پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اگر ویروس هندی وارد کشور شود مشکل بزرگی پیدا می‌کنیم

رئیس‌جمهوری:

اگر ویروس هندی وارد کشور شود مشکل بزرگی پیدا می‌کنیم

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای هند و پاکستان به ایران و بالعکس ممنوع شد





۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس‌جمهور گفته است، دو هفته آینده حساس است و امکانات بهداشتی و درمانی ما نامحدود نیست. نیروی انسانی ما هم توان مشخصی دارد و سطح تحمل مردم نیز سطح خاصی است. روحانی همچنین گفته که اینکه امروز خطر ویروس هندی پیش روی ماست و این ویروس، از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی بدتر است که اگر وارد کشور شود، با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز به دنبال درخواست وزیر بهداشت و وزیر کشور، اعلام کرد که پروازهای هند و پاکستان به ایران و بالعکس ممنوع شده است.حجت الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه همه آنهایی که نظارت و کنترل را به دست دارند باید کارشان را تشدید کنند، اظهار کرد: اگر جز این باشد نمی‌توانیم به راحتی از این موج خلاص شویم؛ البته مردم هم آن‌طور که باید پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند که لازم است در این زمینه هم مردم توجه بیشتری داشته باشند. به گزارش ایسنا، روحانی یادآور شد: دو هفته آینده حساس است و امکانات بهداشتی و درمانی ما نامحدود نیست و محدودیت دارد. نیروی انسانی ما هم توان مشخصی دارد و سطح تحمل مردم نیز سطح خاصی است. پس هم دولت و هم مردم وظایفی دارند و باید باهم پیش روند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و به پیک نهایی آن نرسیدند، اظهار کرد: ۱۸ استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است.
روحانی تاکید کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به آمارها و ارقام‌ نگران‌کننده، تصریح کرد: باید با همه توان‌مان مراعات کنیم.
اولویت اول برای تامین ارز واکسن است
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت واکسن است، گفت: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم. روحانی ادامه داد: اگر ۲۴ ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم مردم می‌بینند که پول واکسن فلان کشور شرقی یا غربی را می‌خواهیم پرداخت کنیم، چه مشکلاتی وجود دارد؛ واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است.
نباید این ویروس خطرناک وارد کشور شود
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز خطر ویروس هندی پیش روی ماست، تاکید کرد: ویروس هندی از ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی بدتر است. اگر این ویروس وارد کشور شود، ما مشکل بزرگی پیدا می‌کنیم. از استاندارهای خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان می‌خواهم مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی بر عهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.
روحانی افزود: نیروهای مسلح، مرزبانی، استانداری‌ها، هلال‌احمر، وزارت بهداشت، وزارت راه و همه دستگاه‌ها در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد و چارچوبی برای همه دستگاه‌ها تصویب می‌شود. ان‌شاءالله نیروهای مسلح هم کمک کنند تا مردم دچار گرفتاری مجدد نشوند.
نقل و انتقال مسافراز هندوستان متوقف شد
دیروز، وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد که نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان متوقف شود. نمکی در پیام کوتاه خود نوشت: «نظر به اینکه ویروس کووید-19 در کشور هندوستان دچار موتاسیون بسیار خطرناک شده لذا ضروری است به نحو مقتضی نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از کشور مذکور متوقف گردد. خواهشمند است دستور فرمائید پیگیری لازم صورت پذیرد.»
رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا نیز در واکنش به درخواست نمکی، در نامه‌ای به وزیر راه‌و‌شهرسازی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا را از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.
رحمانی‌فضلی همچنین با یادآوری مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظارت بر تحقق ممنوعیت یادشده، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان مسئول نظارت برفرآیند اجرا، موظف است؛ متخلفین از این ابلاغیه را بلادرنگ به مراجع قضایی معرفی و نتایج امر را بصورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام نماید.
ساعاتی بعد، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، بر اساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، «پروازها به / از دو کشور هند و پاکستان» ممنوع شد. او با تاکید بر اینکه پرواز برنامه‌ای بین ایران و هند وجود ندارد و در حال حاضر پروازها محدود و به صورت موردی انجام می‌شود، افزود: پذیرش مسافر کانکشن از کشورهای مذکور نیز ممنوع خواهد بود.
گونه جدید هندی در 18 کشور جهان گزارش شده
هند نخستین بار ژنوم بی.1.617 را در ماه اکتبر گذشته (مهر پارسال) به پایگاه داده‌های جهانی گزارش کرده است. حالا هند در حال مبارزه با افزایش صعودی و سریع شمار بیماران مبتلا به همان سویه جهش یافته از کووید-۱۹ است که بیمارستان‌های این کشور را زیر فشار مضاعف قرار داده و منجر به کمبود شدید تخت و اکسیژن شده است. یورونیوز گزارش داده که بیماران مبتلا به این گونه در نقاط دیگر دنیا مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اسرائیل، سنگاپور و چند کشور دیگر … نیز گزارش شده‌اند. این گونه تاکنون در ۱۸ کشور جهان شناسایی شده است. نگرانی درباره این گونه برخی از کشورها از جمله بریتانیا را به سمت اعمال محدودیت‌های مسافرتی به هند و از مبدا این کشور سوق داده است. گرچه مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا روز دوشنبه گذشته گفته بود که ۱۰۳ مورد از گونه هندی در بریتانیا شناسایی شده است که بیشترین موارد مربوط به افراد مسافری است که از هند وارد بریتانیا شده‌اند اما برخی نیز از طریق انتقال ایجاد شده است. ایالات متحده آمریکا نیز به شهروندان خود توصیه کرده است حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند اما به هند سفر نکنند. فرانسه نیز قوانین قرنطینه را برای مسافران هند اجرایی می‌کند. وزارت بهداشت هند اواخر ماه مارس، یعنی حدود یک ماه پیش اعلام کرد که در ۱۵ تا ۲۰ درصد نمونه‌های تجزیه و تحلیل شده از ایالت ماهاراشترا این گونه وجود دارد. اما آخرین آمار حکایت از افزایش این رقم به ۶۰ درصد است. محققان می‌گویند باید آزمایش‌های بیشتری روی این ویروس انجام شود، اما به نظر می‌رسد که واکسن‌ها همچنان می‌توانند در مقابل این جهش جدید اثرگذار باشند. طبق گزارش رویترز محققان در اسرائیل که سه‌شنبه گذشته هشت مورد از گونه هندی ویروس کرونا را ثبت کرد، معتقد هستند که واکسن فایزر-بیون‌تک تا حدی در برابر این گونه موثر است. گرچه اثربخشی کمتری دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *