سایت خبری پیام ما آنلاین | بی توجهی به تخلیه پسماند پزشکی در تالاب ها

بی توجهی به تخلیه پسماند پزشکی در تالاب ها

معضل ورود پسماند به تالاب‌های کشور از چند منظر قابل بررسی است. یکی از آنها بحث قوانین و دیگری بحث عملیاتی شدن این قوانین است.





۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۴

معضل ورود پسماند به تالاب‌های کشور از چند منظر قابل بررسی است. یکی از آنها بحث قوانین و دیگری بحث عملیاتی شدن این قوانین است. مسئول رسیدگی به تالاب‌ها از سویی سازمان محیط‌زیست است اما از نظر قانونی، آب در دست وزارت نیرو است. در نتیجه متولی رسیدگی به تالاب‌ها هم محیط‌زیست است، هم وزارت نیرو. از سوی دیگر مسئله رسیدگی به پسماند تالاب‌ها، خصوصا آنها که در نزدیکی شهرهاست در دست شهرداری‌ها و وزارت کشور است. در نتیجه می‌بینیم که معضل موجود برای رسیدگی به مشکل پسماندهایی که به تالاب‌ها می‌ریزند در دست یک سازمان نیست و متولیان زیادی باید کمک کنند تا این مشکل حل شود.
در این میان بیشتر تالاب‌های ما پهنه‌های آبی هستند که در آنها گردشگری انجام می‌گیرد و این اتفاق به ویژه در تالاب‌های شمالی بسیار زیاد است و بخش بزرگی از این پسماندها به دلیل همین گردشگری رایج در تالاب‌هاست و در نتیجه در این از بخش متولی دیگری هم می‌توان نام برد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. دسترسی گسترده عمومی به پهنه‌های برخی از تالاب‌ها توانسته برای این مناطق مشکلات گسترده‌ای به همراه بیاورد که از جمله دلایل آن نبود رسیدگی و بی‌توجهی به پسماند تولید شده توسط این گردشگران است. برای مثال ما در اطراف سدها پسماندی نمی‌بینیم و دلیل این است که آب منطقه‌ای برای دسترسی به سدها ممنوعیت قائل شده و حریم درست کرده است اما درباره تالاب‌ها چنین وضعیتی وجود ندارد.
وقتی از حل معضل پسماند و نریختن زباله و فاضلاب و… به تالاب‌هایمان صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این مسئله بسیار پیچیده است و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی متولی رسیدگی به این موضوع هستند که در صورت توجه و برخورد درست می‌توانند مشکل پسماند تالاب‌ها را حل کنند. در این میان قانون مدیریت پسماند را هم داریم که سال ۸۳ تصویب شد و آنجا انواع پسماند مشخص شده اما با وجود این قانون مشکل پسماند همچنان باقی است. برای نمونه بر اساس قانون متولی پسماند بیمارستانی وزارت بهداشت تعیین شده اما این وزارتخانه نه پاسخگوست و نه آمار درستی از عملکردش ارائه می‌دهد و در نتیجه تخلفات در این زمینه بالاست و در حوزه پسماند صنعتی و ویژه هم شرایط بر همین منوال است.
با وجود این ضعف‌ و مشکلات، در برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها طرحی پیشنهاد داده‌ایم که در آن کمیته‌های محلی و استانی مسئول رسیدگی به بحث پسماند در تالاب‌ها باشند. این طرح آنچنان که از آن اطلاع دارم در استان گلستان عملیاتی شده و کمیته‌های محلی در این استان مسئول نظارت بر چگونگی دفع پسماندها اعلام شده‌اند. هرچند نمی‌دانم در استان‌های دیگر وضعیت به چه شکل است اما مسلم است که با وجود نقشه راه و طرح‌های مختلف و قانون، چنانچه عزمی جدی و واقعی برای عمل در کار نباشد کاری از پیش نخواهد رفت. در این زمینه هم عزم مدیران استانی و اراده آنها بسیار مهم است و از سویی نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست و جدیتش برای حفظ تالاب‌ها. این دو در کنار یکدیگر می‌توانند راهگشای حل مشکل ریختن پسماند در تالاب‌های کشور باشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *