سایت خبری پیام ما آنلاین | آثار سهمگین تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت روان

انتشار گزارش جدیدی نشان داد:

آثار سهمگین تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت روان





۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷

|پیام‌ما| بحران آب‌وهوایی در حال آسیب رساندن به سلامتِ روان صدها میلیون نفر از مردم در سراسر جهان است اما هزینه‎‌های آن از چشم‌ها پنهان مانده است. دانشمندان در گزارشی گفته‌اند، افزایش امواج گرمایی باعث افزایش خودکشی شده است، فجایع آب‌وهوایی مثل سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، باعث ضربه‌های روانی می‌شود و از بین رفتن امنیت غذایی، خانه‌ها و معیشت مردم، منجر به استرس و افسردگی می‌شود. اضطرابِ از آینده هم به سلامت روان افراد، خصوصا جوانان آسیب می‌زند.
به گزارش گاردین، شرایط سلامت روانی در حال حاضر یک میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار داده و سالانه هزاران میلیارد دلار هزینه دارد. پژوهشگران می‌گویند اگر اقدامی انجام نشود، گرمایش جهانی این وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. پژوهشگران چرخه معیوبی را توصیف کرده‌اند که در آن، فشارهای آب‌وهوایی، مشکلات سلامت روانی را افزایش می‌دهد و مردم را در مقابل تبعات بعدی آن، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این حال، آنها گفته‌اند که مقابله با تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند ما را از این چرخه خارج کند. اقداماتِ افراد، جوامع و دولت‌ها نه‌تنها اثرات گرمایی را کاهش می‌دهد، بلکه با دادن زندگی سالم‌تر، احساس امیدواری و عامل بودن، بهباشی روانی افراد را تقویت می‌کند.
اِما لارنس از امپریال کالج لندن که رهبری این گزارش را بر عهده داشته، می‌گوید: «در حال حاضر، تاثیر تغییرات آب‌وهوایی روی سلامت روان، تاثیری نادیدنی است. این مشکل بزرگی است که قرار است افراد بیشتری را در آینده تحت تاثیر قرار دهد و به‌ویژه، نابرابری‌ها را تشدید کند. به احتمال زیاد، اینها هزینه‌های محاسبه‌نشده بسیار زیادی هستند.» لارنس می‌افزاید: «اگر خانه‌تان را از دست دهید، اگر در معرض سیلِ مکرر باشید، اگر به علت آتش‌سوزی، یکی از اعضای خانواده‌تان را از دست بدهید یا معیشتتان به علت خشکسالی از بین برود، باعث شوک و ضربه روانی‌ای می‌شود که در برخی افراد به پریشانی طولانی‌مدت یا اختلال استرس پس از حادثه، اضطراب، افسردگی و افزایش خطر خودکشی می‌رسد.»
به گفته لارنس، حتی کسانی که هنوز به طور مستقیم تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند، اضطراب محیط زیستی در مورد آینده، می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد: «به طور خلاصه، نرخ پریشانی در حال افزایش است و تعداد زیادی از مردم را فرا خواهد گرفت. اندوه و ترس ناشی از آن، و به‌ویژه برای جوانانی که بی‌عملی در مقابل بحران آب‌وهوایی را شاهد هستند، واقعا می‌تواند این پریشانی را بیشتر کند.» به گفته اِما لارنس، حتی در میانه همه‌گیری در سال 2020، افراد جوان در بریتانیا گزارش دادند که استرسشان در مورد تغییرات آب‌وهوایی بیشتر از کووید-19 است. لارنس اما می‌افزاید: «اقدام برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی به نظر می‌تواند برای سلامت روان خیلی موثر باشد، چه به لحاظ فردی و محلی چه در مقیاس جامعه.» او می‌گوید که نشان دادن هزینه‌های سلامت روان و فوایدِ اقدام باید بخشی از کار اصلی در مقابله با بحران آب‌وهوایی باشد.
آدریان جیمز، رئیس کالج روان‌پزشکان سلطنتی انگلستان می‌گوید: «این گزارش، چکیده‌ای اساسی برای دولت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد. این گزارش تاکید می‌کند که بدون اقدام فوری، بحران سیاره زمین بر تمام جنبه‌های سلامتِ نسل‌های بعدی تاثیرگذار خواهد بود.»
این گزارش نتیجه می‌گیرد: «بحران آب‌وهوایی بر سلامت روان صدها میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. این اثرات، در حال حاضر هزینه‌های پنهانی هستند که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، محاسبه نمی‌شوند.» پژوهشگران دریافته‌اند که از میان 54 هزار مقاله پزشکی که در سال‌های 2010 تا 2020 نوشته شده و در آنها به تغییرات آب‌وهوایی اشاره شده، کمتر از 1 درصد به سلامت روانی اشاره داشته‌اند. گرچه تایید این موضوع، نیازمند پژوهش‌های بیشتری است، دو سال پیش مقاله‌ای منتشر شد که نشان می‌داد نرخ خودکشی با افزایش دما، افزایش داشته است؛ به ازای هر 1 درجه سانتی‌گراد افزایش دما از یک آستانه خاص، 1 درصد افزایش خودکشی داشته‌ایم. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آلودگی هوا و فجایع آب‌وهوایی مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و وقوع گردبادها در افزایش نزخ خودکشی موثر بوده است.
این گزارش می‌گوید، تعداد موارد ضربه روانی ناشی از حادثه می‌تواند از آسیب‌های جسمانی هم فراتر برود، آن‌هم با نسبت 40 به یک. همچنین این گزارش افزوده که پس از آتش‌سوزی‌های اخیر استرالیا، دولت این کشور 76 میلیون دلار برای پشتیبانی بهداشت روانی هزینه کرده است. تاثیرات آب‌وهوایی همچنین می‌تواند با آسیب زدن به عزیزان، از بین بردن خانه‌ها، مشاغل، کاهش دسترسی به آب و غذا یا مراقبت‌های بهداشتی یا آوارگی مردم از اجتماعشان، به طور غیرمستقیم به سلامت روان آسیب برساند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *