پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توافق آب‌وهوایی در میانه تنش

آمریکا و چین اعلام کردند با جدیت و فوریت با گرم شدن کره زمین برخورد می‌کنند

توافق آب‌وهوایی در میانه تنش

جان کری، نماینده رییس جمهوری آمریکا: برای ما بسیار مهم است که موضوعات دیگر را کنار بگذاریم چون مسئله آب‌وهوا در بسیاری از مناطق جهان مسئله مرگ و زندگی است





توافق آب‌وهوایی در میانه تنش

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۰

ایالات متحده آمریکا و چین، توافق کرده‌اند که «با جدیت و فوریتی که نیاز است» با افزایش تلاش برای کاهش انتشار کربن، با تغییرات آب‌و‌هوایی مقابله کنند. همکاری آمریکا و چین، نمایشی کم‌نظیر در اوج تشدید تنش‌ها در مورد انبوهی از مسائل مختلف است.این توافق که شامل چند تعهد خاص است، شنبه شب به وقت واشینگتن، پس از بازدید جان کری، نماینده پرزیدنت بایدن در موضوع آب‌وهوا از چین و سه روز گفت‌وگو اعلام شد؛ گفت‌وگوهایی که در آن، مذاکره‌کننده‌ها اجازه ندادند که اختلاف‌ها مانع از رسیدن به توافق شود.
به گزارش نیویورک تایمز، جان کری، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای در پایتخت کره جنوبی گفت: «برای ما بسیار مهم است که موضوعات دیگر را کنار بگذاریم، چون مسئله آب‌وهوا در بسیاری از مناطق جهان مسئله مرگ و زندگی است.» جان کری که برای گفت‌وگو در مورد بحران گرم شدن زمین با مقامات کره‌جنوبی به آن کشور سفر کرده، گفت: «آنچه باید انجام دهیم، این است که ثابت کنیم واقعا می‌توانیم در کنار هم بنشینیم و روی یک سری مسائل، به شکلی سازنده کار کنیم.»
این توافق تنها چند روز پیش از آن اتفاق می‌افتد که پرزیدنت بایدن برای برگزاری اجلاس مجازی آب‌وهوا با رهبران جهان، برنامه‌ریزی کرده است، با این امید که کشورها بخواهند اقدامات بیشتری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن گرم شدن سیاره به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالای سطح پیشاصنعتی انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از دانشمندان می‌گویند که برای جلوگیری از اختلالات فاجعه‌بار در کره زمین، باید گرما را پایین‌تر از این عدد نگه داشت. شی جینپینگ، رهبر چین در میان کسانی است که برای این نشست مجازی دعوت شده است. در حالی که او هنوز این دعوت را به صورت رسمی نپذیرفته است، به نظر می‌رسد که توافق با واشینگتن احتمال حضور او را بیشتر کرده است. روز جمعه، آقای شی گفته بود که چین به اهداف آب‌وهوایی که پاییز گذشته اعلام کرده بود، از جمله رسیدن انتشار کربن به اوج خود، پیش از سال 2030، همچنان متعهد است. در همین زمان آقای شی گفته که پیشرفته‌ترین کشورهای جهان وظیفه دارند در کاهش بیشتر انتشار کربن، پیشگام شوند. در پاسخی که به نظر تلافی‌جویانه می‌آمد، به ایالات متحده هشدار داد که مسئله آب‌وهوا نباید «یک ژتون چانه‌زنی برای مسائل ژئوپولتیک» یا «بهانه‌ای برای موانع تجارت» باشد. طبق گزارش وزارت خارجه چین، آقای شی در یک کنفرانس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است: «بدون شک نبرد سختی پیش رو داریم.» او در ادامه گفته: «چین مطمئنا به گفته‌های خود عمل خواهد کرد و اقداماتش حتما نتیجه‌بخش خواهد بود. ما امیدواریم که اقتصادهای پیشرفته در اقدام برای کاهش انتشار گازها، و همچنین در انجام تعهدات برای تامین بودجه آب‌وهوایی، به نمونه‌ای برای سایر کشورها تبدیل شوند.»
سیگنال‌هایی از کاخ سفید به گوش می‌رسد که آقای بایدن برنامه‌های بلندپروازانه‌تری را برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در داخل کشور اعلام می‌کند؛ خصوصا بعد از 4 سال که سلف او، دونالد ترامپ این مسئله را تحقیر کرد و کوچک شمرد. جان کری گفته است: «ما قبلا تعهداتی را دیده‌ایم که هیچ‌کس به آن اهداف دست پیدا نکرد. منظورم را صریح بگویم، هیچ کدام از ما نتوانستیم به آن اهداف دست پیدا کنیم. تمام جهان در حال حاضر نتوانسته به آن اهداف دست پیدا کند. مخاطب این حرف‌ها هیچ کشور خاصی نیست.» آقای کری در شانگهای با همتای خود، شای ژنهوا، طی سه روز دیدار و گفت‌وگو کرد که یکی از این گفت‌وگوها تا نیمه شب ادامه داشت. آقای کری گفته آنها روی موضوع بحران آب‌وهوایی متمرکز بودند و به اختلافات فزاینده دیگر، مثل سرکوب سیاسی مخالفان در هنگ‌کنگ و تهدیدات چین علیه تایوان، نپرداخته‌اند.
روز جمعه، حتی زمانی که دو نماینده دیدار می‌کردند، وزارت امور خارجه آمریکا به شدت حکم‌های زندان را که در هنگ‌کنگ به رهبران دموکراسی‌خواه، از جمله جیمی لای، سرمایه‌دار یک روزنامه قدیمی 72 ساله داده شد، به شدت محکوم کرد. در همان روز، در زمان دیدار بایدن با نخست وزیر ژاپن، یوشیهیده سوگا در کاخ سفید که یکی از موضوعات مورد بحث آنها بلندپروازی‌های چین بوده، پکن به آمریکا و ژاپن در مورد «تبانی» هشدار داد. مقامات چینی و رسانه‌های دولتی نیز به بازدید آقای کری از چین اشاره کردند اما به شدت آن را کمرنگ نشان دادند و در عوض روی جلسات شی جینپینگ متمرکز شدند.
در بیانیه مشترک چین با ایالات متحده آمریکا، بدون اشاره به جزئیات و گام‌های خاص، دولت چین متعهد شد که اقدامات بیشتری در مورد آب‌وهوا انجام دهد. در این بیانیه آمده است که هر دو کشور باید پیش از کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوایی نوامبر در گلاسگو، «راهکارهای طولانی مدتی» را توسعه بدهند تا به نقطه کربن خنثی برسند – یعنی نقطه‌ای که انتشار کربن یک کشور، کمتر از کربن‌زدایی آن از اتمسفر است.
بعد از نشست کاخ سفید میان آقای بایدن و سوگا، آمریکا و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که قصد دارند تا سال 2050 با ارتقای منابع انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری و ذخیره انرژی و از طریق نوآوری در جذب و بازیافت کربن از اتمسفر، به نقطه کربن خنثی دست پیدا کنند.
با وجود تمرکز مجدد بایدن روی گرم شدن کره زمین پس از دوران ترامپ، مقامات چینی در هفته‌های اخیر ایالات متحده آمریکا را به خاطر مطالبه بیشتر از سایر کشورها سرزنش می‌کنند. آنها می‌گویند که ترامپ آمریکا را از قرارداد آب‌وهوایی پاریس که بیشتر کشورها متعهد به اهدافی برای کاهش انتشار کربن شده بودند، خارج کرد.
از آن زمان تاکنون چین خود را به عنوان کشوری با مسئولیت در این زمینه نشان داده است؛ گرچه بیشترین انتشار دی‌اکسیدکربن را در میان همه کشورهای جهان دارد و مسئول 28 درصد از کل کربن منتشر شده در جهان است. آمریکا با انتشار 15 درصد از کل کربن جهان، در جایگاه دوم ایستاده است.
آقای شی سال گذشته متعهد شد که چین تا سال 2060 به نقطه کربن خنثی می‌رسد و انتشار گازهای این کشور تا قبل از سال 2030 به اوج خود می‌رسد. دوستداران محیط زیست از این وعده‌ها استقبال کرده‌اند اما به چین فشار می‌آورند تا جزئیات بیشتری را در مورد چگونگی رسیدن به این اهداف بیان کند.
جان کری گفته که چین به طور موثری متعهد به انجام اقداماتی سریع‌تر از آنچه که آقای شی در ابتدا قول داده بود، شده است. کری گفته که دو کشور به منظور بحث در مورد این مسئله، به دیدارها ادامه می‌دهند.
برنامه جدید اقتصادی پنج ساله چین که در ماه مارس رونمایی شد، جزئیات جدیدی را برای رسیدن به اهداف مورد پذیرش آقای شی ارائه داده است و همین موضوع، نگرانی‌ها را افزایش داده که ممکن است این‌ها بیش از واقعیت، آرزو باشند. چین با اولویت قرار دادن ثبات اجتماعی و توسعه صنعت مهم داخلی، ایجاد کارخانه‌های زغال‌سنگ جدیدی را که بیشترین منبع انتشار کربن هستند، تایید کرده است.
لی یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه روز جمعه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: برای کشوری بزرگ با جمعیت 1.4 میلیارد نفری، این اهداف به راحتی دست‌یافتنی نیست. برخی از کشورها از چین می‌خواهند که در زمینه بحران آب‌وهوایی اقدامات بیشتری بکند، من اما می‌ترسم که چین از پسِ انجام دادنِ همین اهداف هم برنیاید.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *