پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کسی استعفا نکرد، بازماندگان خشمگین‌اند

تجریشی مسئول پیگیری حادثه اتوبوس خبرنگاران شد

کسی استعفا نکرد، بازماندگان خشمگین‌اند





۶ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۳۷

|پیام ما| پنج روز پس از واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حاشیه بازدید از پروژه احیای دریاچه ارومیه و از دست رفتن دو تن از خبرنگاران محیط زیست هنوز هیچ یک از مسئولان استعفا نکرده‌اند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مصرانه می‌گوید اتوبوس وی‌آی‌پی بوده و اظهارات او درباره این حادثه تلخ، سبب اعتراضات بسیار شده و در فضای مجازی صحبت از بی‌توجهی‌های این مسئول فراگیر شده است. اینها در حالی است که حسن ظهوری، خبرنگار عصر ایران هنوز در بیمارستان بستری است و قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
دیروز مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، در حکمی به عنوان نماینده تام‌الاختیار عیسی کلانتری (دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه) در کمیته پیگیری حادثه همه اقدامات حقوقی و پیگیری‌های قضایی پرونده حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران تا مشخص شدن تمامی ابعاد آن منصوب شد.
در متن این حکم خطاب به تجریشی آمده است: «با تاسف فراوان، حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران خانواده محیط زیست و جامعه رسانه‌ای را داغدار دو خبرنگار عزیز کشور کرده و موجب ایراد صدماتی به تعدادی دیگر از خبرنگاران ارزشمند حوزه محیط زیست شده است. لازم است جناب‌عالی به عنوان نماینده تام‌الاختیار اینجانب در کمیته پیگیری حادثه همه اقدامات حقوقی و پیگیری‌های قضایی این پرونده تا مشخص شدن تمامی ابعاد آن را پیگیری کنید. مقتضی است در این زمینه همکاری‌های لازم از سوی همه ارکان سازمان حفاظت محیط زیست به عمل آمده و پس از رسیدگی ،مراتب به اینجانب گزارش شود. انتظار می‌رود از هر اقدامی برای دلجویی از خانواده‌های محترم داغدیده و بهبودی و درمان مصدومان حادثه دریغ نشود.»
اما آنچه بیش از پیش فضای رسانه‌ای را ملتهب و بازماندگان را خشمگین کرده، اظهارات کلانتری است. او شنبه شب در گفت‌وگو با امتداد به انتقادات به نحوه نشستن مقابل خبرنگاران داغدیده اینطور پاسخ داد: «با استاندار، رئیس بهداشت و درمان استان، آقای کولیوند(اورژانس) هماهنگ کردیم که بیمارستان آماده باشد. ساعت ۱۲‌و‌نیم، بستری شدن همه بیماران که تمام شد، من به هتل رفتم که سری به این‌ها بزنم. دیدم نه ناهار خوردند، نه شام. گفتم که غذا بخورید، بعدا صحبت می‌کنیم. این‌ حرف‌های مزخرف را بعضی همکاران شما در می‌آورند. نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همینطور است. چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اتوبوس خبرنگاران گفت: «اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه کار می‌کردیم؟ آقایان می‌گویند چرا از جاده فرعی رفتید؟ خب سد و تونل در جاده فرعی بود. در جاده اصلی نبود. همیشه هم می‌رفتیم و یکی از دلایل انتخاب این اتوبوس این بود که همیشه از این مسیر تردد می‌کرد و راننده به منطقه آشنایی داشت. این اتوبوس اگر امکاناتش کامل نبود، نباید به آن معاینه فنی می‌دادند.»
بخشی از جلسه صبح دیروز مجلس هم به این حادثه و همچنین واژگونی اتوبوس سربازمعلم‌ها -که تاکنون سبب جان‌باختن هفت نفر شده است- اختصاص داشت. چنان که محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تسلیت به ملت ایران و بازماندگان حادثه گفت: «دستگاه‌های ‌مسئول باید با تدوین و اجرای آیین‌نامه‌های حمل‌و‌نقل، حفظ امنیت جانی افراد را وظیفه خود بدانند و در برابر حوادث و سوانح پاسخگو باشند. کمیسیون‌های عمران و حقوقی مجلس علل این دو واقعه را بررسی و گزارش دقیق و شفاف آن را به مردم ارائه می‌کنند.»
همچنین غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا به خانه ملت گفت: «حادثه دلخراشی که در مورد خبرنگاران حوزه محیط زیست افتاد واقعا تاسف‌آور است. تصادف خبرنگاران و سربازان باید پیگیری شود اینکه در کشور امروزه حرف از اتوبوس اسقاطی و جاده‌های نامناسب علت و علل مرگ و میر در جامعه باشد جای سخن بسیار دارد، سرمایه‌های اجتماعی کشور در شرایطی که کشور دارد بسیار ارزشمند است. باید این اتفاقات مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. مسئولان باید در مقابل این کوتاهی‌ها پاسخگو باشند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *