سایت خبری پیام ما آنلاین | 5 شبانه‌روز جنگل‌سوزی

آتش‌سوزی در نارک به پنجمین و در خامی به سومین روز رسید و مارین و فتح هم در حال سوختن‌اند

5 شبانه‌روز جنگل‌سوزی

مسئولان استانی می‌گویند با چهار بالگرد در حال اطفای حریق و اعزام نیرو به ارتفاعات کهگیلویه‌وبویراحمد هستند عیسی کلانتری برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور درخواست اعتبار کرد





5 شبانه‌روز جنگل‌سوزی

۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۲

|پیام ما| از جنگل‌های نارک و خامی در گچساران، دود سیاهی برخاسته است. این دود از آتش گسترده‌ای است که 5 روز و شب در نارک و سه روز و شب در خامی پیش رفته و هر درخت و بته‌ای بر سر راه بوده را سوزانده و خاکستر کرده. مسئولان استان کهگیلویه‌وبویراحمد عصر دوشنبه گفته بودند اگر به قدر کافی نیروی کمک به ارتفاعات سوخته برسانند، آتش تا روز سه‌شنبه دیگر دوام نخواهد یافت. اما اینطور نشده و دود سیاه همه جا را گرفته است. با این همه مسئولان گفته‌اند که مهار آتش را در دست گرفته‌اند. آتش از جنگل‌های نارک به منطقه حفاظت‌شده خامی سرایت کرد و بخشی از این منطقه حفاظت‌شده را سوزاند و اکنون شعله‌ها در ارتفاعات مارین و فتح در حال پیشروی‌اند. برآورد خسارت هنوز ممکن نیست و همزمان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور درخواست اعتبار کرده است.

از ابتدای سال تاکنون حدود سه هزار و ۱۱۸ هکتار از مناطق چهارگانه گرفتار حریق شده است. امسال نخستین مورد آتش، 21 فروردین به جان طبیعت کهگیلویه و بویراحمد افتاد. بعد از این تاریخ شعله‌ها به نقاط دیگر هم رسید و کم‌کم دنا، کهگیلویه، باشت، بویراحمد، چرام و بهمئی سوختن را تجربه کردند. در لحظه نگارش این گزارش جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» ‌پنج روز و منطقه حفاظت‌شده «کوه خامی» شهرستان گچساران سه روز است که می‌سوزند و هنوز به‌طور کامل مهار نشده‌اند. کارشناسان گزارشی درباره این دو حریق نداده‌اند و دلیل آتش‌سوزی‌ها هم هنوز روشن نیست. هرچند سازمان‌ محیط زیست و همینطور جنگل‌ها بیش از همه از عوامل انسانی به عنوان دلیل 90 درصد آتش‌سوزی‌ها یاد می‌کنند.
ترافیک بالگرد‌ها بر فراز خامیِ سوخته
از صبح دیروز همزمان سه بالگرد نیروها و تجهیزات را به ارتفاعات خامی برده‌اند. اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید اکنون بخش اعظمی از آتش کنترل شده و تلاش‌ها در سومین روز گسترش حریق همچنان ادامه دارد. بالگردها طبق گفته او از سوی وزارت دفاع، ارتش و هلال احمر تامین شده‌اند. در دو روز گذشته هم سپاه ، هلال احمر و ارتش چندین سورتی پرواز به ارتفاعات داشته‌اند. این تلاش‌ها اما هنوز نتیجه نداده است. اکنون در این منطقه محیط‌بانان، نیروهای محیط زیست، گروه‌های مردمی داوطلب، انجمن‌ها و هلال‌احمر در حل مهار آتش‌اند. آتش‌سوزی کوه خامی عصر روز ۲۰ تیر بر اثر آتشی که از مناطق آزاد شروع شده بود، آغاز شد و حالا مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد وعده داده که آتش خامی تا پایان روز سه‌شنبه مهار و کنترل شود.
رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از همکاری همه جانبه این وزارت‌خانه در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور و حضور بالگردهای اطفای حریق جهت مهار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه نارک و خامی گچساران در استان کهکیلویه و بویر احمد خبر داده است. خلبان محمد مهدی نوری آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع چنین آتش گچساران را اینطور تصویر کرده است: «آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه نارک از ساعت ۲۳ پنج‌شنبه شب آغاز شده و پس از حدود۱۰۰ ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، به‌ علت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتی‌گراد، سخت‌گذر و صعب‌العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این ادامه دارد. همچنین آتش‌سوزی دیگری در جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده «خامی» و «مارین» نیز آغاز شده است.» به گفته او در حال حاضر ۴ فروند بالگرد در منطقه حضور دارند که دو فروند به بسکت تخصصی اطفا حریق هوایی با ظرفیت چهار تن آب مجهزند و در صورت نیاز استان، یک فروند بالگرد دیگر هم آماده اعزام به منطقه عملیاتی است.
مسئولان استانی در این روزهای سیاه جنگل‌سوزی، مدام هلی‌کوپتر و هلی‌برد نیرو و امیدواری می‌گویند اما آنچه پیداست، آتش‌سوزی‌ها در نقاط مختلف ادامه دارد، چنان که اکنون آتش به جنگل‌های فتح و مارین رسیده و گناوه لری همچنان ادامه دارد. علاوه بر این کمبود امکانات و ناچار بودن به استفاده از شاخه‌های تر، داستان همیشگی اطفای حریق در جنگل‌های ایران است. از سوی دیگر حاضران در این آتش‌سوزی‌ها و ستاد مدیریت بحران گچساران در این روزها چند باری اعلام کردند که وزش باد، سخت‌گذر بودن منطقه در کنار گرمای ۵۰ درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرده است.
4000 هکتار جنگلِ سوخته
و حتی بیشتر
چهار هزار هکتار؛ رقم کمی نیست، این عددی است که جواد نارکی، رئیس انجمن زیست محیطی در گچساران از میزان خسارت آتشی است که از پنج‌شنبه گذشته به جنگل‌ها و مراتع نارک، خامی، گناوه لری، فتح و مارین پنجه کشیده است. او به ایسنا گفته است: «هم اکنون در انتهای منطقه خامی به سمت منطقه نیمدور در حال اطفای آتش هستیم، خط آتش را مهار کردیم اما هنوز شعله‌های آتش را داریم و ادامه دارد. البته احتمال خاموش کردن هم وجود دارد.» به گفته نارکی گروه‌های حاضر در محل، روزهای قبل با کمبود آب مواجه بودند اما سه‌شنبه نیروها مجهز تر به ارتفاعات اعزام شدند.
او درباره دلیل آتش‌سوزی خامی و نارک هم گفته: « طبق بررسی‌های صورت گرفته علت آتش‌سوزی جنگل‌های نارک و خامی عمدی بوده است چرا که محل شروع آتش را پیدا و بررسی کرده‌ایم که شواهد نشان می‌داد که عاملان آتش‌سوزی بالا و پایین جاده‌ای را در منطقه نارنج آتش زدند. انتظار داریم مسئولان و متولیان امر عاملان این آتش‌سوزی را شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد کنند.» به گفته این فعال محیط زیست از سوی دیگر اگر از ابتدا مهار این آتش با جدیت امروز انجام می‌شد، میزان آسیب تا این حد نبود.
رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران حتی دست نیروهای استانی را هم خالی دیده است. «البته فرماندار شهرستان گچساران تلاش های زیادی کرده اما دستش خالی بود، نیرو و امکانات لازم را نداشت چرا که دمای هوا بالا و منطقه صعب العبور، سخت گذر و دارای شیب تند است.»
درخواست بودجه برای مقابله
با آتش‌سوزی و خشکسالی
رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به شرایط بحرانی خشکسالی و حریق در مناطق حفاظت‌شده خبر داده که رئیس سازمان با توجه به پیش‌بینی‌ها برای مقابله با خشکسالی درخواست اعتبار کرده است. رضا حسن هراتی گفته است: «دکتر کلانتری از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور برای مقابله با خشکسالی برای حریق در مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی، درخواست اعتبار کرده تا اقدامات لازم برای مدیریت بحران را انجام دهیم.» به گفته او خشکسالی می‌تواند پایه و اساس حریق باشد و بر همین اساس، طبق گزارش های استان‌ها در مورد مشکلات مناطق در پی خشکسالی، با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار مذاکره شده و نشست‌هایی برگزار شده؛ در این نشست‌ها، موافقت لازم با نحوه اعتبارگذاری بر پایه مقابله با خشکسالی اخذ شده است.
هراتی تاکید کرده که «درصددیم با اقدامات پیش‌بینی شده، منابع آبی مورد نیاز را در مناطق تحت مدیریت تامین کنیم». رییس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات پیش‌بینی شده با توجه به کاهش بارندگی‌ها در پاییز هم گفته: «برنامه‌ریزی لازم در این حوزه برای مدیریت شرایط تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و کارها پیوسته در حال انجام است اما کمک دولت را می‌طلبد تا اعتبارات بیشتری به ما تخصیص دهد.»
بیش از ۳ هزار هکتار در آتش سوخت
بر اساس آماری که رییس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده تا کنون حدود سه هزار و ۱۱۸ هکتار از مناطق چهارگانه گرفتار حریق شده است.به ترتیب استان فارس با بروز آتش‌سوزی در هزار و ۵۴۲ هکتار، خوزستان با هزار و ۱۲۵ هکتار، مازندران با ۱۳۱ هکتار و کردستان با ۹۳ هکتار، بیش از سایر استان‌ها با حریق دست و پنجه نرم کردند و در تهران نیز ۴۹ هکتار و در بوشهر ۲۲ هکتار از مناطق چهارگانه دچار حریق شدند. این آمار البته جدا از خسارتی است که به نارک و خامی رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *