پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدهی‌ ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای ساخت‌و‌ساز بدون پروانه

شهردار تهران خبر داد

بدهی‌ ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای ساخت‌و‌ساز بدون پروانه

صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: بودجه ایمنی شهر در مقابل سیلاب ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران: در این دوره ۸۰۰ هکتار به محدوده بافت فرسوده در تهران، اضافه شد





بدهی‌ ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای ساخت‌و‌ساز بدون پروانه

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیروز حناچی، شهردار تهران که این روزها به یکی از چهره‌های پرخبر در رسانه‌ها تبدیل شده، دیروز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه در نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون سرانجام پادگان ۰۶، چگونگی کنترل بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران، آخرین وضعیت شهرداران بازداشت شده در پایتخت و سرانجام تفاهم‌نامه وزارت نیرو با مدیریت شهری و بدهی‌های دولت به شهرداری توضیحاتی ارائه کرد.

پیروز حناچی در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره زیست‌پذیر کردن تهران داد. به گفته او تلاش شده تا شهر برای تمام ساکنانش و نه تنها ثروتمندان و سرمایه‌گذاران زیست‌پذیر شود. او در ادامه درباره سرانجام انتقال پادگان ۰۶ و بارگذاری‌های داخل آن گفت: تلاشمان برای انتقال پادگان‌ها همین از پروژه‌ای که قرار بود 2.2 میلیون متر‌مربع بارگذاری شود فشارآوری به 1.2 میلیون متر‌مربع و در مرحله بعد به ۹۰۰ هزار متر‌مربع رسید و با مصوبه شورای عالی شهرسازی به ۵۴۰ هزار متر‌مربع رسیده است. این پروژه برای نیروهای مسلح هم خوب است ما از سهم خودمان گذشتیم و تلاش کردیم سهم خود را به فضای عمومی تبدیل کنیم و هنوز هم این مساله را تعقیب می‌کنیم.
به گزارش پایگاه خبری شهر، او در ادامه درباره بلندمرتبه‌سازی‌ها در منطقه ۲۲ شهرداری تهران ادامه داد: یکی از محورهای اصلی کنترل بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ بود که تصویب و ابلاغ شد. بلند مرتبه سازی یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند با طرح‌های مصوب همراه شود. تلاش کردیم با قوانین جدید در پهنه‌های شناسایی شده این موضوع را هدایت کنیم.
شهردار تهران گفت: شهرداری سرنوشت شهر را به فروش تراکم گره نزده و کمبودها را از محل فروش تراکم به دست نیاورده است که اگر قرار باشد کمبودها از این راه تامین شود وضعیت شهر مثل حالا می‌شود. سهم منابع پایدار را در بودجه شهرداری افزایش دادیم. دو لایحه مهم را تعقیب کردیم که یکی از آنها به تصویب رسید.
او درباره اقدامات شهرداری در حوزه توسعه فضای سبز تاکید کرد: یکی از اقدامات شهرداری توسعه فضای سبز در مقیاس ملی، منطقه‌ای و محله‌ای بوده است که در سطح ملی کمربند سبز تهران بوده، در منطقه‌ای پارک‌هایی مانند الغدیر و برج باغ‌ها بوده است و در مقیاس محله‌ای پارک‌های کوچک بوده که با همکاری دستگاه‌های دولتی مانند آموزش‌و‌پرورش در منطقه بریانک بوده است.
آخرین وضعیت بدهی‌های دولتی به شهرداری تهران
حناچی درباره رقم بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: مطالبات شهرداری از دولت در حوزه‌‌های مختلف است، این بدهی در بخش صرفه‌جویی سوخت تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم به یارانه حمل‌و‌نقلی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌شود، اضافه شده و کمک‌هایی که از اوراق مشارکت دریافت می‌کنیم هم در این بخش قرار دارد.
شهردار تهران درباره وضعیت بازپس‌گیری بدهی‌ها نیز تاکید کرد: بدهی‌های دولت در بخش پروانه‌های ساختمانی و دستگاه‌های دولتی به تازگی پیگیری شده است دستگاه‌های دولت فقط در بخش ساخت‌و‌سازهای بدون پروانه بیشتر ۳۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. هرساله هم بنابر سهم دولت در بافت‌های فرسوده و… از طریق وزارت اقتصاد بخشی از بدهی‌ها با بدهی‌های بانکی تهاتر می‌شود.
او درباره آخرین وضعیت بدهی شهرداری به سازمان‌های دیگر نیز گفت: تاکنون پنج هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها این طریق تسویه شده است. البته بحث ساخت‌و‌سازهای بدون پروانه دستگاه‌های دولتی و نهادهای نظامی موضوع جدیدی است که پیگیری شد. البته حجم زیادی از ساخت‌و‌سازهای نظامی لشکری و کشوری در سال‌های گذشته انجام شده است.
سرانجام وضعیت شهرداران بازداشت شده در پایتخت پرسش دیگری بود که حناچی درباره آن توضیح داد، او گفت که هنوز حکمی برای شهرداران صادر نشده و امیدوار است که شهرداران تبرئه شوند.
افزایش بودجه شهرداری تهران در سال جاری و شائبه تراکم فروشی در دوره جدید، پرسش دیگری بود که حناچی در پاسخ به آن گفت: تراکم فروشی مربوط به آن چیزی که در مجوز پروانه صادر می‌شود نیست فراتر از این رقم‌هاست و اگر به دنبال مشاهده وضعیت شهر هستید باید دو آیتم تعیین‌کننده را در نظر بگیرید. میزان صدور پروانه و تعداد پروانه‌های صادره که در حال حاضر در شهر کاملا متعادل شده است.
استخراج بیت‌کوین وظیفه شهرداری نیست
استخراج بیت‌کوین و رمزارز هم موضوع پرسش دیگری بود که شهردار تهران در پاسخ به آن گفت: هر جا که برق فراوان و فضا لازم وجود داشته باشد، شرایط برای استخراج رمزارز فراهم می‌شود. اما استخراج آن در شهرداری موضوع جدیدی نیست و از زمان آمدن ما به شهرداری برخی موارد اندک وجود داشت اما با آن برخورد کردیم. وظیفه شهرداری تولید رمزارز نیست اما؛ هر زمان گزارشی در این رابطه شود، دستگاه‌های نظارتی ما وارد می‌شوند.
شهردار تهران درباره تفاهم نامه با وزارت نیرو هم توضیح داد: ایجاد تصفیه‌خانه محلی، در مقیاس شهر تهران در ۶ و هفت نقطه در دستور کار ما است. در واقع هدف ما استفاده‌ از پساب برای آبیاری فضای سبز است وزیر نیرو هم به عنوان سد مجازی از آن نام برد.
انتشار فیش حقوقی مدیران به صلاح نیست
حناچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شفافیت در انتشار حقوق مدیران شهرداری گفت: یک حقوق ثابت و یک متغیر وجود دارد که مستقیما به فعالیت مدیران مربوط است. در مجمع‌ها و سازمان‌ها اگر به موقع برگزار شود به دلیل اینکه اقدامات مجامع به منافع شهرداری مربوط است مدیران تشویق می‌شوند.
او با اشاره به اینکه به ما گفتند فیش مدیران را منتشر کنید، تاکید کرد: اما این اقدام به صلاح نیست چرا که خیلی از مدیران وام گرفتند و درست نیست منتشر شود. از سوی دیگر پایه حقوق مدیران هم ملاک نیست و فعالیت آنها موثر است.
بودجه ایمنی شهر تهران ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز توضیحاتی درباره آخرین اقدامات این معاونت در چهار سال گذشته مطرح کرد و گفت: در چهار سال اخیر با وجود بارندگی‌های شدید در تهران شاهد آبگرفتگی جدی و سیلاب نبودیم. این مهم با افزایش بودجه ایمنی شهر در مقابله با سیلاب محقق شد. بودجه ایمنی شهر در این حوزه ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. بر اساس طرح جامع شهر تهران، تهران باید تقریبا ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه احداث می‌کرد که ظرف ۸۰ سال گذشته این کار انجام شده و تقریبا چیزی از ساخت این بزرگراه‌ها باقی نماینده، اما به اندازه این بزرگراه‌ها باید حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر برای ایمنی شهر در برابر سیلاب ساخته می‌شد که حدود ۱۷۰ کیلومتر آن باقی‌مانده است. در چهار سال گذشته علاوه بر افزایش بودجه ایمنی در برابر سیلاب ما به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که از برنامه پنج ساله شهر تهران جلوتر هستیم.
پس از او عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز با اشاره به موضوع صدور پروانه، شهرنفروشی و موضوع بافت فرسوده تاکید کرد: صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح‌های شهری است که در این دوره هیچ پروانه‌ای خلاف مقررات شهرسازی صادر نمی‌شده و علت تحقق این مهم نیز بهره‌گیری از سامانه هوشمند است که به صورت سیستمی نقشه‌ها کنترل می‌شود و امکان حضور پروانه خلاف ضوابط وجود ندارد.
۸۰۰ هکتار به بافت فرسوده تهران اضافه شد
او تاکید کرد: در این دوره ۸۰۰ هکتار به محدوده بافت فرسوده در تهران که شامل تخفیفات بافت فرسوده است اضافه شد. این ۸۰۰ هکتار در سال ۹۹ به ۳۴۰۰ هکتار قبلی اضافه شده است.
گلپایگانی همچنین تاکید کرد: در حوزه شهر نفروشی اقداماتی اساسی ظرف ۳۰ ماه گذشته انجام شده است. این اقدامات عمدتا ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است. قطعا حفظ ارزش‌های تاریخی و طبیعی شهر و بسط عدالت اجتماعی منجر به این می‌شوند که دارایی‌های شهر در اختیار تعداد محدودی قرار نگیرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *