سایت خبری پیام ما آنلاین | سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر به بالاترین میزان رسید

با وجود همه‌گیری کرونا

سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر به بالاترین میزان رسید

دانشمند ارشد در سازمان ملی اقیانوسی و جوی: ما به طور کامل در مسیر نادرستی هستیم

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۳

در 15 ماه گذشته، اقتصاد در همه جهان به علت شیوع کرونا، تقریبا متوقف شده است که همین امر منجر به کاهش چشم‌گیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان شد. هواپیماهای بیکار و خاموش در گوشه فرودگاه‌ها و بزرگراه‌های ساکت، به سختی توانستند جلوی تجمع دائمی دی‌اکسیدکربن را در اتمسفر بگیرند. حالا دانشمندان از موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس و سازمان ملی اقیانوسی و جوی روز دوشنبه گفته‌اند که تجمع دی‌اکسیدکربن در اتمسفر به بالاترین حد خود از زمان اندازه‌گیری دقیق این اطلاعات از 63 سال پیش رسیده است.

آمارها و ارقام جدید نشان می‌دهد که حتی در حالی که پرزیدنت بایدن و دیگر رهبران جهان وعده‌های بی‌سابقه‌ای را در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌دهند، تغییر روند تغییرات آب‌وهوایی، تلاش‌های گسترده‌تر و طولانی‌تری را می‌طلبد.
به گزارش واشینگتن‌پست، گزارش صعود سطح دی‌اکسید‌کربن جوی در آستانه نشست گروه هفت کشور صنعتی جهان منتشر می‌شود؛ جایی که به نظر می‌رسد موضوع آب‌وهوا، مهم‌ترین موضوع مورد بحث آن باشد. نشست کشورهای گروه 7 به منظور ترغیب کشورهای بزرگ منتشرکننده دی‌اکسیدکربن برای اقدامات بلندپروازانه، پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بزرگ آب‌وهوایی در گلاسکو در ماه نوامبر، برگزار می‌شود. رالف کیلینگ، دانشمند ژئوشیمی در موسسه اسکریپس در مصاحبه‌ای گفته است: «سوزاندن سوخت‌های فسیلی مهم‌ترین علت این موضوع است. اگر نتوانیم با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مقابله کنیم، این مشکل رفع نخواهد شد.» او همچنین گفته است که جهان در نهایت مجبور خواهد شد تا انتشار گازها را «بسیار بیشتر و پایدارتر» از آنچه در طی همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد، کاهش دهد. دانشمندان موسسه اسکریپس و سازمان ملی اقیانوسی و جوی، روز دوشنبه اعلام کردند که سطح دی‌اکسید‌کربن اتمسفر در ماه مه در پیک خود به میانگین ماهیانه حدودا 419 بخش در میلیون رسیده است. این نشان‌دهنده افزایش میانگین 417 بخش در میلیون از ماه مه 2020 است و این عدد، بالاترین سطح ثبت شده از 63 سال گذشته در سازمان ملی اقیانوسی و جوی است. پژوهشگران گفته‌اند که در سال 2021، سطح ثبت شده روزانه در رصدخانه دو بار از 420 بخش در میلیون گذشته است.
جیسون بورداف، مدیر موسس مرکز انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا در مصاحبه‌ای ایمیلی به واشینگتن‌پست گفته است: «در سال 2020 شاهد افت تاریخی انتشار گازها بودیم، و با وجود این واقعیت که بیش از نیمی از مردم جهان در قرنطینه و شرایط تعطیلی بودند، انتشار گازها فقط 6 درصد کاهش داشت؛ این موضوع باید یک یادآوری هوشیارانه برای ما باشد که رسیدن به انتشار صفر درصدی کربن، چقدر می‌تواند سخت باشد و برای این کار تا چه اندازه باید تلاش کنیم.» او در ادامه ایمیل خود نوشته است: «خاموش کردن و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی، روش مناسب یا مطلوبی برای کاهش انتشار گازها نیست و با باز شدن مجدد اقتصاد، جای تعجب نیست که انتشار گازها دوباره افزایش بیابد زیرا ما هنوز تغییرات لازم را برای سیستم کلی نحوه تولید و مصرف انرژی، اِعمال نکرده‌ایم.»
افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن به‌تنهایی برای دانشمندان تعجب‌آور نبود. آنها شاهد افزایش مداوم دی‌اکسید‌کربن در زمان بوده‌اند. آنچه که این موضوع به ما می‌گوید، این واقعیت است که کاهش انتشار گازها در دوران همه‌گیری، باعث کاهش سرعت اندکی در رشد فزاینده انتشار گازها داشت.
پیتر تانس، دانشمند ارشد آزمایشگاه نظارت جهانی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی، در مصاحبه‌ای گفته است: «این موضوع از این نظر قابل توجه است که نشان می‌دهد ما به طور کامل در مسیر نادرستی هستیم. میزان افزایش در دهه گذشته بالاترین بوده و همچنان در همین وضعیت هستیم.»
تانس تاکید کرده که انسان‌ها سالانه حدود 40 میلیارد تُن آلودگیِ دی‌اکسید کربنی وارد اتمسفر می‌کنند و برای اجتناب از تغییرات فاجعه‌بار آب‌وهوایی باید در اولین فرصت ممکن، این میزان از انتشار را به صفر برسانیم.کورین لاکوره، پژوهشگر علوم تغییرات آب‌وهوایی در دانشگاه آنگلیای شرقی در بریتانیا می‌گوید: «انتشار دی‌اکسیدکربن به طور باورنکردنی، همچنان بالا است. افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر زمانی متوقف می‌شود که انتشار گازها به صفر برسد.» در نوامبر 2019، گزارش برنامه محیط زیستی سازمان ملل هشدار داد که بدون کاهش سالانه 7.6 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی از سال 2020 تا 2030، جهان فرصت محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیشاصنعتی را از دست خواهد داد. رسیدن به این عدد، هدف اصلی توافقنامه اقلیمی پاریس بوده است.سال گذشته گزارشی از سوی همین گروه منتشر شد که می‌گفت برای رسیدن به این هدف، کشورها باید تعهدات فعلی‌شان را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، 5 برابر کنند – آرزویی که برای برآورده شدنش نیازمند تغییرات سریع و عمیق در نحره سفر، تولید برق و غذا خوردن هستیم.
دی‌اکسیدکربن، گازی گلخانه‌ای است که حرارت را از سطح زمین به دام می‌اندازد و اجازه خارج شدن آن را در فضا نمی‌دهد. بیشترِ دی‌اکسیدکربن، پس از حدود 100 سال تجزیه می‌شود، اما میزان فعلی انتشار جهانی برای بی‌اثر کردن این تجزیه و افزایش بیشتر غلظت این گاز، که به سرعت منجر به گرم‌تر شدن زمین می‌شود، کافی است. بالاترین سطح متوسط دی‌اکسیدکربن ماهانه معمولا در ماه مه اتفاق می‌افتد؛ درست قبل از اینکه گیاهان در نیمکره شمالی در فصل رشد، شروع به حذف مقادیر زیاد دی‌اکسیدکربن می‌کنند. در پاییز، زمستان و اوایل بهار در نیمکره شمالی، گیاهان و خاک، دی‌اکسیدکربن ساطع می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش غلظت این گاز می‌شود. در حالی که در بخش زیادی از سال 2020 مرزهای بین‌المللی بسته بود و فعالیت‌های اقتصادی جهانی به شدت کاهش یافت، پژوهشگران دریافته‌اند که انتشار گازهای مرتبط با فعالیت‌های انسانی، پس از کاهش شدید در اوایل هم‌گیری، دوباره و با سرعت، بازگشته است. بر اساس آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2020، تقاضای انرژی اولیه حدود 4 درصد کاهش یافت و انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به انرژی جهانی، 5.8 درصد کاهش یافت. این بزرگ‌ترین درصد کاهش سالانه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که به طور مطلق، کاهش انتشار تقریبا 2 میلیارد تُن دی‌اکسید کربن «در طول تاریخ بشر بی‌سابقه» بوده است: «به طور کلی این معادل حذف تمام انتشار اتحادیه اروپا از کل جهان است.» آژانس بین‌المللی انرژی همچنی گفته است که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در سال 2020 بیشترین آسیب را دیده است، به‌ویژه تقاضا برای نفت که 8.6 درصد سقوط کرد و زغال سنگ که کاهش 4 درصدی داشت. اما به معنای وسیع‌تر، همه‌گیری می‌تواند چیزی بیش از یک تلنگر در تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی باشد. انتشار دی‌اکسید‌کربن مرتبط با انرژی در سال 2020، به اندازه‌ای کاهش یافت که به سطح انتشار جهانی در سال 2012 رسید اما این به اندازه‌ای کم نیست که بتواند مسیر فعلی جهان را تغییر دهد. سازمان بین‌المللی انرژی پیشتر گفته بود که انتظار می‌رود انتشار کربن جهانی در سال جاری افزایش یابد، زیرا بخش‌هایی از جهان که به علت همه‌گیری کرونا، به قرنطینه رفته بودند، حالا دوباره سربرمی‌آورند.
در حالی که سطح دی‌اکسید کربن در اتمسفر به بالاترین سطح خود رسیده است، رهبران در سراسر جهان با فشار فزاینده‌ای روبه‌رو هستند که به اقدامات فوری‌تر و تهاجمی‌تر برای مقابله با بحران تغییرات آب‌وهوایی دست بزنند. تانس می‌گوید: «تاکنون هرچه انجام داده‌ایم، ناکافی بوده است. زمانمان در حال پایان است و هرچه بیشتر معطل کنیم، شرایط برایمان سخت‌تر خواهد شد.»