پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شمار جان‌باختگان کرونا ر کورد زد

مرگ بر اثر کرونا به بالای 500 نفر در روز رسید

شمار جان‌باختگان کرونا ر کورد زد

تعداد موارد شناسایی شده کووید ۱۹ به بالاترین میزان رسید





شمار جان‌باختگان کرونا ر کورد زد

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰

|پیام ما| تعداد قربانیان کرونا و و افراد مبتلا شده به ویروس کووید 19 در یک شبانه‌روز در ایران به بالاترین حد خود پس از آغاز همه‌گیری این ویروس رسیده است. این مساله در شرایطی است که واکسیناسیون در کشور شروع شده و ادامه دارد اما تا کنون تنها سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر در ایران هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند در حالی که برای شکسته شدن زنجیره ابتلا لازم است که 70 درصد جمعیت یک کشور واکسینه شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به بعد از ظهر 17 مرداد ماه، 1400 در کشور ۵۴۲ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، این در حالی‌ست که بالاترین آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور مربوط به ششم اردیبهشت ماه امسال و با ۴۹۶ فوتی بوده است.
در ۲۴ ساعت منتهی به 17 مردادماه، تعداد موارد شناسایی شده کووید ۱۹ هم در کشور رکورد زده است.
از 16 تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ نفر رسید.
در همین بازه زمانی ۵۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.
تاکنون سه میلیون ۵۳۹ هزار و ۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۶ هزار و ۴۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۲۶ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
بیش از 500 هزار دز واکسیناسیون در روز
در 24 ساعت منتهی به بعد از ظهر روز 17 مرداد 1400، با تزریق بیش از ۵۲۸ هزار دُز واکسن در شبانه روز، واکسیناسیون هم به بالاترین میزان رسیده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دُز رسیده است.
این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند برای واکسینه کردن بالای ۷۰ درصد از جمعیت کشور (حدود ۶۰ میلیون نفر) به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.
در حال حاضر همه متولدان سال ۱۳۴۷ و قبل از آن و افراد شاغل در مشاغل خطرناک مانند رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی، معلمان، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان، کارکنان بانک‌‌ها، خبرنگاران، مبتلایان دیابت و معلولان می‌توانند با ثبت نام در سایت واکسیناسیون، نوبت دریافت کنند. علاوه بر آن، متولدان ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ ساکن در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان که پرونده بهداشت دارند نیز امکان ثبت نام برای واکسن را دارند.
لازم به ذکر است که دریافت 1 دوز واکسن در افراد ایمنی کافی ایجاد نمی‌کند.
همچنین محمد حسن قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از ورود محموله جدید واکسن خبر داد. او گفت: «صبح یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، دوازدهمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال‌احمر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توزیع سریع به وزارت بهداشت تحویل داده شد.در این مرحله یک میلیون و ۱۱۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد شد. بنابراین در مجموع تاکنون ۱۳ میلیون و ۷۴۰ هزار دُز واکسن کرونا توسط ۱۴ پرواز از سوی هلال احمر به کشور منتقل شده است.»
پیش‌بینی رسیدن تعداد مرگ‌های کرونا به ۸۰۰ نفر
به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده است که با ادامه این شرایط که بیمارستان‌ها پر هستند و رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد رسیده است، تعداد مرگ‌های کرونا به رکورد ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر هم برسد. در حالی که ایران با ثبت مرگ‌های بالای ۴۰۰ نفر جزو پنج کشور دارای بیشترین میزان مرگ کرونایی است و از نظر تعداد مبتلایان نیز با ثبت ۳۹ هزار مبتلای روزانه در کنار هند، برزیل، اندونزی و روسیه در جمع پنج کشور دارای بیشترین مبتلای روزانه قرار دارد.
روز گذشته هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با تمهیدات در نظر گرفته شده و از محل ذخیره استراتژیک و با توجه به شیوع موج پنجم کرونا در کشور اقدام به ارسال فوری تجهیزات و ملزومات پزشکی مقابله با کووید ۱۹ برای بیش از ۱۲ استان‌ کرد.
پس از اعلام نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به تجهیزات و ملزومات مقابله با کووید۱۹ در شیوع پیک پنجم کرونا دستگاه‌های سرمایه‌ای جدید همچون ونتیلاتور، مانیتور، دستگاه‌های کمک تنفسیBIPAP، انواع تخت‌ و تشک بستری، پمپ‌سرم، الکتروکاردیوگراف، الکتروشوک و سایر اقلام مراقبت‌های ویژه برای مراکز درمانی، توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تامین و به قید فوریت ارسال شد.
کمبود داروهای کرونا و سرم
دبیر انجمن داروسازان ایران هشدار داد که با کمبود سرم و داروهایی از قبیل رمدیسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا در داروخانه‌ها و مراکز درمانی کشور روبرو هستیم. او به فارس گفت:« واقعا جای تاسف دارد و متاسفانه نشان می‌دهد که مسئولان برنامه‌ریزی و آینده نگری لازم را برای مواجهه با پیک پنجم کرونا و گونه دلتا نداشته‌اند.»
او شیوه‌ تامین این داروها برای بیماران را مغایر با اصول بهداشتی مقابله با کرونا دانست و توضیح داد: « به هر حال سیاستی که در پیش گرفته شده برای مدیریت اوضاع، این است که این اقلام از طریق داروخانه های دولتی توزیع شود که سبب تراکم بیماران و افراد سالم در این داروخانه‌ها شده است.»
دبیر انجمن داروسازان با اشاره به توزیع برخی داروها و سرم در مراکز دولتی تاکید کرد که علاوه بر مبتلایان کرونا، بیمارانی که در کلینیک‌های بیرون از بیمارستان‌ها در حال شیمی درمانی هستند، بدون سرم با مشکل روبرو می‌شوند

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *