پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دوران افراطی‌گری به پایان رسیده است

رئیس دولت دوازدهم:

دوران افراطی‌گری به پایان رسیده است

روحانی: تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در فشار سایه جنگ و سختی‌ها است





دوران افراطی‌گری به پایان رسیده است

۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۰۷

|پیام ما| رئیس دولت دوازدهم در آخرین روز کاری به روزهای اول آغاز به کارش در دولت یازدهم اشاره کرد. او گفت که در آن روزها امید در سراسر ایران موج می‌زد و تدبیر در این شرایط راحت‌تر از تدبیر در فشار جنگ بود. روحانی همچنین اشاره کرد که برخی فکر می‌کنند دوره «تندروی» آغاز شده است در حالی‌که دوره افراطی گری تمام شده است.

حسن روحانی روز دوشنبه و در آخرین روز دولت دوازدهم با مدیران ارشد دولت نشستی داشت. او در ابتدای این جلسه با بیان اینکه با افراطی‌گری به جایی نمی‌رسیم، گفت: با چنگ انداختن به روی صورت هم و تخریب همدیگر و هتاکی نسبت به یکدیگر به جایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.
روحانی تاکید کرد که دوران تندروی و افراطی‌گری به پایان رسیده است، او افزود:«البته برخی فکر می‌کنند تازه آغاز شده که اشتباه می کنند.»
او همچنین به وضعیت کشور در روزهای آغازین پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «در آن روزها امید در سراسر ایران موج می‌زد و تدبیر دولت در سایه آن جاری بود. تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در فشار سایه جنگ و سختی‌ها است».
روحانی ادامه داد: «آ‌ن روز روزِ امید مردم بود که آثار آن را می‌شد در انتظارات مردم مشاهده کرد. این ‌آثار هم در داخل ایران و هم در افکار عمومی جهانیان قابل مشاهده بود و در همان امیدواری بود که کارهای عظیم و بزرگ به ثمر نشست.»
رئیس‌جمهور همچنین به اولین حضورش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد که در آن اعلام کرده بود که منطقه ما با یک فاجعه بزرگ، خشونت و تروریسم عظیم مواجه است و قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد داد که این قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب رسید. روحانی این اتفاق را نشانه‌ای از نگاه امیدوارانه جهانیان به رویکرد دولت جدید ایران در آن رمان در منطقه خواند.
او با بیان اینکه در روزهای آغازین دولت یازدهم بدون اینکه دولت هنوز اقدام خاصی انجام داده باشد قیمت ارز شروع به پایین آمدن کرد، اظهار داشت: «وقتی گفتیم در ۱۰۰ روز اول گام‌های مهمی برای حل مشکلات برمی‌داریم برخی‌ها خودشان را به راهی دیگر زدند که گویا نمی‌دانند معنای این حرف چیست و برخی هم گفتند که در ۱۰۰ روز چه کاری می‌شود انجام داد؟»
او بیان کرد که اولین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود که در مجموع ۱۹ تصمیم برای آن گرفته شد و بلافاصله پس از آن اولین لایحه دولت را برای رفع موانع تولید با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
روحانی با بیان اینکه دغدغه‌های دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای فعالیت محیط زیست و رفع موانع از پیش روی فعالیت‌های اقتصادی بود، گفت:«در همان ۱۰۰ روز نخست و حتی پیش از پایان ۱۰۰ روز، اولین نتیجه تعامل سازنده با جهان را در حصول توافق با قدرت‌های بزرگ شاهد بودیم.»
او در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که همچنان همانند سال ۹۲ اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج را راه حل رفع مشکلات و نجات ایران می‌داند. رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: «با افراطی‌گری و چنگ انداختن روی صورت هم و هتاکی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم باید به این نتیجه برسیم که دوران افراطی گری به پایان رسیده و این راه اعتدال است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.»
او با اشاره به اینکه در طول هشت سال گذشته اختلاف سلیقه جود داشته اما هر دو جناح به آینده امیدوار بودند، توضیح داد: «با وجود فرازونشیب‌های فراوان همه متفق بودند که کشور باید توسعه یافته و به الگویی برای منطقه و جهان تبدیل شود و راه اصلی رسیدن به این هدف تعامل سازنده با جهان، منطقه و دوستان‌مان است.» روحانی در ادامه صحبت‌های خود به مذاکرات برجام اشاره کرد و با بیان اینکه برداشتن هفت قطعنامه خطرناک علیه ملت ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد کار آسانی نبود، گفت: «همه کسانی که در عرصه مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند از ابتدا می‌دانستند که این کار آسانی نیست و روزهایی بود که همه دوستان ما از ادامه دادن مسیر خسته و مایوس می‌شدند اما بنده همواره نسبت به موفقیت مسیر تعامل سازنده و مذاکره بر اساس آن اطمینان داشتم و بالاخره نیز این مسیر به ثمر نشست و قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلانی بر هفت قطعنامه خطرناک علیه ملت ایران کشید.»
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «کمتر کسی بود که باور کند امکان برداشتن این قطعنامه‌ها وجود دارد اما اراده ملت ایران و تلاش و تدبیر در سایه امید به نتیجه رسید و مذاکرات تحت هدایت مقام معظم رهبری و به پشتوانه حضور و حمایت مردم به ثمر رسید. در همان ایام وزیر خارجه آمریکا در میانه مذاکرات گفته بود که ما شاهد استقبال مردم اصفهان از دولت و رئیس‌جمهور ایران بودیم و این نشانه قدرت این دولت و مردم است و آن استقبال تاریخی در آن مقطع دنیا را تکان داد و البته حمایت همه مردم ایران بود که به دولت در میدان مذاکره قدرت می‌بخشید.»
روحانی با اشاره به این موضوع که ممکن است کسانی بگویند دولت در مسیر تعامل سازنده به موفقیت صد درصدی نرسیده است، گفت: «در مذاکره و تعامل هر دو طرف به دنبال رسیدن به موفقیت صددرصدی هستند اما طبیعی است که هیچ‌یک به این هدف نخواهند رسید.» رئیس‌جمهور در ادامه به به تاکید مقام معظم رهبری در ابتدای دولت دوازدهم بر «تعامل گسترده و سازنده با جهان» اشاره کرد و گفت:«درست است که مذاکره کردن سخت است و مذاکره نکردن و ایستادن در بیرون گود آسان اما راهی جز مذاکره و تعامل نداریم و دولت در همان ماه‌های نخست فعالیت خود با تکیه بر توانِ مذاکره کنندگان خود و با هدایت‌های مقام معظم رهبری کاری عظیم و بزرگ انجام داد.»
روحانی با بیان اینکه کسانی را که می‌پرسند خاصیت برجام چه بود، به نتایج برجام واگذار می‌کنیم، گفت: «می‌گویند هواپیماهایی که دولت مدعی است پس از برجام خریداری کرده کاغذی بودند؟! می‌توانید از مسافرانی که این هواپیماها را سوار شدند بپرسید که این هواپیماها کاغذی بودند یا واقعی؟ میلیاردها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت که نتیجه آن به پایان رسیدن فازهای پارس جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سدها و ساخت و توسعه نیروگاهها و هزاران اقدام دیگر در مسیر توسعه ایران بود.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گسترش پهن‌باند در سراسر کشور نیز یکی از دستاوردهایی بود که در نتیجه گشایش حاصل از برجام ایجاد شد، اضافه کرد: «اگر همچنان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی می‌ماندیم این دستاوردها بسیار سخت‌تر به دست می‌آمد اما در نتیجه آن گشایش دیروز توانستیم احداث بیست و هفتمین سکوی دریایی در میدان عظیم پارس جنوبی را جشن بگیریم در غیر این صورت همه این طرح‌ها نیمه کاره مانده بود و همچنان خاک می‌خورد.» روحانی افزود: «این فقط حرف من نیست که بگویم پس از برجام شاهد یک پیشرفت بزرگ در کشور بودیم.» بر اساس گفته روحانی، آمار رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی در سال ۹۵ نرخ تورم تک رقمی برای چند سال، ایجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلی و مثبت شدن تراز تجارت غیرنفتی پس از ۶۰ سال نشان دهنده آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه طبیعی است تفاهم و توافق با هیچ کشوری چه دوست و چه دشمن نمی‌تواند دائمی باشد، اظهار کرد: «خداوند خطاب به پیامبر خود می‌گوید که تو هر پیمانی که با کفار بستی از سوی آنان نقض شد اما مساله مهم این است که ببینیم در زمانی که پیمانی را منعقد کردیم بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم کدام بود؟»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

بعد از قطع بیش از ۷۰ درخت در بهشهر، مردم محلی نگران تکرار این اتفاق هستند

تسویه‌حساب شخصی جان درختان جنگل را گرفت؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *