پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برکناری مشاوری که مخالف غربالگری بود

برکناری مشاوری که مخالف غربالگری بود





۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۳

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته مشاورعالی خود را برکنار کرد. اسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی غدد و سرطان که پیشتر رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران، رئیس هیئت مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات، رئیس انستیتو COACH و عضو کمیته کشوری کنترل سرطان بوده است، دیروز براساس نامه‌ای از سمت خود برکنار شد. نامه‌ای که البته چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شد و دیروز تنها به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت تایید شد. اکبری اما در روزهایی که مشاورعالی سعید نمکی بود، حاشیه کم نداشت. شاید مهم‌ترین آن به آبان سال 98 بازگردد. اکبری در آن تاریخ، در حکمی فرزند خود محمد اکبری را به عنوان دستیار ویژه منصوب و در حکم صادره تاکید کرده است که دستمزدی به او تعلق نمی‌گیرد. مشاور عالی وزیر بهداشت در این حکم از اعتماد وزیر بهداشت به فرزند خود نکاتی را آورده و در بخش پایانی تاکید کرده است: «با توجه به درخواست خودتان و تایید بنده، دستمزدی به شما تعلق نمی‌گیرد.» دیگر اظهار نظر حاشیه‌ساز او به مساله کودک همسری باز می‌گشت، او در یک برنامه تلویزیونی انتقاد به کودک همسری را مزخرف خواند و اعلام کرد که هر خانواده باید 3 فرزند داشته باشد. او دیروز نیز پیش از اعلام رسمی برکنار شدنش، گفت‌وگویی با ایلنا داشت و به منتقدان طرح مجلس درباره ممنوعیت غربالگری تاخت و گفت با اینکه خودش مخالف غربالگری است اما منتقدان به طرح مجلس ناآگاهند: « موضوع غربالگری در طرح مجلس نه تنها حذف نشده، بلکه قانونمندتر هم شده، البته خودم با غربالگری مخالف هستم، اما قانون این را نمی‌گوید.» بعد از انتشار این گفت‌وگو اما نامه سعید نمکی خطاب به اکبری نیز منتشر شد.
در بخش‌هایی از این نامه، نمکی از موضع‌گیری‌های او در موضوعات مختلف سلامت به خصوص حوزه جمعیتی، انتقاد کرد و نوشت: «برای اینجانب درک بعضی از الفاظ جنابعالی پس از چند دهه قابل فهم است ولی قبول بفرمائید برای نسل جوان و متخصصان امروز تعابیری از قبیل «من ملای سرطانم»، «من بهداشت را بزرگ کرده‌ام»، «من کارشناس کارشناسانم» و «هیچکس بیش از من از مقوله جمعیت اطلاعاتی ندارد» غیرقابل هضم است ولی بی‌تردید فاصله می‌آفریند و به تحقیر حضار و بزرگ‌بینی خود تعبیر می‌شود؛ گرچه این بیانات حاصل نوعی نگاه دلسوزانه جنابعالی بود. با استمرار وضعیت فوق، تجمیع دیدگاه جنابعالی و شورای معاونان میسر نشد و شاید به‌همین دلیل که بی‌احترامی نشود، جلسات به تعویق افتاد.»
او تاکید کرد: «در کشاکش نفس‌گیر کرونا، با خزانه تهی و امواج سنگین بیماری نیز بارها اظهارنظرهایی فرمودید که سربازان و افسران خط مقدم این نبرد احساس کوچک شماری کردند و با دل‌شکستگی گله‌مند شدند.
آنچه اینجانب از جایگاه مشاور محترم درک می‌کنم این است که انتظار می‌رود:
۱ -به فردی که از او درخواست کرده مشورت می‌دهد.
۲ -مستقیماً و بدون هماهنگی با دستگاه‌های دیگر مکاتبه نمی‌کند.
۳ -برای کسی ابلاغ نمی‌زند.
۴ -لیست مدعوین را برای رعایت جنبه‌های مختلف با وزیر مشورت می‌کند.
۵ -اگر نقطه نظرهای وزیر را قبول نداشت و یا مشورت‌هایش به هر دلیل مصلحت اندیشانه رعایت نشد از جایگاهی که دارد کناره‌گیری می‌کند ولی اگر قرار بود در این مسند بماند در هیچ جایگاه رسمی و غیررسمی، خلاف سیاست‌های آن وزارتخانه مصاحبه و اظهارنظر نمی‌فرماید.»
نمکی همچنین در پایان نامه خود نوشته است: «جهت پرهیز از سایه هرگونه کدورت بیشتر بر دوستی و برادری دیرینه صلاح می‌دانم بیش از این جنابعالی از این عنوان که در کسوت مشاور عالی کسی که دیدگاه‌ها و عملکرد همکارانش ذهن و روح و جایگاه شامختان را می‌آزارد در زحمت نباشید و بتوانید آسوده‌تر و بی‌پرواتر در محافل علمی و فرهنگی به نقد بپردازید.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *