پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش در سایت پسماند «محمدآباد» قزوین

آتش در سایت پسماند «محمدآباد» قزوین

عضو شورای شهر قزوین می‌گوید یکی از لندفیل‌های موجود در سایت آتش گرفته است





آتش در سایت پسماند «محمدآباد» قزوین

۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۵۱

|پیام ما| سایت پسماند محمدآباد قزوین 5 روز است که در آتش می‌سوزد. سایتی که محل دفن تمام زباله‌های استان است، حالا به ویرانه‌ مشتعل تبدیل شده است. سایت پسماند محمدآباد در سال‌های اخیر ماجرا کم نداشت،‌ یکبار شهروندان چند روستا از وجودش ناراضی بودند و باردیگر عنوان شد که ظرفیت سایت روبه اتمام است. با این وجود تا لحظه انتشار این گزارش هنوز حریق اطفا نشده است، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در تازه‌ترین اظهارنظر خودش گفته فعالیت ماشین‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای اطفای حریق ادامه دارد.

بنا به گفته کارشناسان لندفیل سایت پسماند محمدآباد قزوین آتش گرفته است. در میان اظهارنظرات نام گاز متان به عنوان عامل حریق عنوان شده است. آنطور که مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین دیروز به ایلنا گفته سایت محمد‌آباد به عنوان محل دفن زباله‌های استان قزوین که همواره با انباشت گاز متان و خطر آتش سوزی مواجه است در ساعت 22:30 سه روز پیش دچار حریق شده در ساعت 3 بامداد در ظاهر اطفا شد. او همچنین گفته است: «طی روزهای گذشته آتش نشانی‌های قزوین، بوئین زهرا، عصمت آباد، امیرآباد و محمدیه برای اطفا آتش هماهنگ شدند؛ اما محل انباشت زباله که حدود چهار تا پنج هکتار دچار حریق شده با آب اطفا نشد. درحال حاضر برای خاموش کردن آتش از طریق پوشاندن محل آتش با خاک با بنیاد مسکن و حمل و نقل جاده‌ای هماهنگ شده و ماشین آلات درحال خاکریزی هستند و فعلا نیازی به حضور آتش‌نشانان در محل نیست.» با این حال مهدیه قافله باشی، دبیر و رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر قزوین توضیحات روشن‌تری از آتش سوزی ارائه می‌دهد و از مثلث آتشی می‌گوید که حریق را گسترده کرده است. او به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید: «بنا به گفته کارشناسان، در محل‌های دفن یا لندفیل‌ها به طور کلی دو دسته حریق وجود دارد. دسته اول حریق‌های خودبخودی و دسته دوم حریق انسان ساخت است،‌ در لندفیل‌هایی که به صورت اصولی راهبری نمی‌گردند حریق‌های خودبخودی شایع است.» او تاکید کرد: «این نوع آتش سوزی به جهت تشکیل از نوع مثلث حریق است در یک لندفیل به جهت وجود مواد سوختنی مانند پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی که دمای اشتعال پایینی دارند و از طرفی بالا بودن دما به جهت واکنش‌های بیوشیمیایی و از سوی دیگر وجود اکسیژن موجب بروز حریق می‌شود، یعنی به زبان ساده، سه عنصر حریق شامل مواد سوختنی و دما موجب حریق می‌شود.» قافله باشی درباره روند توقف آتش و اقداماتی که باید صورت می‌گرفت نیز گفته است: «در یک محل دفن 15 سانتی متر خاک پوششی علاوه بر جلوگیری از پراکندگی مواد سبک،‌ باید ورود اکسیژن به لندفیل را متوقف و از ایجاد حریق گسترده و انتقال آن به سراسر لندفیل جلوگیری کرد» او می‌گوید در لندفیل‌هایی که چرخش شیرابه انجام می‌شود واکنش‌های شیمیایی به جهت وجود رطوبت به حداکثر می‌رسد، نتیجه این واکنش‌ها علاوه بر افزایش دما تولید گاز در لندفیل است که 60 درصد آن متان است بنابراین در زمان باز چرخش می‌بایست به اطفای حریق توجه ویژه شود. قافله باشی درباره نحوه از بین رفتن این حریق نیز تاکید کرده است: «در زمان ایجاد حریق نیز می‌بایست از شیوه اطفای مناسب که موجب انتقال شعله‌های آتش به سایر نقاط نشود استفاده شود. در حریق لندفیل بهترین کار استفاده از خاک است در مواردی مواد آتش گرفته با جریان آب به سایر نقاط منتقل می‌شوند.»
متولی نهایی سایت زباله محمد آباد کیست؟
اما سایت زباله محمدآباد قزوین که روزانه زباله تمام استان قزوین در آن جمع آوری می‌شود، در سال‌های اخیر ماجرا کم نداشته است. زباله‌های ۲۱ شهر از ۲۴ شهر استان در سایت زباله محمدآباد تخلیه و زباله‌های ۲۰۰ حوزه دهیاری نیز در این سایت تفکیک و دفن می‌شود. براساس آخرین آمار که زمستان سال 99 در خبرگزاری‌ها آمده است، روزانه بیش از ۷۰۰ تن پسماند به این سایت وارد می‌شود و همین سبب شده که ظرفیت سایت روبه پایان باشد. از دیگر مشکلات این سایت می‌توان به ظرفیت ناکافی، تفکیک نشدن زباله، شیرآبه و بوی تعفن این سایت اشاره کرد. خبرگزاری مهر در این‌باره نوشته است که این مرکز برای جا دادن 30 سال زباله استان طراحی شده است و حالا به کمتر از 10 سال نرسیده به نظر عمرش تمام شده است. این مساله را قافله باشی هم تایید می‌کند و می‌گوید عمر سایت تمام شده است: «تصمیمات متعددی درباره این سایت پسماند گرفته شده است، در دوره‌ای شورای پنجم مدیریت آن دستخوش تغییر شد.» به گفته او مدیریت این سایت نزدیک به یک سال و چند ماه از شهرداری قزوین گرفته شد و در اختیار سازمان همیاری‌ها قرار گرفت: «این سازمان تخصصی در زمینه پسماند نداشت و همین باعث شد تا زمستان سال گذشته مدیریت سایت دوباره به شهرداری بازگردانده شود.» او که تصمیم‌گیری درباره سایت را منوط به تصمیمات استانی می‌داند، می‌گوید شورا بارها در مقابل این تصمیمات مقاومت کرده بود. به گفته این عضو شورای شهر قزوین، لندفیل‌ها پر شدند و سرمایه‌گذار نتوانست موفق عمل کند و کودی که حاصل شده بود را بفروشد. زمستان گذشته مدیریت سایت در نهایت به شهرداری بازگردانده شد و چند کارگروه که فراتر از کار شهرداری بودند، در آن شکل گرفتند.
بسیج نیروها برای مهار آتش
برای اطفای حریق سایت پسماند محمدآباد اما نیروهای زیادی بسیج شدند، قافله باشی می‌گوید این حادثه خسارت جانی نداشته است. برای میزان خسارت‌های مالی نیز به جمع‌بندی نیاز است اما او می‌گوید به نظر لندفیل فرسوده بود و آتش گرفتن آن هم خسارت مالی چندانی به جا نگذارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین هم درباره آخرین وضعیت اطفای حریق و نیروهای بسیج شده، گفته است: «طی روزهای گذشته آتش نشانی‌های قزوین، بوئین زهرا، عصمت‌آباد، امیرآباد و محمدیه برای اطفا آتش هماهنگ شدند؛ اما محل انباشت زباله که حدود چهار تا پنج هکتار دچار حریق شده با آب اطفا نشد. درحال حاضر برای اطفا آتش از طریق پوشاندن محل آتش با خاک با بنیاد مسکن و حمل و نقل جاده‌ای هماهنگ شده و ماشین آلات درحال خاکریزی هستند و فعلا نیازی به حضور آتش‌نشانان در محل نیست.» اما به نظر بعد از اطفای حریق همچنان مسائل محیط زیستی این سایت ادامه داشته باشد. این مسئول تاکید کرده که حتی پس از اطفاء نیز دود حاصل از آتش سوزی باقی مانده و خسارات محیط زیستی را به همراه دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *