سایت خبری پیام ما آنلاین | 190 محیط‌‌‌بان بدون دستمزد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از چالش پرداخت حقوق و حق بیمه محیط‌بانان طرحی خبر داد

190 محیط‌‌‌بان بدون دستمزد

۶۲ پرونده درباره تخلفات مجازی تشکیل شده که تاکنون ۴۶ درصد از این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مابقی هم در حال بررسی است پرونده دو شهید باشقره و علی خواجویی راوری و ۶ جانباز پذیرفته شد و در آمار شهدای بنیاد شهید پذیرفته شدند





۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۲۳

|پیام ما| یک روز مانده به روز ملی محیط‌بان جمشید محبت‌خانی،‌ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشستی خبری از ادامه جذب نیروهای محیط‌بان،‌ صحبت با بنیاد شهید درباره نیروهای محیط‌بان شهید شده،‌ نوسازی ناوگان محیط‌بانی و دعوت از همیاران محیط زیست برای حفاظت از مناطق چهارگانه گفت. او همچنین به مسئله آتش‌سوزی‌های کوه‌حاتم به دلیل حضور قاچاقچیان زغال هم اشاره کرد اما گفت چون این منطقه حفاظت‌شده نیست اطلاعی از آن ندارد؛ این بی‌اطلاعی در حالی است که این منطقه از سال 93 شکار ممنوع اعلام شد. محبت‌خانی علاوه بر این از به‌روز رسانی دستورالعمل اطفای حریق در مناطق چهارگانه خبر داد و تاکید کرد این دستورالعمل امسال تدوین و ابلاغ شده و در زمینه اطفای حریق یک‌سری تجهیزات تامین شده و بخش دیگری از تجهیزات دیگر نیاز به جایگزینی دارد.

روز ملی محیط‌بان،‌ همزمان با میلاد امام هشتم است و برای همین هم در تقویم شمسی روز متغیری دارد و دیروز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در آستانه این روز در سال ۱۴۰۰ گفت که پیشگیری اجتماعی مهم‌ترین هدف است و اگر واقعاً می‌خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید ۸۰ میلیون محیط‌بان در کشور وجود داشته باشد. او درباره آتش سوزی‌های گسترده‌ای که به دلیل قرق این منطقه توسط عده‌ای برای سوزاندن درختان بلوط برای تولید زغال به وجود آمد و در پاسخ به حمایت محیط‌بانان از این منطقه گفت: «درباره این منطقه چیزی نشنیده‌ام دلیلش هم این است که جزو مناطق چهارگانه نیست و در غیر اینصورت حتما می‌دانستم و حتی خودم در صحنه حاضر می‌شدم.»
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این نشست به اقدامات کلان حوزه محیط‌بانی که در دوره سه ساله حضورش اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: «سطح دریافتی محیط‌بانان ۵۰ درصد کمتر از کارشناسان بوده و امروز در احکام حقوقی محیط‌بانان درصدی از کارشناسان بالاتر رفته است. علاوه بر این برخی محیط‌بانان با عنوان محیط‌بانان طرحی که طرف قرارداد با سازمان نیستند و در برخی استان‌ها به کار گرفته شده‌اند و حدود ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند اما این ۲۰۰ محیط‌بان همچنان مشکل دارند. این مشکل برای این به وجود آمده است که مدیران وقت آنها را استخدام کردند بدون هماهنگی با سازمان بوده است.»
محبت‌خانی یکی از دغدغه‌های نیروهای محیط زیست را با جامعه شکارچیان مسلح را مسئله بیمه برشمرد و گفت: «محیط‌بانان اگر آسیبی می‌دیدند نه بیمه مسئولیت بودند و نه بیمه عمر، و حتی برخی به دلیل عدم پرداخت دیات در حبس بودند و این مشکل با تامین بیمه‌ای از طرف سازمان حل شده است.»
به گفته او با هویت‌بخشی محیط‌بان به عنوان بازوی اجرایی سازمان محیط زیست، و توجه به مشکلات معیشتی عملکردهای آنها هم بالاتر رفته و در کشفیات موفق تر عمل کرده‌اند.
نوسازی ناوگان موتوری محیط‌بانی ظرف ۲ ماه آینده
هفته گذشته بود که خبر تامین 1200 موتوسیکلت برای محیط‌بانان اعلام شد. کمبود امکانات حمل و نقل در طول سالیان متمادی یکی از مشکلات اصلی این حوزه بوده است، چنان که محبت‌خانی با بحرانی خواندن وضعیت ناوگان موتوری و خودرویی گفت: «برای تامین ۱۲۰۰ دستگاه موتوسیکلت تریل ۲۰۹ سی‌سی تفاهم‌نامه داشته‌ایم و حداکثر ظرف ۲ ماه بعد از تست محیط‌بانان تحویل می‌شود. اما در بحث خودرو همچنان مشکل داریم و امیدواریم تا پایان سال این مسئله هم حل شود.»
او همچنین تاکید کرد که در حوزه تجهیزات انفرادی قدم‌های خوبی برداشته شده و رقم خوبی برای خرید در دست داریم.
۵۰۰ محیط‌بان در دو سال گذشته
جذب شدند
محبت‌خانی به مشکل کمبود تعداد محیط‌بانان نسبت به وسعت مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: «محیط‌بانان با وجود کمبود نیروی انسانی اجازه نمی‌دهند تخریب در مناطق انجام شود. و مسئولیت محیط‌بانی دلی است و نگاه شغلی به کارشان و حقوق دریافتی شأن ندارند. اما جذب ۵۰۰ محیط‌بان در ۲ سال گذشته دنبال شده و تا ۸ سال آینده ادامه خواهد داشت تا به درصد قابل قبولی طبق چارت خدمتی برسیم.»
او ادامه داد: «امسال هم در زمینه پرنده‌های هوشمند (کوادکوپتر) متناسب با حوزه محیط‌بانی به منظور کاهش برخورد فیزیکی با متخلفان دنبال شده و از اولویت‌های اصلی ما تهیه بی‌سیم هوشمند سراسری در ۶ استان بوده و سعی می‌کنیم با ارزیابی صورت گرفته به خرید بی‌سیم محیط‌بانی و پرنده‌های بومی سازی هوشمند دنبال می‌شود.»
فرمانده یگان محیط زیست همچنین یکی از دغدغه‌های خود را پاسگاه‌های محیط‌بانی دانست و گفت: «۶۰۰ پاسگاه باید طبق یک تیپ‌شناسی بومی طراحی شود و نیازمند تشکیل اتاق فکر است تا نوسازی صورت گیرد.»
تشکیل ۶۲ پرونده برای تخلفات مجازی
«۶۲ پرونده درباره تخلفات مجازی تشکیل شده که تاکنون ۴۶ درصد از این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مابقی هم در حال بررسی است.» محبت‌خانی رسیدگی به تخلفات مجازی را از جمله فعالیت‌های مهم دیگر در این زمینه دانست و گفت افرادی که در فضای مجازی به تبلیغ شکار، ادوات شکار و فروش و قاچاق حیات وحش داشته باشند برخورد قضایی می‌شود.
از جمله دیگر مواردی که فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست به آن اشاره کرد بحران خشکسالی و گسترش آن در بخش‌های مختلف کشور بود. به گفته او حیات وحش به دلیل خشکسالی در حال خروج از مناطق چهارگانه به سمت مناطق مسکونی هستند و از همیاران محیط زیست درخواست کمک شده است؛ چرا که مناطق چهارگانه محصور نیستند و محیط‌بانان با گشت سیار و ایجاد آبشخورها که از سوی برخی افراد خیر ایجاد می‌کنند در حال کنترل حیات وحش هستند اما این کار کافی نیست و باید مردم همراهی کنند.
شرط حمایت بیمه‌ای از همیاران طبیعت
محبت‌خانی با تاکید بر اینکه همیاران طبیعت برای مشارکت در اطفای حریق باید با هماهنگی محیط‌بان‌ها و مدیریت استان وارد منطقه شوند، عنوان کرد: «این داوطلبان نیاز است که حتما کارت همیار طبیعت خود را دریافت کرده باشند. در این صورت چنانچه برای آنان اتفاقی رخ دهد، هزینه درمانشان توسط سازمان محیط زیست پرداخت می‌شود.»
او با اشاره به اینکه برخی سودجویان به اسم درمان حیات وحش یا اطفای حریق اقدام به انتشار شماره کارت بانکی خود برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ می‌کنند، تاکید کرد: «چنین موضوعی جرم و غیرقانونی و بررسی‌ها ما نیز نشان داده است که بیشتر این موارد مربوط به سواستفاده‌کنندگان است بنابراین اگر افرادی می‌خواهند کمک‌های خیرانه در این زمینه کنند، بهتر است که با هماهنگی یگان حفاظت استان‌ها این اقدام صورت گیرد.»
پرونده ۲ شهید و ۶ جانباز
در بنیاد شهید پذیرفته شد
پرونده محیط‌بانان شهید در سال‌های گذشته از جمله پرونده‌های پرمناقشه‌ای بود که سازمان محیط زیست با بنیاد شهید داشت و محبت‌خانی به برگزاری نشست مشترک با رئیس بنیاد شهید برای حل مشکل پرونده محیط‌بانان شهید در بنیاد شهید خبر داد و گفت: «پرونده دو شهید بزرگوار باشقره و علی خواجویی راوری و ۶ جانباز پذیرفته شد و در آمار شهدای بنیاد شهید پذیرفته شدند.»
به گفته او سه سال از شهادت این محیط‌بانان گذشته و حقوق خانواده این شهدا نیز قطع شده بود اما به‌ هر حال اکنون پرونده آن‌ها ثبت شده و سازمان حفاظت محیط زیست به‌ دنبال آن است که با برگزاری جلساتی با بنیاد شهید پرونده مابقی محیط‌بانان را نیز به سرانجام برساند.
او یادآور شد: «حکم قصاص محیط‌بانان زنجانی صادر شده و قتل عمد تشخیص داده شد.»
موظف به استفاده
از تولید داخلی هستیم
فرمانده یگان محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر خرید تجهیزات برای محیط‌بانان با برداشته شدن تحریم‌ها گفت: «سازمان محیط زیست موظف به استفاده از تولید داخلی است و به این ترتیب به سمت تولید داخلی خودمان خواهیم رفت، اگر کیفیت تجهیزات رو به بهبود برود، اما در صورت لغو تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه اقدام می‌کنیم و موتورسیکلت‌های تولید داخلی خریداری شده کیفیت خوبی دارند.»
۱۹۰ محیط‌بان طرحی داریم
از جمله دیگر مشکلات محیط‌بانان طرحی،‌ دریافت نکردن حقوق به مدت سه ماه است و به گفته محبت‌خانی در حال حاضر حدود ۱۹۰ محیط‌بان طرحی داریم که با سازمان حفاظت محیط زیست مراوده مالی ندارند و اکنون حدود سه ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند البته این محیط‌بانان طرحی را مدیران استانی به‌خدمت گرفته‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست اکنون برای پرداخت بیمه و حقوق این محیط‌بانان با چالش مواجه است.
محبت‌خانی با اشاره به اینکه محیط زیست به دنبال آن بوده که این محیط‌بانان طرحی را در قالب مجوزهای قراردادی یا پیمانی جذب کند، گفت: «متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم مجوز سازمان اداری و استخدامی را دریافت کنیم.»
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: «در حال حاضر تمامی محیط‌بانان بیمه هستند و این مسئله نیز تبدیل به قانون شده است. باید توجه کنیم که جامعه مقابل محیط‌بانان، شکارچیان غیرمجازی هستند که بدون سلاح وارد مناطق چهارگانه نمی‌شوند. پیش از این به‌ دلیل آنکه محیط‌بانان بیمه نبودند باید هزینه‌های درمانی در صورت آسیب حین ماموریت را از جیب پرداخت می‌کردند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *