سایت خبری پیام ما آنلاین | اطلس جامع پسماند کشور تهیه شد

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد:

اطلس جامع پسماند کشور تهیه شد

علی قربانی، معاون امور دهیاری‌ها و سازمان شهرداری‌های کشور: معضل زباله در کشور نیازمند مشارکت بخش خصوصی و آگاه‌سازی مردم از طریق فرهنگ‌سازی است





اطلس جامع پسماند کشور تهیه شد

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۰۴

وضعیت پسماند در شهرهای شمالی کشور قابل قبول نیست. این جمله‌ای است که بارها از زبان مسئولان شهرهای شمالی منتشر شده است. آن‌ها یک‌بار مشکل را کمبود بودجه بخش پسماند می‌دانند و بار دیگر مشکل را در پسماند خانگی جست‌وجو می‌کنند. حالا در تازه‌ترین اظهار نظر معاون وزیر کشور از اختصاص بودجه چند میلیاردی برای سامان دادن به پسماند نوار ساحلی کشور و احداث چند دستگاه زباله‌سوز در سال‌های اخیر خبر داده است. بودجه‌ و دستگاهی که مشخص نیست می‌تواند، تصاویر دپوی زباله در شهرهای استان گیلان یا مازندران را از حافظه تصویری شهروندانش دور کند. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دیروز با اشاره به اینکه موضوع پسماند یکی از اولویت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۸ هزار تُن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود و سرانه تولید زباله در شهرها معادل ۸۰۰ گرم و در روستاها ۵۰۰ گرم است و آنالیز پسماندهای عادی تولیدی نشان می‌دهد که حدود ۶۵ درصد آنها تر و ۳۵ درصد خشک است.
او تاکید کرد: عدم مدیریت صحیح پسماندها منجر به معضلاتی از قبیل انتشار و انتقال انواع بیماری‌ها، ایجاد بوی نامطبوع و چشم‌اندازهای نامناسب و بروز انواع آلودگی‌های محیط زیستی (آب، خاک و هوا) است.
مهدی‌جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به تصویب قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی گفت: تصویب این قانون در سال ۱۳۹۹ با هدف توجیه‌پذیری و اقتصادی شدن اجرای پروژه های مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی می‌تواند نقطه عطفی در سرمایه‌گذاری و واگذاری پروژه‌های مدیریت پسماند باشد.
این درحالی‌ است که به گفته کارشناسان با هدف کاهش تولید پسماند مخرب محیط زیست از سال۹۷ در بودجه سنواتی عوارض بر واردات و تولید این کالاها وضع و آیین‌نامه‌های مربوطه به تصویب هیات دولت رسیده و با تصویب قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی این موضوع به‌صورت دائمی و پایدار شده است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با اشاره به موضوع اطلس جامع پسماند در کشور گفت: اطلس جامع مدیریت پسماند عادی کشور براساس مطالعات جامع مدیریت پسماند در بیش از ۷۰۰ شهر متناسب با معضلات، تهدیدها و فرصت‌های محلی با تایید استانداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست کشور تهیه و تدوین شده است. در این اطلس، کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم و پروژه‌های مناسب هر منطقه تعریف شد.
او با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر بودجه‌ای هم برای سامان دادن به موضوع پسماند مدنظر قرار گرفته است، تاکید کر: طی سال‌های ۱۳۹۶ تا خاتمه ۱۳۹۹ جمعا بالغ بر ۶۷۰۰ میلیارد ریال از محل موافقت‌نامه کمک به ساماندهی پسماند استان‌های ساحلی تخصیص یافته است که در نتیجه آن نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در آذر ۹۹ راه‌اندازی شد و در ماه‌های آتی به تولید برق می‌رسد و پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری، رشت و اکثر پروژه‌های اولویت دار مدیریت پسماند نیز از پیشرفت فیزیکی مناسبی در این مدت برخوردار شده‌اند.
اعتبار و میزان تولید زباله در نوار ساحلی کشور
اواخر فروردین‌ماه استاندار مازندران اعلام کرد که در سه سال گذشته این استان اعتباری بالغ بر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان در حوزه پسماند دریافت کرده است. با این حال احمد حسین‌زادگان به فارس گفته بود، معضل پسماند در مازندران با تفکیک از مبدا و فرهنگسازی حل می‌شود: «موضوع زباله را باید از مبدا و با کاهش تولید البته با فرهنگ‌سازی پیگیری کرد تا تولید کم شود و در مرحله بعد با آگاه‌سازی مردم کار تفکیک از مبدا را انجام داد و در پایان از بازیافت و تبدیل به کمپوست و سوزاندن بهره گرفت. اما باید توجه داشت که تولید زباله، ساخت کارخانه کمپوست و زباله سوز هنر نیست، باید تولید را کاهش داد، اولویت بحث مدیریت اجتماعی پسماند در استان است.» چندی پیش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان مازندران که به تازگی منصوب شده نیز توضیحاتی درباره میزان تولید زباله در روستاهای استان داده بود که رقم قابل تاملی است، محمد زرودی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های داخلی استان مازندران گفته بود: « روزانه حدود ۴۳درصد زباله‌های مازندران با مقدار تقریبی 1300 تن، در روستاها تولید می‌شود که اگر بتوانیم با آموزش به روستاییان زباله را در خود روستا مدیریت کنیم، حجم قابل توجهی از زباله‌های استان کاهش پیدا می‌کند.» او همچنین در این گفت‌وگو از تقسیم‌بندی نواحی هشتگانه برای مدیریت پسماند مازندران خبر داده بود.
شرایط برای زباله‌های گیلان نیز مشابه مازندران است، شاید اولین کلمه‌ای که بعد از شنیدن واژه پسماند به ذهن خطور کند، نام سراوان باشد، مرکز دفن زباله‌ای که سال‌ها در شرایط نامطلوبی قرار داشت و روستاییان در خطه همواره از بوی نامطبوع زباله و حشرات در این منطقه گلایه داشتند. علی اوسط اکبری مقدم، معاون استاندار گیلان سال گذشته از تصویب طرح جامع پسماند در این شهر و انتخاب هفت پهنه برای مدیریت زباله در این استان خبر داد. او از تولید روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تن زباله در گیلان خبر داده بود که مستقیما وارد مراکز دفن می‌شوند و شیرابه زباله‌هایشان به راحتی در رودخانه می‌ریزد. او با اشاره به انعقاد قرارداد احداث کارخانه زباله سوز ۶۰۰ تنی در رشت از سال ۹۲، به ایسنا گفته بود: متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت، اما سال ۹۸ برای نخستین بار اعتبار ۱۱۹ میلیارد تومانی برای مدیریت پسماند گیلان اختصاص یافت که ۹۱ میلیارد تومان آن مربوط به کارخانه زباله سوز بود.
مدیریت پسماندفرهنگ‌سازی می‌طلبد
با وجود تایید مشکلات در بخش پسماند نوار ساحلی در شمال کشور، هفته گذشته، علی قربانی، معاون امور دهیاری‌ها و سازمان شهرداری‌های کشور نیز از تخصیص اعتبار یک هزار میلیارد تومانی برای حل مشکل پسماند استان‌ها خبر داده بود. او به ایرنا گفته بود: «تنها در سال گذشته بودجه شهرداری ها و دهیاری های کشور یکصد هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه عمرانی کشور است. با این حال طبق گفته مسئولان مشکلات پسماند در شهرهای شمالی کشور، تنها با تخصیص اعتبار حل نمی‌شود، قربانی نیز می‌گوید: «معضل زباله در کشور نیازمند مشارکت بخش خصوصی و آگاه‌سازی مردم از طریق فرهنگ‌سازی است ضمن اینکه اولین گام در توسعه کشور تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به مردم با نظارت و برنامه‌ریزی است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *