سایت خبری پیام ما آنلاین | یونان و کالیفرنیا در گرداب آتش

یونان و کالیفرنیا در گرداب آتش





یونان و کالیفرنیا در گرداب آتش

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲:۲۱

|پیام‌ما| آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها در یونان، دو هزار نفر از ساکنان «اویا» را ناچار به تخلیه این جزیره کرده است. حاضران در این منطقه، شعله‌ها، آسمان قرمز و جنگل‌های سوخته را شبیه به فیلمی آخرالزمانی توصیف کرده‌اند. همزمان آتش‌نشانان و نیروهای امدادی کالیفرنیا در حال مقابله با دومین آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها در تاریخ این ایالت هستند. در ترکیه نیز 217 آتش‌سوزی مهار شده و گفته می‌شود هنوز در 6 منطقه، حریق ادامه دارد.
بی‌بی‌سی در گزارشی درباره آتش‌سوزی در جزیره اویا در یونان نوشته است: ساکنان این جزیره بزرگ در شمال و شرق آتن ناچار شده‌اند از راه دریا، به محلی امن بگریزند. مقامات محلی اعلام می‌گویند برای مهار این آتش، کمک کافی فرستاده نشده است. هرچند تعدادی از کشورها از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس به درخواست یونان برای کمک پاسخ داده‌اند. آتش در دو جبهه هزاران هکتار زمین را به همراه تعدادی خانه نابود کرده و به گفته مقامات بخش‌هایی از جزیره اویا به طور کلی از بین رفته است. به گزارش سازمان هواشناسی یونان، دمای هوا به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده و در مناطقی دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد هم ثبت شده است. در طول روزهای اخیر موارد مختلفی از آتش‌سوزی در این کشور رخ داده است. از این میان گفته می‌شود یک آتش‌سوزی در حومه شمالی آتن فروکش کرده است.
امواج گرمایی شبیه آنچه در یونان در حال وقوع است، به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان بیشتر و شدیدتر می‌شود. هوای گرم و خشک بعدی احتمالاً به وقوع آتش‌سوزی‌های دیگر دامن خواهدزد.درحالی که هیچ نشانه‌ای از فروکش‌شدن آتش نیست، ساکنان و مقامات خواستار کمک بیشتر هستند. جیانیس کنتزیاس، شهردار ایستیا در بخش شمالی اویا، به رسانه‌های محلی گفته: «دیگر دیر شده، منطقه تخریب شده است.» او درخواست اعزام هواپیمای آبپاش و هلی‌کوپتر کرده است. این مطالبه در حالی است که هواپیماها با مشکلات متعددی از جمله دید ضعیف ناشی از آتش‌سوزی مواجه شده‌اند. شدت دود و خاکستر موجود در هوا به حدی است که برخی از مردم به سختی نفس می‌کشند. بر اساس این گزارش مردم منطقه در آماده‌باش هستند اما اندوه همه جا را فرا گرفته است. به نظر می‌رسد مقامات مردم را ناامید کرده‌اند و به اندازه کافی کمک نمی‌کنند اما دولت می‌گوید که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. یورونیوز هم نوشته است آتش‌سوزی در اویا به سرعت در چندین جبهه گسترش یافته و هزاران هکتار جنگل بکر در قسمت شمالی این جزیره را فرا گرفته و ده‌ها روستا را ناچار به تخلیه ساکنانش کرده است. شعله‌های آتش خانه‌های پنج روستا را در برگرفته اما از میزان کامل خسارت آن اطلاعی در دست نیست. یونان ارتش خود را برای کمک به اطفا حریق اعزام کرده است و چندین کشور از جمله فرانسه، مصر، سوئیس و اسپانیا هواپیماهای آتش‌نشانی به اویا اعزام کرده‌اند.
دیکسی‌فایر، دومین آتش‌سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا
۱۱ آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا گزارش شده اما اکنون آتش‌سوزی شدید شمال کالیفرنیا، دومین آتش‌سوزی بزرگ ثبت شده در تاریخ این ایالت است. بی‌بی‌سی از قول مقامات آتش‌نشانی این ایالت نوشته است که، آتش‌سوزی «دیکسی فایر» از سیزدهم ژوییه بیش از 463 هزار هکتار (1876 کیلومتر مربع) را سوزانده است. ۵۰۰۰ آتش‌نشان مشغول مقابله با این آتش‌سوزی هستند و تاکنون فقط 21 درصد حریق مهار شده است. اکنون منطقه سوخته بزرگتر از شهر هوستون است.
در این آتش‌سوزی تاکنون هیچ کشته‌ای گزارش نشده اما به گفته کلانتری شهرستان پلوماس، پنجشنبه بعد از ظهر پنج نفر مفقود شدند، هرچند دو نفر آنها سالم گزارش شده اما مقامات هنوز به دنبال تایید این خبرند. تاکنون هزاران نفر به مناطق امن منتقل شده‌اند. به گفته مقامات محلی این آتش‌سوزی نزدیک به 14000 سازه را تهدید می‌کند و بیش از 400 مورد را تخریب کرده است؛ تقریباً بخش عمده‌ای از روستای گرین ویل نابود شده است. بر اساس این گزارش علت آتش‌سوزی تحت بررسی است.
مقام‌های محلی هشدار داده‌اند که گرمای هوا و خشکی بیش از حد مراتع، احتمال آتش‌سوزی در دیگر مناطق را افزیش داده است. به گفته فرماندار کالیفرنیا، تغییرات آب و هوایی عامل بروز آتش‌سوزی‌های گسترده است.
بنابر گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر، ده‌ها آتش‌سوزی گسترده در ۱۵ ایالت آمریکا گزارش شده است.
در طول روزهای گذشته وقوع بیش از 130 مورد آتش‌سوزی گسترده در 31 استان ترکیه، بزرگترین آتش‌سوزی تاریخ این کشور را نیز رقم زد. این حریق گسترده هنوز هم در صدر اخبار ترکیه است و تمام تحولات این کشور، دولت و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. در این آتش‌سوزی هشت نفر جان باختند و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. به گفته وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه 217 آتش‌سوزی در این کشور مهار شده و گفته می‌شود که شعله‌ها در 6 نقطه هنوز در حال سوزاندن جنگل‌ها هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *