سایت خبری پیام ما آنلاین | ۱۴ هزار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور در یک دهه

۱۴ هزار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور در یک دهه





۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۰۹

یک کارشناس جنگلداری با بیان اینکه طی یک دهه اخیر حدود ۱۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گزارش شده است، بر لزوم بهره‌گیری از پهپادهای تخصصی در این حوزه تاکید کرد.
وحیده بهرامی به مهر گفت: فراخوان ترکیه برای جذب کمک‌های بین‌المللی برای اطفا حریق نکته مثبتی بود که در کشور ما از آن غفلت می‌شود و متاسفانه بخش زیادی از اطفا به دوش نیروهای داوطلب و به صورت سنتی انجام می‌شود.
او اضافه کرد: اطلاع‌رسانی مردمی و تلاش‌های مردم قبل از گسترده‌شدن آتش بسیار ارزشمند است اما روش بهتر آن است که ما برنامه ملی پایش را با کمک پهبادهای تخصصی و برنامه‌های ماهواره‌ای به سرانجام برسانیم، این مهم می‌تواند با ورود استارتاپ‌ها به این بخش محقق شود.
بهرامی افزود: مسئله اساسی منتقدان سیاست‌های محیط زیستی ترکیه تامین نکردن هواپیمای آب پاش برای حریق‌های این‌چنینی است، همین موضوع هم در کشور ما نیز وجود دارد و تنها مرکزی که برای این کار آمادگی کافی دارد مرکز خدمات هوایی ویژه شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی است که از ظرفیت آن به دلایل بهره گرفته نمی‌شود، البته توپوگرافی جنگل‌های زاگرس مانعی برای استفاده از ظرفیت کامل ناوگان هوایی در اطفا حریق است.
عضو کارگروه تنوع زیستی کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سالانه یک درصد از سطح جنگل‌های جهان تحت تاثیر پدیده آتش‌سوزی قرار دارد. عامل ۹۰ درصد از کل آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر به ویژه در ایران عامل انسانی است. سالانه ۱۵ هزار هکتار الی ۱۶ هزار هکتار از منابع طبیعی (جنگل و مرتع) کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند. طی یک دهه اخیر (۹۸-۱۳۸۸) حدود ۱۴۰۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گزارش شده است.
این کارشناس حریق جنگل‌ها با اشاره به جان باختن چند تن از نیروهای مردمی در آتش‌سوزی‌های اخیر زاگرس جنوبی گفت: در چهار سال گذشته بیش از ۱۵ نفر از هم‌میهنانمان جان خود را فدای اطفا حریق کرده‌اند، در حالی که می‌توان با کمک پهپاد‌ها و هواپیمای آتش‌نشان چنین تلفات و صدمات دردناکی را کاهش داد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *