین سرزمین روسیه، که قبلاً به عنوان پادشاهی پرمافرُست شناخته می‌شد، (اکنون) به پایتخت آتش‌سوزی تبدیل شده است». در آن زمان، آنها تخمین زدند که دو میلیون هکتار از جمهوری این کشور در سال جاری در آتش سوخته است.
گاردین هم در این ارتباط دیروز نوشت: دود ناشی از آتش سوزی جنگلی در سیبری برای اولین‌بار در تاریخ رکوردها به قطب شمال رسیده است، این در حالی است که یک موسسه نظارتی روس هشدار داده است که آتش‌سوزی‌ها در حال شدت‌گرفتن است.
آتش‌سوزی‌های ویرانگر در چند سال گذشته در روندی افزایشی سراسر سیبری را درگیر کرده است و این میان مقامات آب‌وهوایی روسیه و کارشناسان محیط زیست، این وقایع را به تغییرات آب‌وهوایی و کمبود بودجه خدمات جنگلی مرتبط دانسته‌اند.
کارشناسان اقلیمی سازمان ملل هم روز دوشنبه گزارشی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد گرمای جهانی سریعتر از آنچه تصور می‌شد در حال آشکار شدن است و به طور تقریبی، بشر مقصر این وضعیت است.
موسسه نظارت بر آب‌وهوا روسیه Rosgidromet روز دوشنبه گفت که وضعیت منطقه یاقوتستان «همچنان رو به وخامت است» و نزدیک به 3.4 میلیون هکتار (8.4 میلیون هکتار) در منطقه می‌سوزد، از جمله مناطقی که دسترسی به آنها دشوار و دور است.
کارشناسان محیط زیست مسئولان را مقصر می‌دانند چرا که آنها بر اساس یک قانون اجازه می‌دهند هر ساله مناطق وسیعی از جنگل‌ها در آتش‌ بسوزند. این قانون به مقامات اجازه می‌دهد در صورتی که هزینه اطفای حریق بیش از میزان خسارت باشد یا چنانچه آتش‌سوزی برای مناطق مسکونی تهدید نیست، در آتش‌سوزی مداخله نکنند. به گفته آژانس جنگلداری روسیه، آتش‌سوزی‌های امسال بیش از 14 میلیون هکتار از جنگل‌ها را از بین برده و این وقایع را به دومین آتش‌سوزی بزرگ فصلی از ابتدای قرن تبدیل کرده است.
الکسی یاروشنکو، رئیس برنامه جنگل‌های گرین‌پیس روسیه، افزایش آتش‌سوزی‌های این کشور را با تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی و همچنین «کاهش مداوم مدیریت جنگل‌های دولتی» مرتبط دانست.
تماشای فاجعه در یونان
تصاویر منتشر شده از یونان، سراسر سرخ است؛ سرخ از شعله‌های سوزان. اینطور که سی‌ان‌ان نوشته، یونان در حالی با «فاجعه‌ای بی‌سابقه» رو‌به‌رو است که آتش‌سوزی‌ها کشور را ویران کرده است.به گفته کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، این کشور با «فاجعه طبیعی بی‌سابقه» روبه‌رو شده است، زیرا 586 آتش‌سوزی «گوشه و کنار» این کشور را می‌سوزاند.مدیترانه تحت تاثیر یکی از بدترین موج‌های گرمایی چند دهه اخیر است و آتش‌نشانان همچنان به مبارزه با آتش در سراسر این کشور مشغول‌اند. میتسوتاکیس در سخنرانی تلویزیونی خود در روز دوشنبه گفت که 63 تخلیه سازمان یافته در چند روز گذشته در نقاط مختلف انجام شده است.
او همچنین به دلیل ضعف دولت در مهار آتش‌سوزی که در هفته گذشته صدها خانه را ویران کرده و مردم ده‌ها روستا را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده، عذرخواهی کرد.
میتسوتاکیس با اشاره به گرمای شدید و خشکسالی به عنوان دلایلی که تلاش‌های آتش‌نشانی را پیچیده کرده، گفت: «روزهای اخیر برای کشور ما، سخت‌ترین روزها در چند دهه گذشته بوده است.»
اویا، دومین جزیره بزرگ یونان در مرکز آتش‌سوزی‌هایی است که یونان را ویران کرده. به گفته مقامات محلی اکنون بیش از نیمی از این جزیره سوخته است.
این آتش‌سوزی از سوی دیگر برای یونانیانی که برای امرار معاش به جنگل‌ها وابسته بودند، ویرانگر بوده است. در اویا، ساکنان محلی به CNN گفته‌اند که کمک‌های ملی خیلی دیر رسیده و محصولات آنها -از جمله رزین، عسل، زیتون و انجیر- در شعله‌های آتش از بین رفته است. مسئولان محیط زیست هشدار داده‌اند که تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی، برای جنوب اروپا که خشکسالی‌ها در آن تداوم یافته و شدیدتر می‌شود، در معرض بیشترین تهدیدها قرار دارد.
میتسوتاکیس گفت: «بدیهی است که بحران اقلیمی سراسر کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.» او اضافه کرد: «این توضیح است، نه بهانه‌تراشی. ممکن است ما هر کاری را که از دست بشر برمی‌آمد انجام داده باشیم، اما در بسیاری از موارد به نظر نمی‌رسد که این کارها در نبرد نابرابر با طبیعت کافی باشد.»
سه شعله در ترکیه می‌سوزد
بر اساس گزارشی که دیروز در سایت ریلیف‌وب منتشر شده، در دو هفته گذشته در مجموع 270 آتش‌سوزی در 53 استان ترکیه رخ داده است. در حالی که 267 مورد از این آتش سوزی‌ها مهار شده، هنوز 3 آتش‌سوزی در مناطق مختلف آنتالیا، آدانا، اسپارتا، مرسین، موگلا و عثمانیه را در حال ویران کردن است. این آتش‌سوزی‌ها جنگل‌ها و مناطق مسکونی را تحت تأثیر قرار داده و با شدت گرفتن آن در هفته گذشته، چندین محله و روستا تخلیه شده‌اند. همچنین بسیاری از حیوانات در میان شعله‌ها تلف شده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات دریافت شده از ریاست مدیریت بلایا و فوریت‌های پزشکی AFAD) )، در مجموع 9 نفر بر اثر این آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. با این همه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که آتش‌سوزی‌ها در این کشور تحت کنترل است.
هکتارها جنگل در دیکسی‌فایر خاکستر شد
آتش‌سوزی دیکسی‌فایر در کالیفرنیا هنوز مهار نشده است. بر اساس گزارش CalFire در این حریق، که دومین آتش‌سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا نام گرفته، بیش از 870 سازه تخریب شده و جان هزاران نفر همچنان در خطر است. همچنین 482،047 هکتار از جنگل‌ها سوخته‌اند و فقط 22 درصد از پوشش جنگلی این منطقه محفوظ مانده است. اینطور که CNN نوشته، دیکسی‌فایر، یکی از 11 مورد حریقی است که کالیفرنیا از روز دوشنبه تجربه می‌کند. در مجموع 9542 آتش‌نشان در حال مبارزه با شعه‌های آتش‌اند اما آتش‌نشانان کهنه‌کاری که در منطقه حضور دارند می‌گویند از رفتار آتش وحشت کرده‌اند. روستای گرین‌ویل در پلوماس با آتش و خاکستر یکسان شده است، همه مشاغل در مرکز تجاری شهر سقوط کرده یا از بین رفته است و هنوز شعله‌های آتش در آوار باقی مانده و می‌سوزد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *