سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی: آلودگی هوای اراک علت اقلیمی دارد

هوای اراک 51 روز است که ناسالم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی: آلودگی هوای اراک علت اقلیمی دارد

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: آلایندگی پتروشیمی و کارخانجات در میزان انتشار آلودگی هوا موثر است





مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی: آلودگی هوای اراک علت اقلیمی دارد

۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۷

در روزهایی که شیوع ویروس کرونا دلتا در ایران روزانه به طور متوسط 300 قربانی می‌گیرد و رنگ‌بندی همه شهرهای ایران را یکپارچه قرمز کرده است، شهرهایی در نقشه سامانه پایش هوای کشور نیز کبود شدند. شهرهای صنعتی، کویری و پرجمعیت ایران هوای آلوده تنفس می‌کنند. براساس آخرین آمار سامانه جامع پایش هوای کشور، یکی از شاخص‌های آلایندگی در شهر قم، روی عدد 420 ایستاده است. وضعیت خطرناکی که باعث شده،‌ قم روی نقشه زرشکی به نظر برسد. آلاینده غالب پی ام 10 یا همان گردوغبار است. در آن سوی نقشه شاخص در ایستگاه آلایندگی زابل روی عدد 500 ایستاده است، گردوغبار در آن محدوده نیز نفس‌ها را تنگ کرده است. در استان کرمان نیز، بم و ریگان آلوده‌اند. هوای بم گرفتار ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون است و آلاینده غالب در شهرستان ریگان نیز گردوغبار است. در استان مرکزی اما وضعیت قدری متفاوت است،‌ هشدار برای بحران آلایندگی چند روزی است که در استان ادامه پیدا کرده و شاخص‌ها در چند نقطه وضعیت ناسالم و بسیار ناسالم پیدا کردند و سرمه‌ای رنگ شدند. شاخص آلایندگی در ایستگاه شازند، در ساعت 11 صبح دیروز 8 مرداد ماه روی عدد 227 ایستاده است و ایستگاه شریعتی ایستگاه استانداری در شهر اراک نیز در وضعیت ناسالم قرار گرفتند.

چندین سال است که آلودگی هوا در استان مرکزی به بحران تبدیل شده است. علیرضا محرابیان،‌ رئیس مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی 13 بهمن سال گذشته اعلام کرد که تعداد روزهای آلودگی هوا در اراک از استاندارد جهانی بالاتر رفته است، او علت این آلودگی را انتشار گوگرد دی‌اکسید ناشی از سوخت مازوت دانسته بود و گفته بود: «هوای این شهر در سال 99، ۴۱ روز برای گروه‌های مختلف سنی ناسالم بود، در صورتی که استاندارد جهانی برای این مدت، یک روز است که بر این اساس هوای شهر اراک ۴۰ برابر استاندارد، ناسالم بوده است.» هشدارها برای آلودگی هوا در این استان،‌ حالا به سال 1400 نیز رسیده است. محرابیان 28 تیرماه اعلام کرده بود: «براساس شاخص‌های سنجش آلودگی هوا برای کلان‌شهر اراک، تعداد روزهای ناسالم و باکیفیت نامناسب سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 برابر افزایش یافته که این موضوع زنگ هشدار است.» تازه‌ترین اخبار دیروز منتشر شده است، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی آلاینده مسئول را ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون دانسته است و اعلام کرد که منشا این‌ها گردوغبار منطقه‌ای است. دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵۰ روز ناسالم در هوای اراک به ثبت رسید که این مهم رخدادی بی‌سابقه‌ بوده و عوامل و دلایل متعددی در بروز آن نقش دارد.»
تغییر منشا آلودگی هوای استان مرکزی
بااینکه استان مرکزی و به خصوص شهر اراک، در میان کارخانجات محصور شده است و به نظر می‌رسد که این منشا آلایندگی در این شهر، کارخانجات، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها باشند اما در سال‌های اخیر مسئولان چندباری ادعا کردند که منشا آلایندگی تغییر کرده است. آخرین بار مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در دی سال 98 به ایرنا گفت «منشا آلودگی هوا در استان مرکزی تغییر کرده و آلایندگی خودروها به شکل قابل توجهی برجسته است.» تغییر منشا آلودگی هوا مساله‌ای است که حالا رضا میرزایی،‌ مدیرکل محیط زیست استان مرکزی روی آن تاکید می‌کند. او به «پیام ما» می‌گوید، آلودگی هوای این روزهای استان مرکزی علت اقلیمی دارد: «آلودگی امسال با آلودگی سال‌های قبلی متفاوت است، امسال جهت باد در این فصل از عرض‌های مرکزی کشور است و علت آلودگی اقلیمی است و نه صنعتی است.» او می‌گوید جهش وزش باد از سمت کویر کاشان و مرکزی است که در شهر اراک متمرکز می‌شود: «فشار آلایندگی صنعتی در تمام روزهای سال تقریبا یکسان است، امسال به دلیل عدم بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها و مسائلی که نه قابل پیش‌بینی و جلوگیری است، آلودگی هوا رخ داده است.» او روند صعودی آلودگی هوا در استان را نمی‌پذیرد، می‌گوید اتفاقا تعداد روزهای آلوده کاهش پیدا کرده است: «روند ما نزولی است، در سال 92 ما 105 روز آلوده داشتیم و در سال 96 یا 97، این تعداد به 37 روز رسیدند.» میرزایی می‌گوید اگر کسی روند صعودی را اعلام کرده، اشتباه بوده: «افزایش 5 برابری آلودگی و ذرات پی ام 10 و 51 روز آلوده در استان به دلیل موضوعات اقلیمی بوده است و انتشار آلایندگی ثابت است.» با این وجود مسئولان شهری، همچنان انگشت اتهامشان به سوی کارخانجات، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌هایی است که اراک را محصور کردند. سعید صوفی، نماینده استان مرکزی در شورای‌عالی استان‌ها در این خصوص به «پیام‌ما» می‌گوید: «آلایندگی اراک بیشتر از پتروشیمی‌ها و کارخانجاتی در ورودی و خروج شهر است.
ممکن است به دلیل خشکسالی این غبار از مناطق دیگری آمده باشد اما اراک یک منطقه صنعتی است و به نوعی با این مراکز محصور شده و جهت وزش باد نیز همواره این آلایندگی را به داخل شهر آورده است.» او می‌گوید اغلب این نیروگاه‌ها و کارخانجات برای 50 و 60 سال گذشته هستند و متاسفانه گاهی بدون اطلاع از سوخت مازوت استفاده می‌کنند: «تاکنون اقداماتی هم برای کاهش انتشار آلایندگی صورت گرفته است، از جمله ایجاد فضای سبز در کنار نیروگاه‌های اراک و شازند. البته این اعتبارات کم است، بین اراک و شازند بیابان است، شاید اگر در این منطقه درختکاری شود، بتواند مانع از ورود آلودگی به شهر شود. منطقه‌ای با وسعت بیش از هزار هکتار». او در ادامه به 3 روستای مهجور نیز اشاره می‌کند، روستاهای رباط و سنجان و ضامنجان بین شازند و اراک که به نوعی در گلوگاه آلودگی هوا قرار گرفتند اما بودجه آلایندگی که باید مثل سایر روستاها به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، پرداخت نمی‌شود که به عقیده او نشان از بی‌عدالتی در تخصیص اعتبارات دارد: «این روستاها که کنار منابع آلایندگی‌اند شاید تنها 25 درصد بودجه آلایندگی دریافت کنند». با تمام این توضیحات شهروندان اراکی و شازندی این روزها در حال تنفس هوای ناسالم‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که هنوز خبری از تشکیل کارگروه آلودگی هوای پاک نیست.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *