سایت خبری پیام ما آنلاین | هدف طرح کاپ کاهش دفن زباله بود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران:

هدف طرح کاپ کاهش دفن زباله بود

اپلیکیشن‌ها روزانه به طور میانگین حدود ۱۰ تا۲۰ تن پسماند خشک دریافت می‌کنند در شهرداری زمانی، حدود ۵ تا ۶ هزار تن زباله دفن می‌شد اما اکنون میزان دفن به ۳ هزار تن رسیده است





۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۰۶

|پیام ما | کاهش آلاینده‌های هوای تهران، کاهش تولید پسماند و مدیریت آن، افزایش سرانه فضای سبز در مناطق تهران تنها تعدادی از وعده‌ها و شعارهای محیط زیست متولیان امر شهری در دوره پنجم پایتخت بود. محیط زیست و مسائلش که عموما از دیدگاه بسیاری از مسئولان و مدیران شهری مغفول می‌ماند و به آن کم توجهی می‌شود، قرار بود که در شورا و شهرداری تهران دغدغه اصلی باشد. پسماند اما یکی از مسائل اندک جدی‌تر برای مدیران شهری و شهروندان است. جدای از آلودگی‌های محیطی، زباله در دهه‌های اخیر موجب بروز پدیده‌‌های اجتماعی نظیر زباله‌گردی نیز شده است. مساله‌ای که هرچند مدیران شهری قائل به کاهش آن هستند اما شواهد میدانی کارشناسان و پژوهشگران خلاف آن را نمایان می‌کند.

مدیریت شهری پنجم اما با دو برنامه برای کاهش پسماند روبه‌رو بود، اولین آن طرح کاپ بود. طرحی با شش گام که گام اول آن، تغییر در فرم ذخیره‌سازی در مخازن و تاکید بر سپردن مسئولیت به تولید کنندگان زباله است. گام دیگر تغییر سیستم حمل‌ونقل زباله و ایجاد ایستگاه‌های میانی برای کاهش ورودی زباله‌ها به مراکز دفن و گام‌های دیگر آن توسعه زیرساخت فرهنگی، هوشمند‌سازی و استقرار دستگاه‌های rvm است و گام دیگر آن استفاده بهینه پسماند در خروجی مانند تبدیل آن به کود کمپوست است. طرح کاپ چند ماه است در چند منطقه به صورت پایلوت اجرا می‌شود و دیگری لایحه طرح جامع مدیریت پسماند است که چشم‌اندازی بیست ساله دارد و به گمان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، طرح کاپ تنها برش کوتاهی از طرح مدیریت جامع پسماند است که به تازگی در شورای شهر تهران مصوب شده است. انتقادات به برنامه‌های پسماندی شهرداری تهران اما زیاد است، بسیاری از کم نشدن زباله‌ها بعد از اجرای پایلوت در چند منطقه می‌گویند و بسیاری دیگر معتقدند اگر طرح کاپ، طرح موفقی است چرا تنها در چند منطقه اجرا شده است، تصاویر انبوه زباله‌هایی که در مناطق فاقد سطل مکانیزه دست به دست می‌شود، از دیگر انتقادات به طرحی است که به نظر هنوز زیرساخت‌هایش در شهر ایجاد نشده است. این انتقادات را اما صدرالدین علیپور نمی‌پذیرد، او به عنوان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری که پیشتر در مقام مدیرعامل سازمان محیط زیست شهرداری تهران بوده، معتقد است که هدف طرح کاپ لزوما کاهش پسماند نبوده است.
او در گفت‌وگو با روزنامه «پیام‌ما»، می‌گوید طرح کاپ فرآیند سیستمی از مبدا تا مقصد است که یک قسمت آن در شروع کار سازمان مدیریت پسماند است. او می‌گوید: «گام اول مخازن، گام بعدی ایستگاه میان، و گام بعدی در سیستم حمل‌ونقل است، گام بعدی پسماند حجیم و الکترونیکی است که ما در تمام قسمت‌ها درحال فعالیت هستیم.» درحالی که او می‌گوید طرح کاپ برش دو ساله‌ای از طرح جامع مدیریت پسماند است، بسیاری می‌گویند علت داشتن دو طرح یکسان در حوزه مدیریت پسماند چیست، علیپور می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم منتظر بمانیم زیرا طرح جامع تازه الان به پایان رسیده است، برای اینکه زمان را از دست ندهیم، با همان تیم طرح جامع و مطالعاتی که خودمان انجام داده بودیم، به طرح دوساله‌ای رسیدیم.» او ادامه می‌دهد و تاکید می‌کند که در تمام طرح‌های مدیریت پسماند در دنیا موضوع در نهایت باید به کاهش دفن ختم شود. او می‌گوید در بخش تولید زباله شهرداری‌ها نقشی ندارند و تنها می‌توانند در حوزه دفن تاثیر‌گذار باشند.
ابزارهای کاهش دفن زباله
اما کاهش دفن پسماند با چه ابزارهایی انجام می‌شود، این مقام مسئول در شهرداری تهران می‌گوید،‌ با بالابردن سهم تفکیک با جداکردن پسماند حجیم که پیشتر دفن می‌شد، بازیافت پسماند الکترونیک، شیشه و … ایجاد ایستگاه‌های میانی برای تفکیک زباله‌ها از جمله این ابزارها هستند. او می‌گوید در بحث پسماند ساختمانی نیز شهرداری به بازیافت ۵۰ درصدی این پسماندها رسیده است: «از ۲۳ هزار تن پسماند که اکنون به آبعلی می‌آید ۱۱ هزار تن در همین لحظه‌ای که با شما صحبت می‌کنم، با مشارکت بخش خصوصی بازیافت و به شن و ماسه تبدیل می‌شود.»
اما پرسش اینجاست که باوجود این اقدامات امروز چه میزان زباله در مرکز دفن آرادکوه تهران دفن می‌شود، چنانچه شهردار تهران، پیروز حناچی نیز مدتی پیش به خبرنگار «پیام‌ما»گفته بود که میزان زباله ورودی به آرادکوه به ۵ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است، علیپور حالا از کاهش دفن می‌گوید. او تاکید می‌کند: «در شهرداری در زمانی حدود ۵ تا ۶ هزار تن زباله دفن می‌شد اما اکنون میزان دفن به ۳ هزار تن رسیده است. یعنی تقریبا نصف شده است.»
جمع شدن سطل‌های زباله مشارکت عمومی می‌طلبد
غایت و هدف نهایی مدیران حوزه پسماند در شهرداری تهران اما جمع شدن مخازن و سطل‌های مکانیزه و انتقال به آن درون ساختمان‌ها بود، علیپور درباره این هدف نهایی و زمان جمع آوری تمام سطل‌های زباله می‌گوید: این مساله نیازمند مشارکت مردم است، ما باید تدریجی آموزش دهیم، حدود ۱۵ سال مردم عادت کردند به مخازن سربازی که هر زمانی می‌شود زباله درون آن ریخت در حالی که این مساله دقیقا مغایر بحث تفکیک است. او همچنین خبر می‌دهد که تاکنون ۱۰ هزار ساختمان اداری و تجاری به سیستم تفکیک مجهز شده است و شهرک‌ها و ساختمان‌های منطقه نیز رفته رفته به این لیست افزوده می‌شوند.
فناوری در کاهش پسماند
اپلیکیشن‌ها و نقش آنها در جمع‌آوری زباله‌ در شهر تهران که اتفاقا در یکی از گام‌های طرح کاپ به حضور آن‌ها نیز اشاره شده است، یکی دیگر از ابزارهای کاهش دفن‌اند. علیپور می‌گوید اپ‌ها روزانه به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ تن پسماند خشک جمع آوری می‌کنند.
تغییر ریل گذاری انجام شد
بعد از تغییر مدیریت شهری پنجم اما بیم آن می‌رود که طرح‌هایی که تاکنون اجرا شدند، از رده خارج و مدیران تازه به میدان آمده، داستان دیگری برای زباله‌های تهران خلق کنند، علیپور می‌گوید طرح جامع معیار است و هر مدیری باید طبق طرح جامع پیش برود او که مانند بسیاری دیگر از مدیران شهر قائل به تغییر الگو در مدیریت پسماند است، می‌گوید پیشتر افتخار شهرداری تهران این بود بود که ۹ هزار تن پسماند به آرادکوه منتقل و دفن می‌کند درحالی‌که امروز افتخار شهرداری تهران کاهش دفن و کاهش پسماند است. او اما می‌گوید به‌رغم اقدامات انجام شده، هنوز نافی مسیر طولانی و صعب و اقدامات انجام نشده نیست: «موضوع و مساله پسماند در تهران مانند ترافیک است، هرچند که ما مترو می‌سازیم، اتوبوس می‌سازیم اما ترافیک هنوز وجود دارد و تهران هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا توسعه ادامه دارد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *