پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فراوانی مرگ

برای سومین روز پیاپی تعداد جان‌باختگان کرونا بیش از 500 نفر است

فراوانی مرگ

مشاور وزیر کشور: «تعطیل نشدن» بدون هیچ مخالفی در ستاد مبارزه با کرونا تصویب شد





فراوانی مرگ

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۰۷

در دو روز پیاپی رکورد‌ها شکسته شد، صحبت از رکوردها در المپیک نیست صحبت از تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور است که حالا به بالای 500 نفر رسیده است، 1 نفر در هر 2 دقیقه! شهروندان حالا یکی یکی عدد می‌شوند و در جدول‌ها جای می‌گیرند در جلو عناوینی مانند مبتلاشد‌گان، جان‌باختگان، بستری‌شده‌ها در آی سی یو و … البته آنها که در آی سی یو جایی پیدا نکرده‌اند و بسیاری دیگر در این خانه جدول و خانه‌های دیگر جایی ندارند. این جدول‌ها در میان اعضای ستاد مبارزه با کرونا دست به دست می‌چرخند اما همه این اعضا، بدون هیچ مخالفتی، تصویب می‌کنند که در این شرایط شهری تعطیل نشود.

برای سومین روز پی در پی تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور بیش از 500 نفر است.
در 24 ساعت منتهی به بعد از ظهر 18 مرداد ماه رکورد بزرگی  از تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ثبت رسید و بر اساس آمار رسمی 588 نفر در 24 ساعت جانباختند و جان باختن 1 نفر در هر 2 دقیقه در ایران به دلیل کرونا، ایران را به تیتر اخبار جهان تبدیل کرد. گاردین نوشت که این بدترین وضعیت در میان کشورهای خاورمیانه است.

بر اساس آخرین آمار تنها در 24 ساعت منتهی به بعد از ظهر 19 مرداد ماه 1400، بیش از 39 هزار مبتلای جدید در کشور شناسایی شده‌اند و 508 نفر جان باخته‌اند در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل واکسیناسیون گسترده با شرایط تقریبا عادی و یا کم بحرانی روبه‌رو هستند واگرچه به دلیل گسترش سویه دلتا حتی برخی افراد واکسینه شده هم در این کشورها مبتلا شده‌اند اما بیماری‌ آنها شدت ندارد و آمار بستری‌شدگان کم است.
در ایران هم در روزهای اخیر با ورود پی در پی محموله‌های واکسن خارجی، واکسیناسیون شدت گرفته است. تاکنون حدود 16 میلیون و 800 هزار دز واکسن در ایران تزریق شده است و تعداد کسانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند در جمعیت حدود 85 میلیون نفری ایران به حدود 3 میلیون و 274 هزار نفر رسیده‌اند.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، پیش از قرار گرفتن در این سمت به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در 22 تیرماه 1400 گفته بود:«از هفته اول مرداد ماه هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم که با راه‌اندازی خط دوم از اوایل مرداد، این عدد به حداقل ۲ میلیون دز در هفته می‌رسد و همانطور که وعده دادیم تا پایان شهریور حداقل ۵۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهیم کرد.»
او البته در تاریخ 10 مردادماه راه اندازی خط دوم تولید کوو ایران برکت را به 17 یا 18 مرداد موکول کرد:«خط دوم تولید واکسن برکت به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزاری آماده شده و تست‌های آزمایشی نیز رو به اتمام است و تا ۱۷ یا ۱۸ مردادماه راه‌اندازی می شود و میزان تولید واکسن را شتاب قابل‌توجهی خواهد داد.»
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم در ۸ اسفندماه گذشته، اعلام کرده بود:«در بهار آینده ما یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهیم شد.»
هیچکس موافق تعطیلی نبود
در چنین شرایطی فعالیت ادارات، بازارها و کسب و کارها در جریان است و به جز منع تردد با خودرو پس از ساعت 22 و منع ورود افراد به برخی اماکن بدون ماسک، ممنوعیت ویژه‌ای که ضمانت اجرایی قوی داشته باشد برای مقابله با کرونا، وجود ندارد.
همچنین مشاور وزیر کشور از تصویب تعطیل نشدن شهرها، بدون هیچ مخالفتی در ستاد مبارزه با کرونا خبر داده است. روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور دیروز صبح در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «کما فی السابق؛ هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهور محترم، با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد».
گفتنی است در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
سفر را ممنوع کنید
با آغاز ایام سوگواری ماه محرم اجتماع مردم برای عزاداری و سفر آنها در تعطیلات پیش رو نیز نگران کننده شده است به طوری که نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار ممنوعیت سفر به مشهد مقدس شدند در این نامه آمده است: «علی‌رغم نامه هشدارآمیز شماره ۵/۱۵۱۱ مورخ 9 مرداد 1400 نمایندگان مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور محترم سابق، تصمیم مقتضی در ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت بحرانی شهر مقدس مشهد و مراکز درمانی مملو از بیماران کرونایی اتخاذ نشد. در نتیجه هر روز شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی در این شهر مقدس بوده و هستیم.عبور از این بحران، تصمیم قاطع و فوری جنابعالی مبنی بر تفویض اختیارات ویژه به استان و تامین فوری نیازهای دارویی، تجهیزاتی و بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌طلبد. بر این اساس موارد زیر مورد تقاضاست:
۱. اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد مشهد مقدس ۲. الزام به رعایت پروتکل‌ها در ادارات، واحدهای صنفی و…؛ و تعطیلی موقت یا کاهش ساعت فعالیت آنها به صلاحدید استاندار 3. تفویض اختیار تعطیلی موقت اماکن و تجمعات مذهبی به نماینده محترم ولی فقیه در استان۴. فعال‌سازی مجدد طرح شهید سلیمانی در شهر مقدس مشهد به منظور سازمان‌دهی فوری نیروهای داوطلب برای شناسایی و کمک به افراد مبتلا به کووید ۱۹، قرنطینه فعال و رصد بیماران تا حصول اطمینان از بهبودی کامل آنان توسط سپاه و بسیج استان۵. تحویل فوری امکانات، اماکن و نیروهای در اختیار ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یا درخواست رئیس دانشگاه و تایید استاندار۶. تخصیص فوری بودجه مورد نیاز، دارو و تجهیزات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
در حال حاضر آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری و مرگ ناشی از آن در مشهد بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. بر این اساس، ما نمایندگان این خطه مقدس نسبت به بروز فاجعه کرونا در مشهد مقدس به جنابعالی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده و تقاضا داریم بدون فوت فرصت، در خصوص موارد شش‌گانه فوق‌الذکر اتخاذ تصمیم فرمایید.»پیش از این حمید سوری، رئیس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت هم با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسمهای پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور به ایسنا گفته بود:«سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم.»در این شرایط تنها می‌توان روزها را شماره کرد تا پیک موج پنجم کرونا روند خود را طی کند.
این روزها می‌گذرند اما داغ جان‌باختگان این موج‌ها و پیک‌ها که یکی یکی از پی هم می‌آیند و مشخص نیست تا کی ادامه خواهند داشت، بر دل و یاد شهروندان می‌ماند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *